Archive for 7 februari 2019


AANPASSING EN VERANDERING

SOMS ZIJN ER AANPASSINGEN EN DAN VERANDERD HEEL HET WERK.

Afbeeldingsresultaat voor VERANDERING

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Advertenties

‘Een derde van nieuwe kankergevallen veroorzaakt door leefstijl’

'Een derde van nieuwe kankergevallen veroorzaakt door leefstijl'

Maandag was het Wereldkankerdag, de dag waarop internationaal wordt stilgestaan bij de ziekte en degenen die eraan lijden. Het aantal kankergevallen groeit nog steeds. Ook in Nederland. Hoe kan dat? En is er iets aan te doen? Professor Ellen Kampman: “Na roken is overgewicht risicofactor nummer één bij veel soorten kanker.”

In de afgelopen dertig jaar is het aantal kankerdiagnoses verdubbeld, meldden onderzoekers aan de vooravond van Wereldkankerdag. De oorzaken: vergrijzing, bevolkingsgroei en betere screening. Maar er is meer aan de hand, zegt Kampman, hoogleraar Voeding en Ziekte aan Wageningen University, ze onderzoekt het verband tussen leefstijl en kanker. “Het risico op kanker wordt niet alleen beïnvloed door genetische aanleg, maar ook door leefstijl.”

De World Health Organization schat dat ongeveer 30 tot 50 procent van de gevallen van kanker voorkomen kan worden door gezondere keuzes te maken in onze leefstijl. Dat wil zeggen: niet roken, geen alcohol drinken, gezond eten, een gezond gewicht, verbranding door de zon voorkomen en veel bewegen.

Als de huidige trends wat betreft stoppen met roken en de toename van overgewicht zich voortzetten, zou overgewicht weleens de plek van roken kunnen gaan overnemen als belangrijkste risicofactor voor kanker in de manier waarop we leven.

Leefstijl heeft niet op alle kankersoorten evenveel invloed, benadrukt Kampman. Hersentumoren en leukemie hebben bijvoorbeeld waarschijnlijk weinig met leefstijl te maken. Dat geldt wél voor onder andere dikkedarmkanker, borstkanker, baarmoederkanker, prostaatkanker, longkanker en alvleesklierkanker.

Afvallen en krachttraining tegen kanker

Op basis van tienduizenden studies en meta-analyses naar het effect van voeding op de ontwikkeling van kanker, stelde een panel van experts in opdracht van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds richtlijnen op voor het voorkomen van kanker. Op de eerste plaats staat ‘voorkom overgewicht’.

Overgewicht en obesitas vergroten de kans op kanker op verschillende manieren, zegt Kampman. Ten eerste verhogen vetcellen de hoeveelheid geslachtshormonen, zoals oestrogeen, en die verhogen het risico op bijvoorbeeld borstkanker.

Daarnaast kan vet rond de taille het lichaam aanzetten tot het maken van groeihormonen, wat ook het risico op kanker verhoogt. Ten derde kunnen vetcellen rondom organen ontstekingen en insulineresistentie veroorzaken, wat de kans op kanker ook weer verhoogt.

Het devies: zorg voor een gezond gewicht en een slanke taille. Ook bewegen is erg belangrijk om het kankerrisico te verlagen. Doordat je overgewicht ermee vermindert, maar ook doordat je bijvoorbeeld de stoelgang gunstig beïnvloedt en de spiermassa toeneemt.

Iedereen is volgens Kampman gebaat bij krachttraining. Zeker vanaf je veertigste. Dan beginnen we spiermassa te verliezen. Je hoeft geen gewichten te gaan drukken in de sportschool. Wat simpele grondoefeningen, zoals squats, buikspieroefeningen en push-ups, zorgen voor een betere verhouding tussen spiermassa en vet. Dat verkleint het risico op kanker.

Meer groenten en fruit eten kan risico verkleinen

Ook alcohol is een risicofactor. Zeker bij vrouwen: één glas per dag geeft al een hoger risico op borstkanker. Eet ook voldoende groenten en fruit: 250 gram groente en twee stuks fruit per dag. Groenten en fruit beschermen ons tegen bepaalde vormen van kanker, zoals mond- en keelkanker.

Behalve dat groenten en fruit een belangrijke bron van voedingsvezels, vitaminen en mineralen zijn, bevatten ze ook weinig calorieën. Dat komt ons gewicht ten goede. Voedingsvezels verkleinen bovendien het risico op darmkanker. Je vindt ze ook in onder andere volkoren producten en peulvruchten.

Kip en vis beter dan rood vlees

Rood vlees (vlees van zoogdieren, zoals runderen, varkens en wild) en bewerkt vlees (zoals vleeswaren en worst) verhogen het risico op dikkedarmkanker. De rode kleur dankt rood vlees aan de natuurlijke kleurstof heemijzer. Het lichaam kan die stof afbreken, maar wanneer we er te veel van binnenkrijgen, kan het de dikke darm beschadigen waardoor uiteindelijk kanker kan ontstaan.

Eet wekelijks maximaal 500 gram rood vlees bij de maaltijd. Vervang rood vlees door kip of vis en kies vaker voor vegetarisch. Bewerkt vlees kun je het beste laten liggen, of er heel weinig van eten. Van bewerkt vlees is namelijk geen veilige hoeveelheid bekend.

Het komt eigenlijk hierop neer, volgens Kampman: ons lichaam is een ingenieus systeem waarin talloze mechanismen samenwerken om ons zo gezond mogelijk te houden. Wie veel beweegt en alleen eet wat zijn lichaam echt als voeding nodig heeft, zorgt goed voor zijn/haar lijf.

Een gezonde voeding en leefstijl zijn geen garantie tegen kanker, benadrukt ze. Maar door gezond te leven verklein je de kans op kanker aanzienlijk.

BRON: https://www.nu.nl/gezondheid/5727711/een-derde-van-nieuwe-kankergevallen-veroorzaakt-door-leefstijl.html

Onze levensstijl doet zeker niet ten goede aan bepaalde ziektes. Velen leven een gejaagd leven eten niet zoals het zou moeten horen. En nog het liefst hoe vettiger hoe prettiger. Beweging zit er ook niet echt in en dat maakt dat je eigen lichaam ziek maakt. Een goede en gezonde levensstijl is belangrijk. Niet alleen voor je gezondheid maar ook mentaal. Je moet op een moment alles even los kunnen laten en kunnen genieten.
Beweging is nog het belangrijkste van allemaal.

Afbeeldingsresultaat voor leefstijl

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

 Zo gebruik je uitstelgedrag in je voordeel

 

Dingen uitstellen tot het allerlaatste moment, we maken ons er allemaal wel schuldig aan. Gelukkig bestaat er ook iets als ‘productief uitstelgedrag’. Hoera!

Het is auteur Charles Duhigg die uitstelgedrag niet als een persoonlijk gebrek, maar als een gewoonte omschrijft. Volgens hem bestaat er een ingebouwd systeem, waarbij onze hersenen een bepaald signaal krijgen, vervolgens routinematig gedrag vertonen en dan op zoek gaan naar een beloning.

Meer concreet wil dat het volgende zeggen: een overvolle mailbox (het signaal) doet onze hersenen de connectie maken met social media (de routine). Het idee dat je tijdlijn checken een welkome break is van de zware werkdag en die overvolle mailbox zorgt er dan voor dat je dat je even door Instagram scrollen als een beloning gaat beschouwen. Jammergenoeg is die break meestal gewoon tijdsverlies.

De manier om weer controle te krijgen over je uitstelgedrag is door op te merken wanneer je routinematig gedrag begint te vertonen. Wanneer je doorhebt op welke momenten je je telefoon bovenhaalt of door Facebook scrollt, is het de kunst om voor jezelf te beslissen dat niet te doen, en iets nuttigs te doen.

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom is het een goed idee om een lijstje te maken met dingen die je ook nog moet doen, maar die niets te maken met het taakje dat je wil uistellen. Denk daarbij aan en telefoontje naar je telecomprovider of een afspraak maken bij de tandarts. Stuk voor stuk taken die vaak op de lange baan worden geschoven, maar die ook moeten gebeuren. Wanneer je nood hebt aan een pauze, kan je een taak van die lijst proberen af te vinken.

Wie erin slaagt zijn of haar gedag zo om te vormen, wordt wat men noemt een gestructureerd uitsteller: iemand die uitstelgedrag vertoont, maar tijdens het uitstellen ook echt werk verzet in plaats van doelloos door Facebook of Instagram te scrollen.

BRON: https://www.goedgevoel.be/artikel/goed-gevoel-habits/zo-gebruik-je-uitstelgedrag-in-je-voordeel

Uitstelgedrag kan zeker omschreven worden als een gewoonte. Er zijn nu eenmaal mensen die telkens iets uitstellen dat ze moeten doen. Of ze doen het niet graag, hebben er geen zin. Dan gaan ze het maar uitstellen. Ook komt dit voor op de werkvloer. We hebben nu eenmaal dingen die we graag doen en anderen die we liever laten liggen. Dank maar aan het controleren van je FB je mail dat doe je spontaan. Maar de afwas of de strijk dat is toch maar verloren tijd. Ze zoeken daar dan wel iets voor om uit te stellen. Ook zijn er mensen die maar al te vaak zeggen dat kan ik niet doe jij het maar. Goed weten dat ze het kunnen, of nadien iets aan het doen zijn voor zichzelf.
Soms is het gewoon beter het te doen, zonder je gedachten ergens anders op te zetten.

Afbeeldingsresultaat voor uitstelgedrag

Afbeeldingsresultaat voor uitstelgedrag

Afbeeldingsresultaat voor uitstelgedrag

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

HSP, wat moet je ermee?

Jong en hoogsensitief. Maken we het onszelf niet te moeilijk?

La Bella Bora

A bohemian lifestyle, travel, inspiration and mindset blog

Crudo e Cotto

Blog di cucina vegana

easydiet.blog

easy diet, detox juice, detox water, anticancer food, weight lose food, weight lose, healthy drinks, juice, drinks, healthy life, happiness, anti stress, food lover, gym lover, yoga lover, food porn, harmony, soul, body, mind.

Moments of Inspiration

momenten van inspiratie zijn ín ons en om ons heen

Moda-Creative thinking

Moda-Creative thinking

Op zoek naar mijn ziel

een stille revolutie

Wij godinnen

Dé taboedoorbrekende blog voor zelfbewuste, spirituele en holistisch ingestelde vrouwen van vandaag

Hotstuffforladies

everything for ladies

Bewustzijnenzo

Schepje bewustheid, scheutje spiritualiteit, druppeltje humor allemaal in een blender..en tadaaa

Crohn & ik

mijn leven met de ziekte van Crohn

They Call Me Jelke

But do I call them back

GROWYOURMINDNOW

PLEUN MARIA JOHANNA

Het zwarte monster

Een gevecht tegen alles wat ik heb

Balans in sport en leven

Mental coaching & Life coaching by Wiena Robert

volwassenwordenmetadhd

schrijfsels hyperkinetisch en emotioneel tot menselijkheid gebracht

AquariusPolitiek

De nieuwe wereld

Wu Cares!

nobody cares

Morgana Brighid

Waarzeggerij en Healing. Voor raad en daad.

YogaDagboek

Yoga • Voeding • Lifestyle

HARME BLOGT

marginale blogs van een 71 jarige

Phuro! Be inspired!

Van inspiratie tot transformatie

Dirk Pieters

writer, buddhist, yogi / schrijver, boeddhist, yogi

Healthy & Travel T(r)ips

Blog van een Gezondheids - & Reisfreak

WishMeAvril

Gezond en Gelukkig

struikuiltje

Persoonlijk blog

LiefsCarolien.nl

Inner beauty, Food, Lifestyle and a sparkle personal

Dagboek van een leerkracht

Passie voor schrijven. Kleuterjuf. Positief denken

Leren omgaan met narcisme?

Omgaan met een narcist en zelfliefde ontwikkelen.

Marianne's Life

ZOMAAR EEN BLOG MET VAN ALLES

Maria de Ridder

Durf de uitdaging aan te gaan om jezelf opnieuw uit te vinden

Onderweg na kanker

over omgaan met kanker en hoe het in al die grote kleine dingen sporen vraagt

%d bloggers liken dit: