Waarom een warm bad nemen effectiever werkt tegen depressie dan een sessie op de loopband

Getty Images
Soms zijn het de kleinste dingen die ons door de moeilijkste tijden heen helpen: een lief berichtje, een reep chocolade maar ook … een warm bad nemen. Volgens een nieuwe studie helpt dat immers beter om je depressieve gevoelens te verminderen dan lichaamsbeweging.

Allereerst, begrijp ons niet verkeerd. Een depressie is een veelzijdige aandoening. De tijd die je in bad doorbrengt, zal je depressieve gevoelens waarschijnlijk dus niet helemaal wegnemen, maar het kan wel helpen om de symptomen te verminderen. Dat blijkt althans uit een nieuwe studie van onderzoekers van de universiteit van Freiburg in Duitsland.

Voor hun onderzoek bestudeerden ze 45 mensen die allemaal lijden aan depressie en in twee groepen werden verdeeld. De eerste groep moest elke dag gedurende een halfuur een bad van 40 °C nemen. De tweede groep werd gevraagd om twee keer per week 40 tot 45 minuten aerobic oefeningen te doen.

Na 8 acht weken testten de onderzoekers de stemming van de deelnemers aan de hand van een depressieschaal: hoe hoger dat getal, hoe hoger de depressieve gevoelens. De proefpersonen die regelmatig een bad namen, scoorden gemiddeld 6 punten lager dan voor het experiment begon. De groep die regelmatig de sportschool opzocht, scoorde gemiddeld slechts 3 punten lager. Conclusie: een warm bad nemen werkt effectiever om je gemoedstoestand te verbeteren dan een intensieve sportsessie.

Maar hoe komt het nu dat je elke dag onderdompelen in een warm bad helpt om depressieve gevoelens te verminderen? De onderzoekers geloven dat het te maken heeft met je circadiaans ritme, ook gekend als je interne klok of slaap-waakritme, die ook het functioneren van je organen beïnvloedt door je lichaamstemperatuur te regelen. Mensen die lijden aan een depressie hebben vaak een verstoord of vertraagd circadiaans ritme. Door regelmatig hun lichaamstemperatuur te verhogen, ontdekten de onderzoekers dat hun circadiaans ritme verbeterde, waardoor ook de depressieve symptomen verminderen.

Hoewel de resultaten positief waren, moet er uiteraard nog meer onderzoek naar gedaan worden. Maar ach, van een warm, gezellig bad met eventueel wat bubbels, kaarsjes een goed boek, is nog nooit iemand slechter geworden dus wij vinden het alvast het proberen waard!

BRON: https://www.hln.be/nina/fit-gezond/waarom-een-warm-bad-nemen-effectiever-werkt-tegen-depressie-dan-een-sessie-op-de-loopband~a2ad82b40/

Een warm bad nemen kan rustgevend zijn. Dat maakt dat al je spanningen uit je lichaam kunnen verdwijnen. Natuurlijk als je de rust in het bad kan nemen. Want soms hoor ik zeggen en dan voornamelijk van de vrouwen die kinderen hebben, daar laten ze me ook niet met rust. Als je een bad neemt zou je dit kunnen doen met een nodig ritueel. Het bad laten lopen, het nodig klaar leggen zoals handdoek washandje kleding. Maar ook kan je kaarsjes aansteken een wierook stokje aansteken en de juiste keuze van zeep badschuim klaarzetten. Dan kan je gaan genieten als het vol gelopen is. Je uitkleden kan ook een ritueel zijn. Dit kan je op een rustige manier doen je ook durven bekijken en in de spiegel. Om je dan onder te dompelen in het water. Een muziekje maakt het helemaal af. Na een rust moment gewoon in het bad gezeten te hebben, kan je gaan wassen. Na het wassen kan je weer even rustig blijven zitten en genieten. Het kan ook belangrijk zijn om je lichaam ook aan te voelen zo geniet je intens van water en aanraking. Dat de hersenen ook als positief zal ervaren.
Door zo een bad ritueel ga je voelen dat spanningen uit je lichaam gaan maar ook dat je helemaal de rust kan vinden. Alleen is het wel zo en dat is met gelijk welke sessie ook nadien moet je het vast kunnen houden en ervan blijven genieten.
Geniet van het badje als je dit hebben mag.

Gerelateerde afbeelding

Afbeeldingsresultaat voor genieten in bad

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Advertenties