Dit is de beste én de slechtste slaaphouding voor je gezondheid

 

Na een lange dag is er niets heerlijker dan lekker warm onder de wol te kruipen voor een zalig deugddoende nachtrust. Maar de manier waarop je slaapt, kan je lichaam zowel goed als slecht doen. Hier ontdek je wat jouw slaaphouding doet (of net niet doet) voor je gezondheid.

Als je op je rug slaapt …

Slapen op je rug is de beste houding voor je ruggengraat en nek, omdat je je gewicht gelijkmatig verdeelt. Voor de ijdeltuiten onder ons: slapen op je rug is ook de beste houding om rimpels te voorkomen. Je vermijdt immers acht uur lang wrijving tussen je hoofd en je kussen. Toch is deze houding niet voor iedereen ideaal omdat op je rug slapen je meer vatbaar maakt voor snurken en slaapapneu. Slaap je in deze houding en merk je – of je partner – dat je snurkt? Probeer je hoofd dan te ondersteunen met een dun kussen.

Als je op je zij slaapt …

Op je zij slapen is niet beste optie, maar ook niet de slechtste. Waar geen twijfel over is: ze komt het meeste voor. Toch kan op je zij liggen de zenuwen in je armen en benen samendrukken, wat tot chronische pijn kan leiden. En gek genoeg maakt het ook een verschil op welke kant je slaapt. Zo is het beter om op je linkerkant te liggen om maagzuur te verminderen en je spijsvertering te verbeteren. Als je dus op je zij slaapt, zorg er dan voor dat je op je linkerzijde slaapt en leg een kussen tussen je knieën om extra steun te geven aan je rug.

Als je op je buik slaapt …

Oké, snurken komt zelden voor bij buikslapers, maar dat is dan ook het enige voordeel. Op je buik slapen wordt immers als de slechtste houding gezien voor je gezondheid. Zo kan het nekpijn veroorzaken omdat je je nek helemaal opzij moet draaien om te kunnen ademen, en ook leiden tot lage rugpijn omdat je de natuurlijke ronding van je wervelkolom afvlakt. Ben je een buikslaper? Probeer jezelf dan te trainen om op je rug of zij te slapen.

Elke maand maken onze redactrices komaf met een slechte gewoonte. Deze maand: Liesbeth wil beter leren slapen. Daarom houden wij jullie op de hoogte van alle nieuwe weetjes over de wondere wereld van de slaap. Haar volledige verhaal lees je in het maartnummer van Goed Gevoel.

BRON: https://www.goedgevoel.be/artikel/goed-gevoel-habits/dit-is-de-beste-en-de-slechtste-slaaphouding-voor-je-gezondheid

Een goede nachtrust is belangrijk. Maar onze slaaphouding even goed voor ons lichaam. Natuurlijk blijf je nooit in een houding liggen. Je keert heel wat in de lopende nacht. Maar daar weet je vaak zelf niets van. Merendeel van de mensen beginnen op de rug. Maar ze eindigen ’s morgens zeker en vast niet zo.
Als je in een slechte houding gelegen hebt zal je dat ’s morgens ook gewaar worden. Of je partner door het snurken. Maar ook hier is het niet altijd gezegd dat men op de buik ligt meer snurkt dan in een andere houding. Maar een uitgerust lichaam en geest is goed voor een goede en vrolijke dag te hebben.

Gerelateerde afbeelding

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM