Archive for 4 december 2018


OBJECTIEF – SUBJECTIEF

BEPAALDE MENSEN KIJKEN OBJECTIEF NAAR IETS OF IEMAND.
ANDEREN KIJKEN DAN WEER SUBJECTIEF NAAR IETS OF IEMAND.

Afbeeldingsresultaat voor objectief kijken

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Zo ga je beter om met stress en voorkom je een burn-out

Bijna 15 procent van de werknemers van 15 tot 75 jaar in Nederland zegt last te hebben van psychische vermoeidheid. Relatief meer vrouwen dan mannen ervaren dergelijke burn-outklachten, blijkt uit CBS-cijfers. Hoe kunnen mensen beter omgaan met stress en zo’n burn-out voorkomen? Psychomotorisch therapeut Niels Goudswaard vertelt.

1. Begrens jezelf

“Mensen hebben veel last van FOMO (Fear of Missing Out, red.). Dit komt doordat de afgelopen duizenden jaren ons sociale brein meer ontwikkeld is. Vroeger was er de angst voor tijgers, die is veranderd in angst voor verstoting uit de groep. Als je nu even geen contact met iemand hebt, geeft je sociale brein een signaal, waardoor je de telefoon pakt.”

“Vroeger stuurde je dan een brief en het duurde dan twee dagen totdat je wat hoorde. Nu kun je continu checken via sociale media of je contact met iemand hebt en nog bij de groep hoort. Als je niet oplet, heb je de halve dag je telefoon vast. Dat moet je dus zelf reguleren.”

2. Erken dat je lichaam een bioritme heeft

“Het leven verloopt volgens een circadiaan ritme: een biologisch ritme dat uit een cyclus van 24 uur bestaat en dat ook overdag zijn rustmomenten nodig heeft om in balans te blijven. Erken dat het lijf een bioritme heeft, het is niet goed om alleen maar door te gaan. Hou een relatief vast dag-nachtritme aan met min of meer vaste tijden voor ontbijt, lunch en avondeten. Neem vaste rustmomenten en beweeg om te ontspannen en te ontladen.”

3. Besef dat stress een perceptie van de situatie is

“Het is belangrijk om te beseffen dat stress een perceptie is van de situatie. Het brein en lijf interpreteren de situatie, waarvan stress het resultaat is. Drie dingen die daarbij meespelen, zijn je gedachtes over de situatie (positief of negatief), patroonherkenning – denk je de situatie te herkennen? – en de mate van spanning in je lichaam. Negatieve gedachtes zorgen voor een negatieve beleving, maar je kunt leren om daarbij stil te staan. Probeer dan ook te denken: is deze gedachte waar en helpt deze mij? Vaak is de gedachte maar deels waar en dan kan het helpen om een positieve gedachte te formuleren.”

“De mate van spanning in je systeem beïnvloedt ook je waarneming. Als je bijvoorbeeld gestrest bent en iemand komt ineens de kamer binnen, dan schrik je eerder dan wanneer je je gewoon rustig voelt. De hoeveelheid spanning in je systeem beïnvloedt dus de situatie. Door je spanning niet te hoog op te laten lopen, beïnvloed je dus ook je perceptie.”

4. Ontspan en doe leuke dingen

“Het is vooral belangrijk om niet alleen maar door te gaan, maar ook overdag regelmatig even ‘in te checken’ bij jezelf en jezelf even tot rust te brengen door af en toe eens bewust diep adem te halen. Daarnaast helpt het om regelmatig te bewegen en te ontspannen door leuke dingen te doen. Ook het doen van ontspanningsoefeningen of activiteiten, zoals yoga en mindfulness, kunnen helpen om meer tot rust te komen.”

5. Eet gezond: het heeft invloed op psychische klachten

“Er is nu ook meer bekend over de invloed van je darmsysteem op je welbevinden. Dit hangt onder andere samen met het sympathische en parasympathische zenuwstelsel. Het sympathische zenuwstelsel activeert je hartslag, zorgt voor spierspanning en de verhoging van de ademhaling. Het parasympathische zenuwstelsel zorgt voor rust en herstel. Als je in stressvolle situaties veel energie nodig hebt, wordt het herstel terzijde geschoven. Daarom hebben veel mensen die stress hebben ook last van darmklachten, wat bijvoorbeeld op de langere termijn kan leiden tot obstipatie.

Daarnaast zijn er meer verbanden gevonden tussen slechte voeding, zoals fastfood, en psychische klachten. Je kunt je psychische welbevinden dus ook nog beïnvloeden door regelmatig en gezond te eten.”

Niels Goudswaard is psychosomatisch fysiotherapeut en psychomotorisch therapeut bij Vitaalpunt, een behandelcentrum dat psychische zorg verleent aan mensen met complexe fysieke en psychische klachten, zoals depressie en angststoornissen.

BRON: https://www.nu.nl/gezondheid/5603723/zo-ga-beter-met-stress-en-voorkom-burn-out.html#coral_talk_wrapper

Ik noem het probleem van deze eeuw. Waar de meeste zelf schuldig aan zijn. Juist omdat ze maar doorgaan en niet nee of een stop kunnen zetten. Werk gaat voor alles en ze willen zoveel mogelijk bereiken. Ze luisteren niet naar hun lichaam, en als het te laat is zitten ze thuis. Geen fut meer voor niets meer zin. Nu is het niet alleen het werk dat iemand zo verdrijft maar een combinatie van. Vaak zijn het mensen die zich heel wat aantrekken, en niet meer de rust vinden in lichaam en geest. Eten komt er nauwelijks bij te kijken en als ze eten doen ze het vaak ongezond. Als ze maar iets binnen hebben. Ze blijven ook lang ergens op denken, tot zelfs in hun bed. Loslaten is voor hen heel moeilijk. Dus is verwerken nog moeilijker. Dat moeten ze terug leren, net als hun levensstijl aan te gaan passen. Dat zeker in het begin niet makkelijk is.

Afbeeldingsresultaat voor burn-out

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Dit is wat er met je lichaam gebeurt tijdens de seks

Getty Images
“Wow, mijn hypofyse licht op”, is waarschijnlijk wel het laatste waar je tijdens een stomende vrijpartij aan denkt. Toch gebeurt dat en nog een heleboel andere dingen met je lichaam tijdens de seks. Enkele experten geven uitleg.

De opwindingsfase

Tijdens deze fase ondergaat je lichaam verschillende zichtbare veranderingen. “Doordat je bloeddruk stijgt, je bloed sneller stroomt en je lichaam meer stikstofoxide afgeeft, kan je vagina veranderen van kleur en opzwellen”, vertelt gynaecoloog Diana Ramos. “Borsten en andere gevoelige plekjes raken ook opgewonden, je baarmoeder kantelt naar achteren én je hartslag gaat de hoogte in. Bij de man gaat in deze fase de penis rechtop staan en de teelballen omhoog zodra het scrotum samentrekt. Doordat je bloed ook naar de oppervlakte van je huid stroomt, ontstaat die typische rode blos op je gezicht.”

De plateaufase

In deze fase zijn de tekenen van opwinding nog duidelijker volgens seksuologe Jess O’Reilly. “Net voor het orgasme is de opwinding het grootst. De hartslag verhoogt, de ademhaling neemt toe, de vagina wordt nog vochtiger, de buitenste schaamlippen zwellen nog meer op en de baarmoeder kantelt nog een beetje verder. Bij de man is de penis volledig stijf en worden de teelballen meer naar het lichaam toegetrokken.”

Het orgasme

Hoewel het hart vaak gelinkt wordt aan seks en liefde, zegt O’Reilly dat er vooral in je hersenen en zenuwstelsel van alles gebeurt tijdens een orgasme. “Hoe dichter je bij het hoogtepunt komt, hoe groter de sensatie in je hersenen is. Het is zo spannend, plezierig en belonend dat onze hersenen haast hetzelfde effect beleven tijdens seks als wanneer iemand drugs neemt. De hypofyse licht op, de hypothalamus gaat in overdrive en de delen die je gedrag en redenering regelen worden afgesloten. Kortom, er gebeurt van alles. Daarnaast blijkt uit hersenscans dat seks zowel een fysieke als emotionele ervaring is, omdat de amygdala, die zowel je emoties als je spierfunctie regelt, geactiveerd wordt.”

Ramos vertelt ook dat er verschillende stofjes vrijkomen tijdens de seks. “Als je hartslag, ademhaling én je bloeddruk hun hoogtepunt bereiken, ontstaat er ook een piek in de productie van oxytocine, beter bekend als het liefdes- en knuffelhormoon. Er komt dopamine vrij, waardoor je een euforisch gevoel ervaart.”

Daarnaast gebeuren er volgen O’Reilly nog een resem dingen met je lichaam zodra je een orgasme krijgt. “Bij sommigen gaan de pupillen verwijden en anderen kunnen dan weer spiersamentrekkingen ervaren over hun hele lichaam.”

De ontspanningsfase

In de laatste fase komt je lichaam weer tot rust. Het bloed stroomt opnieuw naar je lichaam en alle hormonen en neurotransmitters beginnen weer op te lossen zodat je lichaam terug naar zijn normale toestand keert.

O’Reilly benadrukt wel dat seks elke keer anders is en je niet per se al deze fases moet doorlopen. “Weet dat deze reacties niet universeel zijn en dat je ze niet hoeft te ervaren om van seks te kunnen genieten.”

BRON: https://www.hln.be/nina/seks-relaties/dit-is-wat-er-met-je-lichaam-gebeurt-tijdens-de-seks~a290c3ee/

Net als het leven dat we leiden en fases kent hebben we dat ook met ons lichaam als we seksuele behoeftes delen. Ons lichaam zal iedere fase intens beleven en laten aanvoelen. Men staat er niet bij stil wat het allemaal in beweging zet en dan niet alleen het lichaam en de opwinding maar ook in de hersenen hormonen die vrij komen. Het genot. Al is het nu dat je het deelt of alleen doet.
Ook hier zou men wat meer aandacht moeten aangeven. Dan gaat men ook begrijpen dat het seksuele niet altijd zal blijven zoals we jong zijn. Het vraagt veel van lichaam en geest. Ook seks of seksualiteit kan je op een andere manier zien en beleven. Het hoeft niet altijd tot de daad te komen en ook dan zal het lichaam de fases doormaken. Het is genieten dat het belangrijkste is.
Nu kent men ook spirituele seksualiteit en ook dit is heel mooi om te beleven. Dat begint in eerste instantie met aanraking, aanvoelen aankijken. Dat zet zoveel in beweging dat het lichaam op bepaalde zones reageert. Dit noemt men erogene zones. Ieder mens heeft ze zowel mannen als vrouwen. Die aanraking gaat gepaard met elkaar aan te voelen wat voelt goed en wat minder. Het kijken het lichaam is het kijken waard als men iets wilt delen of het zelf met jezelf doet. Want dan zie je wat er ook veranderd aan je lichaam. Bij dit alles hoef jezelf niet altijd uit de kleren te gaan, losse kleding van zachte stof helpt zelfs een handje bij alles.
Dus mensen je ziet niet alleen in het leven kennen we fases ook als we iets op seksueel vlak willen delen.

Gerelateerde afbeelding

Afbeeldingsresultaat voor universele seks

Afbeeldingsresultaat voor erogene zone voet

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Het zou weleens kunnen dat Luxemburg het eerste EU-land wordt dat (medicinale) cannabis legaliseert. Op 5 december treedt er bij onze zuiderburen een nieuwe regering aan en die zijn van plan om de consumptie van de softdrug uit het strafwetboek te schrappen.

De nieuwe Luxemburgse regering zal op 5 december 2018 hun coalitieonderhandelingen afgesloten hebben. In het akkoord zou onder andere staan dat cannabis gelegaliseerd wordt. Dat meldt het Duitse tijdschrift Bild.

De regering zal naar alle waarschijnlijkheid bestaan uit een coalitie van de Democratische Partij, de Socialistische Arbeiderspartij en déi gréng (Groen).

Wellicht voor medische doeleinden

Wellicht gaat het om cannabisgebruik voor medische doeleinden. Ook is het nog niet bekend wanneer de consumptie van de groene plant uit het strafwetboek verdwijnt (voor mensen met een voorschrift). Het lijkt ook weinig waarschijnlijk dat het telen van cannabis legaal wordt in Luxemburg. Toch is dit groot nieuws, want tot nu toe is in geen enkel EU-land de consumptie van (medicinale) cannabis bij wet toegelaten.

© istock

Testfase en impact

Momenteel loopt er volgens Bild in Luxemburg al een testfase, waarin medicinaal cannabisgebruik toegestaan is in beperkte gevallen.

Als cannabis in Luxemburg ooit effectief groen licht krijgt, zal dat wellicht een enorme impact hebben op de nabijgelegen landen (België, Frankrijk en Duitsland), aangezien de softdrug daar nog steeds verboden is. Wellicht zal het drugstoerisme in Nederland afnemen ten koste van Luxemburg.

BRON: https://www.msn.com/nl-be/nieuws/wereld/cannabis-wordt-misschien-gelegaliseerd-in-luxemburg-door-nieuwe-regering/ar-BBQqWar?li=BBqiJv1

Goede richtlijnen en afspraken en men zou het overal kunnen waarmaken. Tabak is toch ook overal te koop alcohol net hetzelfde. En ja velen hebben er baad bij om al eens een toeter te roken.

Luxemburg wil gebruik van cannabis legaliseren

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Theo-Herbots-Freelance-Journalist-Fotograaf

Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheid 😀 en Fotografie💥-Blog 💌Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Ruelha

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

ESRUNRIA

Be the kind of person you would like to meet!

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

De kleine dingen

Op zoek naar groot geluk in kleine dingen

%d bloggers liken dit: