ZO GA JE BETER OM MET STRESS EN VOORKOM JE EEN BURN-OUT

Zo ga je beter om met stress en voorkom je een burn-out

Bijna 15 procent van de werknemers van 15 tot 75 jaar in Nederland zegt last te hebben van psychische vermoeidheid. Relatief meer vrouwen dan mannen ervaren dergelijke burn-outklachten, blijkt uit CBS-cijfers. Hoe kunnen mensen beter omgaan met stress en zo’n burn-out voorkomen? Psychomotorisch therapeut Niels Goudswaard vertelt.

1. Begrens jezelf

“Mensen hebben veel last van FOMO (Fear of Missing Out, red.). Dit komt doordat de afgelopen duizenden jaren ons sociale brein meer ontwikkeld is. Vroeger was er de angst voor tijgers, die is veranderd in angst voor verstoting uit de groep. Als je nu even geen contact met iemand hebt, geeft je sociale brein een signaal, waardoor je de telefoon pakt.”

“Vroeger stuurde je dan een brief en het duurde dan twee dagen totdat je wat hoorde. Nu kun je continu checken via sociale media of je contact met iemand hebt en nog bij de groep hoort. Als je niet oplet, heb je de halve dag je telefoon vast. Dat moet je dus zelf reguleren.”

2. Erken dat je lichaam een bioritme heeft

“Het leven verloopt volgens een circadiaan ritme: een biologisch ritme dat uit een cyclus van 24 uur bestaat en dat ook overdag zijn rustmomenten nodig heeft om in balans te blijven. Erken dat het lijf een bioritme heeft, het is niet goed om alleen maar door te gaan. Hou een relatief vast dag-nachtritme aan met min of meer vaste tijden voor ontbijt, lunch en avondeten. Neem vaste rustmomenten en beweeg om te ontspannen en te ontladen.”

3. Besef dat stress een perceptie van de situatie is

“Het is belangrijk om te beseffen dat stress een perceptie is van de situatie. Het brein en lijf interpreteren de situatie, waarvan stress het resultaat is. Drie dingen die daarbij meespelen, zijn je gedachtes over de situatie (positief of negatief), patroonherkenning – denk je de situatie te herkennen? – en de mate van spanning in je lichaam. Negatieve gedachtes zorgen voor een negatieve beleving, maar je kunt leren om daarbij stil te staan. Probeer dan ook te denken: is deze gedachte waar en helpt deze mij? Vaak is de gedachte maar deels waar en dan kan het helpen om een positieve gedachte te formuleren.”

“De mate van spanning in je systeem beïnvloedt ook je waarneming. Als je bijvoorbeeld gestrest bent en iemand komt ineens de kamer binnen, dan schrik je eerder dan wanneer je je gewoon rustig voelt. De hoeveelheid spanning in je systeem beïnvloedt dus de situatie. Door je spanning niet te hoog op te laten lopen, beïnvloed je dus ook je perceptie.”

4. Ontspan en doe leuke dingen

“Het is vooral belangrijk om niet alleen maar door te gaan, maar ook overdag regelmatig even ‘in te checken’ bij jezelf en jezelf even tot rust te brengen door af en toe eens bewust diep adem te halen. Daarnaast helpt het om regelmatig te bewegen en te ontspannen door leuke dingen te doen. Ook het doen van ontspanningsoefeningen of activiteiten, zoals yoga en mindfulness, kunnen helpen om meer tot rust te komen.”

5. Eet gezond: het heeft invloed op psychische klachten

“Er is nu ook meer bekend over de invloed van je darmsysteem op je welbevinden. Dit hangt onder andere samen met het sympathische en parasympathische zenuwstelsel. Het sympathische zenuwstelsel activeert je hartslag, zorgt voor spierspanning en de verhoging van de ademhaling. Het parasympathische zenuwstelsel zorgt voor rust en herstel. Als je in stressvolle situaties veel energie nodig hebt, wordt het herstel terzijde geschoven. Daarom hebben veel mensen die stress hebben ook last van darmklachten, wat bijvoorbeeld op de langere termijn kan leiden tot obstipatie.

Daarnaast zijn er meer verbanden gevonden tussen slechte voeding, zoals fastfood, en psychische klachten. Je kunt je psychische welbevinden dus ook nog beïnvloeden door regelmatig en gezond te eten.”

Niels Goudswaard is psychosomatisch fysiotherapeut en psychomotorisch therapeut bij Vitaalpunt, een behandelcentrum dat psychische zorg verleent aan mensen met complexe fysieke en psychische klachten, zoals depressie en angststoornissen.

BRON: https://www.nu.nl/gezondheid/5603723/zo-ga-beter-met-stress-en-voorkom-burn-out.html#coral_talk_wrapper

Ik noem het probleem van deze eeuw. Waar de meeste zelf schuldig aan zijn. Juist omdat ze maar doorgaan en niet nee of een stop kunnen zetten. Werk gaat voor alles en ze willen zoveel mogelijk bereiken. Ze luisteren niet naar hun lichaam, en als het te laat is zitten ze thuis. Geen fut meer voor niets meer zin. Nu is het niet alleen het werk dat iemand zo verdrijft maar een combinatie van. Vaak zijn het mensen die zich heel wat aantrekken, en niet meer de rust vinden in lichaam en geest. Eten komt er nauwelijks bij te kijken en als ze eten doen ze het vaak ongezond. Als ze maar iets binnen hebben. Ze blijven ook lang ergens op denken, tot zelfs in hun bed. Loslaten is voor hen heel moeilijk. Dus is verwerken nog moeilijker. Dat moeten ze terug leren, net als hun levensstijl aan te gaan passen. Dat zeker in het begin niet makkelijk is.

Afbeeldingsresultaat voor burn-out

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Theo-Herbots-Freelance-Journalist-Fotograaf

Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheid 😀 en Fotografie💥-Blog 💌Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Ruelha

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

ESRUNRIA

Be the kind of person you would like to meet!

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

bijonsinhuissen.wordpress.com/

𝙽𝚘𝚝 𝚊𝚕𝚕 𝚝𝚑𝚘𝚜𝚎 𝚠𝚑𝚘 𝚠𝚊𝚗𝚍𝚎𝚛 𝚊𝚛𝚎 𝚕𝚘𝚜𝚝

%d bloggers liken dit: