EEN DERDE VAN NIEUWE KANKERGEVALLEN VEROORZAAKT DOOR LEEFSTIJL

‘Een derde van nieuwe kankergevallen veroorzaakt door leefstijl’

'Een derde van nieuwe kankergevallen veroorzaakt door leefstijl'

Maandag was het Wereldkankerdag, de dag waarop internationaal wordt stilgestaan bij de ziekte en degenen die eraan lijden. Het aantal kankergevallen groeit nog steeds. Ook in Nederland. Hoe kan dat? En is er iets aan te doen? Professor Ellen Kampman: “Na roken is overgewicht risicofactor nummer één bij veel soorten kanker.”

In de afgelopen dertig jaar is het aantal kankerdiagnoses verdubbeld, meldden onderzoekers aan de vooravond van Wereldkankerdag. De oorzaken: vergrijzing, bevolkingsgroei en betere screening. Maar er is meer aan de hand, zegt Kampman, hoogleraar Voeding en Ziekte aan Wageningen University, ze onderzoekt het verband tussen leefstijl en kanker. “Het risico op kanker wordt niet alleen beïnvloed door genetische aanleg, maar ook door leefstijl.”

De World Health Organization schat dat ongeveer 30 tot 50 procent van de gevallen van kanker voorkomen kan worden door gezondere keuzes te maken in onze leefstijl. Dat wil zeggen: niet roken, geen alcohol drinken, gezond eten, een gezond gewicht, verbranding door de zon voorkomen en veel bewegen.

Als de huidige trends wat betreft stoppen met roken en de toename van overgewicht zich voortzetten, zou overgewicht weleens de plek van roken kunnen gaan overnemen als belangrijkste risicofactor voor kanker in de manier waarop we leven.

Leefstijl heeft niet op alle kankersoorten evenveel invloed, benadrukt Kampman. Hersentumoren en leukemie hebben bijvoorbeeld waarschijnlijk weinig met leefstijl te maken. Dat geldt wél voor onder andere dikkedarmkanker, borstkanker, baarmoederkanker, prostaatkanker, longkanker en alvleesklierkanker.

Afvallen en krachttraining tegen kanker

Op basis van tienduizenden studies en meta-analyses naar het effect van voeding op de ontwikkeling van kanker, stelde een panel van experts in opdracht van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds richtlijnen op voor het voorkomen van kanker. Op de eerste plaats staat ‘voorkom overgewicht’.

Overgewicht en obesitas vergroten de kans op kanker op verschillende manieren, zegt Kampman. Ten eerste verhogen vetcellen de hoeveelheid geslachtshormonen, zoals oestrogeen, en die verhogen het risico op bijvoorbeeld borstkanker.

Daarnaast kan vet rond de taille het lichaam aanzetten tot het maken van groeihormonen, wat ook het risico op kanker verhoogt. Ten derde kunnen vetcellen rondom organen ontstekingen en insulineresistentie veroorzaken, wat de kans op kanker ook weer verhoogt.

Het devies: zorg voor een gezond gewicht en een slanke taille. Ook bewegen is erg belangrijk om het kankerrisico te verlagen. Doordat je overgewicht ermee vermindert, maar ook doordat je bijvoorbeeld de stoelgang gunstig beïnvloedt en de spiermassa toeneemt.

Iedereen is volgens Kampman gebaat bij krachttraining. Zeker vanaf je veertigste. Dan beginnen we spiermassa te verliezen. Je hoeft geen gewichten te gaan drukken in de sportschool. Wat simpele grondoefeningen, zoals squats, buikspieroefeningen en push-ups, zorgen voor een betere verhouding tussen spiermassa en vet. Dat verkleint het risico op kanker.

Meer groenten en fruit eten kan risico verkleinen

Ook alcohol is een risicofactor. Zeker bij vrouwen: één glas per dag geeft al een hoger risico op borstkanker. Eet ook voldoende groenten en fruit: 250 gram groente en twee stuks fruit per dag. Groenten en fruit beschermen ons tegen bepaalde vormen van kanker, zoals mond- en keelkanker.

Behalve dat groenten en fruit een belangrijke bron van voedingsvezels, vitaminen en mineralen zijn, bevatten ze ook weinig calorieën. Dat komt ons gewicht ten goede. Voedingsvezels verkleinen bovendien het risico op darmkanker. Je vindt ze ook in onder andere volkoren producten en peulvruchten.

Kip en vis beter dan rood vlees

Rood vlees (vlees van zoogdieren, zoals runderen, varkens en wild) en bewerkt vlees (zoals vleeswaren en worst) verhogen het risico op dikkedarmkanker. De rode kleur dankt rood vlees aan de natuurlijke kleurstof heemijzer. Het lichaam kan die stof afbreken, maar wanneer we er te veel van binnenkrijgen, kan het de dikke darm beschadigen waardoor uiteindelijk kanker kan ontstaan.

Eet wekelijks maximaal 500 gram rood vlees bij de maaltijd. Vervang rood vlees door kip of vis en kies vaker voor vegetarisch. Bewerkt vlees kun je het beste laten liggen, of er heel weinig van eten. Van bewerkt vlees is namelijk geen veilige hoeveelheid bekend.

Het komt eigenlijk hierop neer, volgens Kampman: ons lichaam is een ingenieus systeem waarin talloze mechanismen samenwerken om ons zo gezond mogelijk te houden. Wie veel beweegt en alleen eet wat zijn lichaam echt als voeding nodig heeft, zorgt goed voor zijn/haar lijf.

Een gezonde voeding en leefstijl zijn geen garantie tegen kanker, benadrukt ze. Maar door gezond te leven verklein je de kans op kanker aanzienlijk.

BRON: https://www.nu.nl/gezondheid/5727711/een-derde-van-nieuwe-kankergevallen-veroorzaakt-door-leefstijl.html

Onze levensstijl doet zeker niet ten goede aan bepaalde ziektes. Velen leven een gejaagd leven eten niet zoals het zou moeten horen. En nog het liefst hoe vettiger hoe prettiger. Beweging zit er ook niet echt in en dat maakt dat je eigen lichaam ziek maakt. Een goede en gezonde levensstijl is belangrijk. Niet alleen voor je gezondheid maar ook mentaal. Je moet op een moment alles even los kunnen laten en kunnen genieten.
Beweging is nog het belangrijkste van allemaal.

Afbeeldingsresultaat voor leefstijl

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Advertenties

4 Comments:


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

50 Not Perfect

Life does NOT have to be PERFECT to be Wonderful!

inspiratiemomentje

inspiratie zit in ons en om ons heen

Moments of Inspiration

momenten van inspiratie zijn ín ons en om ons heen

PETRA SPARK

SCHRIJVERSBLOG

Mellissify

Live the life you love, love the life you live.

HSP, wat moet je ermee?

Jong en hoogsensitief. Maken we het onszelf niet te moeilijk?

La Bella Bora

A bohemian lifestyle, travel, inspiration and mindstyle blog

easydiet.blog

Mental diet is very important for successful and healthy life. Here you can find many tips to improve your life and make it easier.

Moda-Creative thinking

Moda-Creative thinking

Wij godinnen

Dé taboedoorbrekende blog voor zelfbewuste, spirituele en holistisch ingestelde vrouwen van vandaag

- EXPLORE YOUR MOON -

own YOUR life - KNOW your MOON

Hotstuffforladies

Shop blogs,lekkere recepten, natuur foto' s, moestuin tips & creatieve blogs

Bewustzijnenzo

Schepje bewustheid, scheutje spiritualiteit, druppeltje humor allemaal in een blender..en tadaaa

They Call Me Jelke

But do I call them back

GROWYOURMINDNOW

PLEUN MARIA JOHANNA

Het zwarte monster

Een gevecht tegen alles wat ik heb

Balans in sport en leven

Mental coaching & Life coaching by Wiena Robert

AquariusPolitiek

De nieuwe wereld

Wu Cares!

nobody cares

Morgana Brighid

Waarzeggerij en Healing. Voor raad en daad.

HARME BLOGT

marginale blogs van een 71 jarige

Phuro! Be inspired!

Van inspiratie tot transformatie

Dirk Pieters

writer, buddhist, yogi / schrijver, boeddhist, yogi

Healthy & Travel T(r)ips

Reis - en gezondheidsfreak

WishMeAvril

Bewust genieten

LiefsCarolien.nl

Inner beauty, Food, Lifestyle and a sparkle personal

Dagboek van een leerkracht

Passie voor schrijven. Kleuterjuf. Positief denken

Leren omgaan met narcisme en co-dependentie!

Omgaan met een narcist en zelfliefde ontwikkelen.

Marianne's Life

ZOMAAR EEN BLOG MET VAN ALLES

Maria de Ridder

Durf de uitdaging aan te gaan om jezelf opnieuw uit te vinden

Onderweg na kanker

over omgaan met kanker en hoe het in al die grote kleine dingen sporen vraagt

Personal Plus Training

Personal training op locatie

%d bloggers liken dit: