Archive for 8 november 2018


IN ELKAAR

ALLES LOOPT IN ELKAAR SOMS MET EEN BOCHT ERIN

Gerelateerde afbeelding

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Advertenties

Artsen waarschuwen: waarom je kinderen niet mag slaan

Artsen waarschuwen: waarom je kinderen niet mag slaan

Ouders doen er beter aan om hun kinderen nooit te slaan als ze ongehoorzaam of stout zijn. Die nieuwe richtlijn schuift de American Academy of Pediatrics naar voren. Het raadt artsen wereldwijd aan om dat advies ook mee te geven met de ouders.

Hoewel een flink pak billenkoek enkele decennia geleden nog gebruikelijk was, ligt die tijd ver achter ons. In 51 landen, waarvan 20 in de EU, is het ondertussen verboden om je kind te slaan. Ook in ons land ligt al een tijdje een dergelijk wetsvoorstel op tafel. Toch zijn er nog altijd ouders die menen dat een zogenaamde pedagogische tik moet kunnen. Daar maakt de American Academy of Pediatrics, die zo’n 67.000 Amerikaanse kinderartsen vertegenwoordigt, nu een sterk statement tegen.

“Een van de belangrijkste relaties die we allemaal hebben, is die tussen onszelf en onze ouders, en het is logisch om angst en geweld in die liefdevolle relatie te elimineren of te beperken”, zegt dokter Dr. Robert D. Sege die mee aan de nieuwe richtlijn schreef. Het gaat in feite om een update van een twintig jaar oude richtlijn die ouders “aanmoedigde” om hun kinderen niet te slaan. Anno 2018 wordt het geweld regelrecht veroordeeld.

Later agressiever

De richtlijn komt er nadat onderzoek in 2016 had uitgewezen dat kinderen helemaal geen baat hebben bij een klap zo nu en dan. “Je trekt er misschien wel hun aandacht mee, maar je leert hen zo niets over het onderscheid tussen goed en kwaad”, zegt Sege nog. Bovendien tonen nieuwe studies aan dat kinderen die lichamelijke straffen hebben ondergaan zich op latere leeftijd agressiever gaan gedragen. In een kleinere studie werd ook al aangetoond dat kinderen die vaak klappen kregen minder grijze materie hadden en een lager IQ.

Zo straf je best

Maar hoe straf je dan wel je kind? Volgens Dr. Vincent J. Palusci is empathie belangrijk. “Leer je kind anders te behandelen naar gelang de ontwikkelingsfase waarin ze zich bevinden, zodat je hen kunt helpen afkoelen als een situatie lijkt te gaan exploderen.”

Kind en Gezin raadt deze tips aan:

  • Duidelijk en rustig communiceren: leg je kind op ooghoogte en luisterafstand (dus niet vanuit een andere kamer) uit wat het niet mag. Toon begrip voor zijn of haar negatieve emoties zonder toe te geven. Reik hierbij ook een alternatief aan: bv. “Nu mag je geen koekje, maar als je straks boterhammen gegeten hebt, mag je nog één koekje eten.”
  • Even apart zetten: het is beter om je kind even af te zonderen in dezelfde ruimte. Je kind naar een andere kamer sturen kan vaak nogal hard en drastisch overkomen.
  • Negeren: Maak je kind duidelijk dat je niet naar hem of haar luistert zolang het zich slecht blijft gedragen. Het is wel belangrijk om nadien nog even te praten over wat er net gebeurd is

BRON: https://www.gva.be/cnt/dmf20181107_03922407/kinderen-slaan-is-niet-alleen-een-nutteloze-straf-het-schaadt-hen-ook

Bepaalde zullen het nog wel kennen en misschien zelfs nog lichamelijk voelen de slagen die ze vroeger kregen voor straf. Zijn ze daarmee geleerd nee. Veel pijn hebben ze geleden en voor de rest niets. Nu is er veel heibel over een corrigerende tik. Mag het of mag het niet? Denk eens na als volwassene. Als je een kind slaagt hoe hard het aankomt. Dat voor de volwassene zacht is komt 10 maal harder aan bij het kind. En is dat een straf? Waar dan nog niet gesproken wordt over wat het kind verkeerd gedaan heeft. Het heeft vaak alleen een verwittiging gehad met als DIT MAG JE NIET MEER DOEN. Is dat een boodschap naar het kind. Nee. Als een kind een fout gemaakt heeft. Probeer dan met jouw kind te praten over de fout luister ook naar je kind. Want misschien wou het aandacht en wie moet er dan gestraft worden toch jezelf eigenlijk.
Ook kan het nuttig zijn om samen met je kind even apart gaan te zitten. Zodat je het kind uit de zone haalt waar het probleem zich heeft voorgedaan.
Met slagen haal je niets uit, denk maar eens na hoeveel impact dit heeft op het kind.

Gerelateerde afbeelding

Gerelateerde afbeelding

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Overeet jij je ook altijd? Dit is wat je eraan kan doen

Getty Images/iStockphoto
Iedereen knabbelt weleens op een heerlijk stukje chocolade, een paar chips of van een lekkere slagroomtaart. Daar is op zich niets mis mee. Maar weet jij van geen ophouden en schrok je meestal meteen een hele doos of reep naar binnen? Misschien moet je dan wel meer bitters op het menu zetten.

Overeten zorgt ervoor dat je spijsvertering minder vlot verloopt. En als je dag na dag loopt te snakken met ongezonde tussendoortjes die veel geraffineerde koolhydraten bevatten zoals granenrepen of koekjes, zelfs als het zogenaamd ‘gezonde’ koekjes zijn, zal je bloedsuiker onstabiel worden.

Als je last hebt van overeten, eetbuien, ‘geeuwhonger’ of een schommelende of te hoge bloedsuiker dan is een bittere smaak vaak de missing link. Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt immers dat bitters via de bittere smaakreceptoren de entero-endocriene cellen prikkelen. Dat zijn cellen die zich in de wand van je maag-darmstelsel bevinden en hormonen afscheiden. Als je die cellen stimuleert (en dus bitters voor of tijdens je maaltijd gebruikt), worden bepaalde hormonen die je honger- en verzadigingsgevoel beïnvloeden, gereguleerd. Aan het einde van de rit zal je daardoor minder calorieën binnengekregen hebben. Je bent immers sneller verzadigd en eet dus minder. Een onderzoek uit Napels dat mensen in twee groepen verdeelde – de ene groep nam bitters, de andere niet – en voor een ‘zoveel je op kan’-buffet plaatste, bevestigde dat de groep die bitters had genomen zo’n dertig procent minder at dan de groep die geen bitters had genomen.

Alsof dat nog niet genoeg is, zal je lichaam door datzelfde proces ook nog eens makkelijker koolhydraten kunnen verwerken. Als je bitter proeft, verhindert dat immers dat je bloedsuiker na een maaltijd te sterk gaat pieken. Professor Cedrick Dotson deed uitvoerig onderzoek naar de bittere smaakreceptoren aan de universiteit van Florida en stelde vast dat mensen die regelmatig bitter proeven, een stabielere bloedsuiker hebben. Dat komt omdat bitters helpen om suikers uit het bloed te verwijderen en op te slaan in je lever en spieren. Je insulinegevoeligheid neemt door de bittere smaak toe, en dat is een goeie zaak. Het stimuleren van de bitterreceptoren zou volgens professor Dotson zelfs een mogelijke oplossing kunnen zijn voor het metaboolsyndroom, een stofwisselingsaandoening die gekenmerkt wordt door een verstoorde cholesterol- en bloedsuikerspiegel en overgewicht. En dat is niet niks, aangezien dat syndroom gemiddeld veertig procent van onze westerse bevolking treft en het risico op het krijgen van een hartaanval of beroerte met maar liefst een factor zestien doet stijgen. Momenteel onderzoekt Dotson of bitters een remedie zouden kunnen zijn tegen type 2 diabetes.

Het gebrek aan bitter is waarschijnlijk ook een belangrijke oorzaak van het feit dat zoveel mensen zich overeten aan en last hebben met het verwerken van koolhydraten. Wil je niet meer terechtkomen in de vicieuze cirkel en wil je de vermoeidheid die gepaard gaat met zo’n post-te-veel-koolhydratencoma vermijden? Dan kan een koffielepel bitters voor (en eventueel ook na) elke maaltijd je helpen.

Langzaamaan bittere groenten zoals andijvie, groenlof, radicchio en witloof, maar ook rucola, broccoli, boerenkool, spruitjes, artisjok en asperges en kruiden zoals kamille, lavendel, paardenbloem, salie, rozemarijn en verbena in je gerechten verwerken is dus de oplossing. Ook sinaasappelzeste bevat bitters.

BRON: https://www.hln.be/nina/fit-gezond/overeet-jij-je-ook-altijd-dit-is-wat-je-eraan-kan-doen~a1218c84/

Bitter bij een maaltijd of als tussendoortje is beter als zoet. En toch is het beste om een combinatie ervan te nemen zoet zout zuur. Zoals de ayurveda voorschrijft. Je lichaam kan uit drie types bestaan vata, pitta en kapha. Wil je niet overeten is het ook van belang om kleine hoeveelheden te nemen en deze te spreiden over heel de dag. Het belangrijkste is water, en als je dan ergens toch zin in hebt neem een glas water.

Afbeeldingsresultaat voor ayurvedische eten

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

hotthingsforladies

Alles voor de moderne vrouw : beauty&fashion; shopblogs- revieuws maar ook recepten en meer😁💅👄👗👜👝🛍👛

Bewustzijnenzo

Druppeltje humor, scheutje spiritualiteit, schepje bewustheid, allemaal in een blender..en tadaaa

Crohn & ik

mijn leven met de ziekte van Crohn

They Call Me Jelke

But do I call them back

GROW YOUR MIND NOW.

PLEUN VAN DEN AKKER

Buiten en Binnen Zinnen

Vliegoefeningen van Maria

Het zwarte monster

Een gevecht tegen alles wat ik heb

Balans in sport en leven

Mental coaching & Life coaching by Wiena Robert

volwassenwordenmetadhd

schrijfsels hyperkinetisch en emotioneel tot menselijkheid gebracht

AquariusPolitiek

De nieuwe wereld

Tinkerbell's House of Magic

Spiritueel , reiki , orakel kaarten en edelstenen

Wu Cares!

nobody cares

Morgana Brighid

Waarzeggerij en Healing. Voor raad en daad.

Debbythechocoholic

FOOD⎢YOGA⎢ LIFE

YogaDagboek

Yoga • Voeding • Lifestyle

HARME BLOGT

marginale blogs van een 71 jarige

Phuro! Be inspired!

Van inspiratie tot transformatie

Dirk Pieters

schrijver, boeddhist, yogi / writer, buddhist, yogi

Healthy & Travel T(r)ips

Blog van een Gezondheids - & Reisfreak

WishMeAvril

Gezond en Gelukkig

struikuiltje

Persoonlijk blog

Beejoie

Bits & ends

LiefsCarolien.nl

Inner beauty, Food, Lifestyle and with a sparkle of personal

Dagboek van een leerkracht

Passie voor schrijven. Kleuterjuf. Positief denken

NARCISME : HOE GA JE ER MEE OM ?

Omgaan met een narcist(e) en zelfliefde ontwikkelen. 0032-49452-4817

Marianne's Life

ZOMAAR EEN BLOG MET VAN ALLES

Maria de Ridder

Durf de uitdaging aan te gaan om jezelf opnieuw uit te vinden

Onderweg na kanker

over omgaan met kanker en hoe het in al die grote kleine dingen sporen vraagt

Personal Plus Training

Personal training op locatie

The Desires of Living

De verlangens in je leven

Zebrazonderstrepen

Mamablog Zebrazonderstrepen - Alles over mini's en voor mama's, want achter iedere mini staat een sterke mama

Femke's dagboek

Een kijk op dagelijkse beslommeringen

Sil at Sea

-IETS MET MAANLICHT & ZEEZICHT-

%d bloggers liken dit: