‘Ik doe het morgen wel’: welk type uitsteller ben jij?

Getty Images
Uitstellers hebben het vaak niet gemakkelijk in de drukke maatschappij van tegenwoordig. Maar te weten komen welk type uitsteller jij bent, kan ervoor zorgen dat je gemakkelijker met een oplossing op de proppen kunt komen.

“Er zijn heel wat soorten uitstelgedrag: series kijken in plaats van te studeren, online shoppen in plaats van te poetsen of je vrienden uit het middelbaar stalken via sociale media in plaats van naar de fitness te gaan, etc. Dus het is eigenlijk geen wonder dat er ook verschillende soorten uitstellers zijn”, legt professor Ellen Hendriksen uit in een recente aflevering van the Savvy Psychologist podcast.

De drie soorten:

De ontwijker: Dit is de klassieke uitsteller die taken niet uitvoert om zo negatieve emoties als stress en onzekerheid te ontlopen. “Dit soort uitstellers gaan stressvolle taken ontwijken en bijvoorbeeld niet studeren voor examens uit angst om iets mis te doen”, verklaart Hendriksen.

De optimist: Je herinnert je vast nog die mensen die beweerden dat ze nooit studeerden voor examens of nog lang niet aan die opdracht – waar jij twee dagen aan bezig was – begonnen waren? Dat zijn de optimisten, die achteraf de hele nacht doorwerken om hun werk toch nog af te krijgen. “Hier krijgen we vaak te maken met te veel zelfvertrouwen”, zegt de psycholoog.

De plezierzoeker: Deze persoon heeft geen tijd voor opdrachten die niet meteen vruchten afwerpen. “Ze wachten tot ze ergens écht zin in hebben, wat vaak nooit gebeurt”, meent Hendriksen.

Eens je uitgevogeld hebt tot welke groep je behoort, dan is het volgens Hendriksen niet moeilijk om de slechte gewoonte af te leren. Eerst: accepteer dat je vaak dingen uitstelt en waarom je dat doet, daarna moet je jouw omgeving aanpassen. Haal alle afleidende objecten weg (denk: je gsm, tijdschriften, televisie, etc.). De volgende keer dat je iets wil uitstellen, moet je nadenken over wat de gevolgen kunnen zijn. Wat je ook doet terwijl je uitstelt – bijvoorbeeld heel wat afleveringen van een serie bingewatchen – na een tijd wordt het gewoon minder leuk. Als dat niet het geval is, is het belangrijk dat je voor jezelf een to-dolijstje opstelt. Zo kan je gemakkelijk taken afvinken.

Ten slotte raadt Hendriksen aan dat je dat lijstje kort houdt, er moeten volgens haar niet meer dan drie dingen opstaan. “Een ellenlange lijst heeft een slecht effect op je gemoedstoestand. Eerst krijg je een overweldigend gevoel, wat nog meer uitstelgedrag kan uitlokken. En daarnaast krijg je bij onrealistische doelen ook nog eens te maken met de optimist zijn ‘dit zal maar twee minuutjes duren’-attitude.”

BRON: https://www.hln.be/nina/psycho/-ik-doe-het-morgen-wel-welk-type-uitsteller-ben-jij~a97f8287/

Ik stel het wel even uit tot morgen, en morgen kan het zijn dat je het vergeet. Iets uitstellen kan goed zijn als je het niet vergeet. Want uitstelgedrag kan zwaar binnen op te wegen. Als je gaat uitstellen ga je op een moment heel wat werk hebben om het bij te werken. Maar dan kan al snel stress ontstaan omdat je dingen niet afkrijgt. Denk eens aan dit; al ik laat de vuile was tot morgen wel liggen, maar voor morgen heb je al iets gepland en dan stapelt de was zich op zodat je bijna niets schoon meer hebt. Bijhouden kan beter zijn dan uitstellen. Nog zo een: ik stel het gesprek uit tot morgen. Dit kan goed zijn omdat je nog iets moet bekijken in het belang van het gesprek, maar het kan ook zijn dat er een vorm van angst zit om het gesprek aan te gaan.
Uitstellen kan vaak leiden tot problemen en daar moet men besef van hebben.
Soms kan het gewoon handig zijn om een lijstje te maken van wat je ’s morgens tot ’s avonds wilt afgewerkt zien. En dat wat klaar is vink je weg. Zo behoud je zich op je zaken.
De meeste die vaak iets uitstellen hebben ook altijd wel mooie praatjes om het positief te doen lijken.

Afbeeldingsresultaat voor uitstel

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Advertenties