Archive for 25 juni 2018


GEDULD

SOMS IS GEDULD DE MOOISTE ZAAK VAN DE WERELD.

Afbeeldingsresultaat voor geduld hebben

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Advertenties

Feit en fabel: Alles wat je moet weten over slaappillen

De langste dag van het jaar zit er alweer op. Nu het zo lang licht is, hebben sommige mensen meer moeite met inslapen. Is het in zo’n geval verstandig een slaappil te nemen? NU.nl ging te rade bij verouderingswetenschapper David van Bodegom, die onlangs het boek Ontpillen schreef en Tom Bart, preventiemedewerker van Jellinek.

1. Pillen die melatonine of valeriaan bevatten, zijn relatief veilig – feit/fabel

Van Bodegom: “Ze zijn relatief veilig ten opzichte van ‘pammetjes’, maar het is de vraag of ze echt werken. Melatonine werkt bijvoorbeeld alleen bij een jetlag, en dan moet je precies de juiste dosering hebben en die op het juiste moment innemen. Het voordeel is dat valeriaan en melatonine weinig bijwerkingen hebben, maar het zijn geen goede slaappillen.”

Bart: “Melatonine is je natuurlijke slaaphormoon. Als je een verstoord slaapritme hebt, kan melatonine-supplementie je helpen om dit te herstellen. Het tijdstip van inname en de dosering (de voorgeschreven dosis door een arts is vaak veel lager dan de dosis die je in de winkel kunt kopen) is hierbij erg belangrijk. Doe dit dus altijd in overleg met een arts. Bij gezonde mensen of bij foutieve inname kan melatonine het slaapritme juist verder ontregelen. Ook kan het mogelijk de natuurlijke aanmaak van melatonine verstoren, waardoor je op termijn alleen maar slechter gaat slapen.”

“Valeriaan is een oud kruidenmiddel waar weinig onderzoek naar is gedaan. Het lijkt iets ontspannend te werken bij sommige mensen. Bij veel mensen heeft het echter geen effect. Er zijn ook geen duidelijke indicaties dat het daadwerkelijk helpt bij het slapen. Verder kan het middel maag- of darmklachten veroorzaken als bijwerking.”

2. Af en toe een ‘pammetje’ (zoals oxazepam of temazepam) nemen kan in principe geen kwaad feit

Van Bodegom: “Het ligt eraan wat je onder af en toe verstaat. Als je een jetlag hebt en je ligt om 3.00 uur nog wakker, kan het geen kwaad. Maar ze doen wel iets met je brein en maken je overdag suffer, dus daar moet je rekening mee houden.”

Bart: “Benzodiazepines (pammetjes, benzo’s, Valium, oxazepam, temazepam, diazepam etc.) worden door artsen voorgeschreven voor slaapproblemen en spanningsklachten. Bij deze klachten kunnen de middelen effectief en behulpzaam zijn. Als ze volgens het voorschrift worden gebruikt, hebben sommige mensen er veel baat bij. Echter worden deze middelen ook erg vaak verkeerd gebruikt. Verslaving is een groot risico van deze middelen. Het gebruik van slaap- en kalmeringsmiddelen bestrijdt klachten tijdelijk, maar neemt de oorzaak niet weg. Gebruik zou daarom altijd tijdelijk en met een duidelijk doel moeten zijn.”

3. Als je weet dat je vroeg moet opstaan de volgende dag en vaak moeilijk in slaap komt, kan het geen kwaad een slaappil te nemen – feit/fabel

Van Bodegom: “Als dat incidenteel zo is, kan het geen kwaad.”

Bart: “Zonder overleg met een arts een slaappil nemen omdat je af en toe moeilijk is slaap komt, is een slecht idee. Je lost hiermee het probleem waardoor je moeilijk in slaap komt namelijk niet op. Hierdoor loop je het risico dat je op de slaappil gaat vertrouwen om in slaap te komen en ga je bijvoorbeeld vaker laat naar bed, omdat ‘de slaappil je toch wel helpt’. Zo raak je in een vicieuze cirkel en loop je het risico om afhankelijk te raken of ernstigere slaapproblemen te ontwikkelen.”

4. De kwaliteit van slaap is minder bij een slaappil in vergelijking met ‘gewoon’ slapen – feit

Van Bodegom: “Dat klopt. Onderzoek laat zien dat je anders slaapt als je een slaappil hebt genomen. Een slaappil zorgt ervoor dat je minder REM-slaap hebt, en dat is nou juist het soort slaap dat je nodig hebt om uit te rusten.”

Bart: “Benzodiazepines zorgen ervoor dat je sneller in slaap valt en minder vaak wakker wordt. Dit gebeurt echter op een onnatuurlijke manier. Je hebt minder REM-slaap; de slaapfase waarin je droomt en geestelijk het meeste uitrust. Vandaar dat slaapmiddelen er ook voor kunnen zorgen dat je minder uitgerust en zelfs een beetje ‘katerig’ wakker wordt.”

5. Het is beter om een slaappil te nemen dan een nacht niet te slapen – feit/fabel

Van Bodegom: “Een nacht niet slapen, is ook niet goed. Dan kun je beter een slaappil nemen.”

Bart: “Dat hangt erg van de situatie af. Sommige mensen hebben serieuze slaapproblemen. In combinatie met behandeling door een arts kan een slaapmiddel in zo’n geval helpen en kan het beter zijn dan een nacht niet slapen. Als gezond persoon is het echter beter om niet op slaapmiddelen te vertrouwen en dan maar een nacht niet te slapen. Dit is natuurlijk ook niet gezond voor je, maar zo ervaar je wel de natuurlijke consequenties van je verstoorde slaappatroon en heb je een grotere kans dat je de volgende keer wel op tijd naar bed gaat, zodat het probleem niet erger wordt.”

6. Slaappillen kunnen op de korte en lange termijn vervelende bijwerkingen hebben – feit

Van Bodegom: “Klopt. Van één slaappil kun je al suf worden. Op de lange termijn kun je verslaafd raken en ook treedt gewenning op. Dan werkt de pil minder goed, maar blijf je overdag wel suf. Dat is vooral gevaarlijk bij ouderen, die door de sufheid kunnen vallen, daarbij soms een heup breken en dan in het ziekenhuis belanden.”

Bart: “Bij veelvuldig gebruik van slaapmiddelen krijg je last van vervelende bijverschijnselen als slaperigheid overdag, sufheid, vermoeidheid, gebrek aan concentratie, slappe spieren, geen zin meer in seks, gewichtstoename, dubbel zien en een katerig gevoel bij het wakker worden. Ook zeggen mensen bij stoppen dat de waarneming weer helder wordt en muziek weer mooier klinkt. Blijkbaar legt gebruik een grauwsluier op de waarneming en je emotie, je vervlakt als het ware.”

7. Als je vaak slaappillen neemt, kun je op een gegeven moment niet meer zonder – feit

Van Bodegom: “Als je ze langer dan twee weken gebruikt, kan al gewenning en verslaving optreden. In Nederland zijn er honderdduizenden mensen die daar last van hebben en dan gaat het met name om ouderen.”

“Door het gebruik van slaapmiddelen kun je juist angst- en slaapproblemen ontwikkelen. Dit zien veel mensen dan vervolgens als bevestiging dat ze de pillen nodig hebben. Hierdoor kan er een verslaving ontstaan. Van slaap- en kalmeringsmiddelen kun je geestelijk en lichamelijk afhankelijk raken. Bij geestelijke afhankelijkheid verlang je sterk naar het middel. Bij lichamelijke afhankelijkheid ervaar je dat je steeds meer nodig hebt om het effect te voelen (tolerantieontwikkeling). Ook ervaar je dat je bij stoppen last krijgt van onthoudingsverschijnselen, zoals spierpijn, slapeloosheid, angst , transpireren, hoofdpijn, overgevoeligheid voor licht en geluid. De ontwenningsverschijnselen beginnen na één tot vijf dagen en kunnen wel een maand aanhouden.”

8. Je zou altijd advies aan je arts moeten vragen over veilig gebruik van slaappillen – feit

Van Bodegom: “Nee, je zou advies moeten vragen over hoe je van je slaapprobleem afkomt. Als je een goede dokter hebt, adviseert hij je geen pillen, maar geeft hij slaapadviezen. In mijn boek noem ik er ook een paar, zoals overdag bewegen (niet vlak voor je gaat slapen) en ’s avonds laat tijd inruimen voor ontspanning (zoals een boek lezen, muziek luisteren of een warme douche nemen) en niet tot net voor je gaat slapen spannende series kijken. Je moet je lichaam voorbereiden op het slapengaan.”

Bart: “Ja. In sommige gevallen kun je baat hebben bij het gebruik van een slaappil. Doe dit wel altijd in overleg en op voorschrift van een arts. Gebruik ook nooit meer dan voorgeschreven en combineer het nooit met andere middelen.”

Ook Bart geeft nog enkele tips voor een goede slaaphygiëne: “Zorg voor een comfortabele, koele en stille slaapkamer en gebruik je slaapkamer alleen om te slapen en voor seks. Probeer niet te krampachtig in slaap te vallen, dat maakt het probleem alleen maar groter. Probeer verder elke dag op dezelfde tijd op te staan.”

BRON: https://www.nu.nl/gezondheid/5321621/feit-en-fabel-alles-moet-weten-slaappillen.html

Ik zeg altijd beter eerst naar iets natuurlijks grijpen dan naar medicatie. En ook bekijken van waar het komt dat je echt niet kan slapen. Vaak kan je al heel wat verbeteren door dat patroon te veranderen. Gaat het echt niet kan je nog altijd met je arts bekijken welke medicatie nodig is. Maar op lange termijn zal je steeds meer moeten nemen of naar zwaardere medicatie overstappen. Ook de bijwerkingen moeten besproken worden. Men kan er ook nachtmerries van krijgen dat natuurlijk ook niet bevorderlijk is voor een goede nachtrust.

Afbeeldingsresultaat voor slaapmedicatie

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

 

‘Laat geamputeerde borst direct reconstrueren’

Vrouwen die een borst moeten laten amputeren vanwege kanker, doen er verstandig aan om die nog tijdens dezelfde operatie te laten reconstrueren.

Veel vrouwen zijn niet op de hoogte van de “enorme voordelen” daarvan, zo stelt het in kanker gespecialiseerde Antoni van Leeuwenhoek-ziekenhuis (AVL) in Amsterdam.

Door onwetendheid over de mogelijkheden kiest landelijk slechts een kwart van de patiënten voor zo’n directe reconstructie, aldus het ziekenhuis.

Het AVL noemt zowel fysieke als mentale voordelen van een directe reconstructie met een implantaat. Zo kunnen de eigen tepel en zogeheten huidenvelop (de huid rondom de borst, red.) behouden blijven, wordt een tweede operatie vermeden en worden vrouwen in mindere mate geconfronteerd met het verlies van hun borst. “Het verbetert het lichaamsbeeld, het psychologisch welzijn en de seksuele beleving”, aldus het instituut.

In het Amsterdamse ziekenhuis kiest 77 procent van de patiënten voor directe reconstructie. Volgens het ziekenhuis heeft dat alles te maken met het feit dat hier in de voorlichting veel aandacht voor is. Het AVL vindt het verbazingwekkend dat het landelijke percentage zo laag is en vraagt er daarom aandacht voor.

BRON: https://www.nu.nl/gezondheid/5326322/laat-geamputeerde-borst-direct-reconstrueren.html

Zelf wist ik ook niet dat dit ging. Alleen omdat er vaak nog nabehandelingen plaats vinden. Natuurlijk is het psychologisch een voordeel. Want de vrouw en omstanders worden niet geconfronteerd met een lelijke snee. En de vrouw kan zich zonder zorgen in de spiegel bekijken.

Afbeeldingsresultaat voor borstamputatie en borstreconstructie

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Weekendmigraine bestaat écht (en hier ontdek je wat je eraan doet)

Heel de week kijk je uit naar zaterdag: hét moment waarop je ein-de-lijk kan uitslapen, rustig kan ontbijten en in je peignoir in de zetel kan hangen. Maar je hoofd – lees: de kloppende, niet te verdragen pijn rond je ogen en slapen – denkt daar anders over. Tenzij je gisterenavond in de wijn vloog, is de kans groot dat je last hebt van weekendmigraine.

Wat is weekendmigraine?

Weekendmigraine is een hoofdpijn die ontstaat door een verandering in je routine. Ze kreeg de naam weekendmigraine omdat ze gewoonlijk op zaterdagmorgen opduikt bij nine-to-five-werkers die in het weekend vrij hebben.

Wat veroorzaakt weekendmigraine?

Op een vrije dag slaap je waarschijnlijk wat langer, drink je de dag ervoor wat meer alcohol, sip je op willekeurige tijdstippen aan wat cafeïne en eet je verschillende soorten voeding (dankjewel restaurantbezoekjes). Al die veranderingen van gewoonten kan migraine veroorzaken. Combineer je ze? Dan mag je er zeker van zijn dat zaterdagochtend gepaard gaat met een migraineaanval. Daarnaast komt het vaak voor dat als je je de hele week druk hebt gemaakt over het werk, je in het weekend hoofdpijn ervaart omdat je je dan eindelijk toestaat om alles even los te laten en op adem te komen.

Hoe kan je weekendmigraine voorkomen?

Je gaat dit niet graag lezen, maar het beste wat je kan doen om migraine in het weekend te voorkomen is om zo veel mogelijk de routine van je werkdagen aan te houden. Ja, zelfs als dat betekent dat je om zeven uur moet wakker worden om een kopje zwart goud te drinken in plaats van te slapen tot de voormiddag en je te storten op een resem koffiekoeken van bij de bakker. Leuk is het niet, maar eigenlijk is het maar een kleine prijs die je betaalt voor een zalig, hoofdpijnvrij weekend.

Mindert je hoofdpijn niet, ook al probeer je je routine aan te houden in het weekend? Raadpleeg dan een specialist. Die kan je helpen andere triggers te identificeren en de gepaste medicatie voor te schrijven. Want weekends zijn bedoeld voor leuke brunches en uitjes, niet voor hoofdpijn.

BRON: https://www.goedgevoel.be/artikel/happy-healthy/weekendmigraine-bestaat-echt-en-hier-ontdek-je-wat-je-eraan-doet

Het is zeker geen fabeltje. Want sommigen vrouwen hebben daar echt last van. Vaak komt het al omdat ze langer in bed blijven en ergens in het weekend meer rust vinden. Natuurlijk kan het ook komen door dat men even anders eet, of wat alcohol tot je neem. Maar ook zonder dit komt het voor. Het ritme dat men normaal is, is verstoort even. En juist dat kan de trigger zijn.

Afbeeldingsresultaat voor weekendmigraine

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Bijzonder deken maakt seks tijdens je maandstonden makkelijker

Getty Images
Sommige mensen hebben er geen enkel probleem mee om tijdens hun maandstonden in bed te duiken, terwijl anderen een celibatair weekje verkiezen. Iedereen z’n mening, maar het feit is dat er nog steeds een taboe rust op seks tijdens je menstruatie. Om dit te doorbreken heeft Thinx een bijzonder deken op de markt gebracht.

Hangt de rode vlag uit, maar heb je toch zin in wat sexytime met je partner? Dan kan je simpelweg het zachte, zijde-achtige deken van Thinx over je bed draperen. Of over de zetel, tafel of vloer… Waar jij zin in hebt. Het deken absorbeert alle plekjes en bloedvlekjes, en kan achteraf gemakkelijk in de wasmachine gezwierd worden.

Thinx

Het deken is gemaakt volgens dezelfde technologie als het mensturatie-ondergoed van het merk. Dat wil zeggen dat het uit verschillende lagen bestaat die bloed absorberen, vocht afvoeren en bacteriën bestrijden. Hierdoor moet je geen schrik te hebben voor lekken en vieze geurtjes.

“Veel te veel vrouwen zijn beschaamd om te vrijen tijdens hun menstruatie”, reageert Mario Molland Selbi, CEO van Thinx. “Maar in feite is dat net héél veilig en natuurlijk. Meer zelfs: tijdens en na je orgasme komen hormonen vrij die de pijn en krampen kunnen verzachten.” Dat bevestigt ook sekstherapeute Sari Cooper in Shape. “Bij sommige vrouwen kan een vrijpartij helpen tegen hoofdpijn en andere kwaaltjes die komen kijken als iemand z’n maandstonden heeft.”

Het enige nadeel? Het prijskaartje van het seksdeken. Voor één exemplaar tel je € 317 neer. Dan kan je eigenlijk evengoed een handdoek gebruiken om je mooie lakens te beschermen tegen plekjes. Langs de andere kant is het niet bepaald sexy om tijdens het friemelen te zeggen: “Wacht schat, ik pak even een handdoek”. “We verwachtten niet dat de dekens als zoete broodjes over de toonbank zullen gaan”, lacht Molland Selbi nog. “Ons doel is vooral het doorbreken van het taboe rond seks tijdens je menstruatie.”

BRON: https://www.hln.be/nina/seks-relaties/bijzonder-deken-maakt-seks-tijdens-je-maandstonden-makkelijker~aa0a06ca/

Dit klinkt toch te gek en dan de prijs. Als men een handdoek neemt als men seks wilt tijdens de menstruatie gaat dat ook. De meeste zullen toch wachten tot het bijna of helemaal voorbij is. Maar zoals je ziet het bestaat.
En tijdens deze periode of dagen kan je ook andere dingen doen dan penetratie. De vrouw kan er misschien van genieten als je haar gewoon een zachte massage geeft op haar buik of gewoon zacht aanraken.

Afbeeldingsresultaat voor menstruatie deken

Afbeeldingsresultaat voor menstruatie en seks

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Verander je taal, verbeter je leven

Life coach over de invloed van taal op hoe je je voeltWe hebben allemaal ‘positieve’ en ‘negatieve’ kenmerken – dingen die we waarderen bij onszelf tegenover zaken waarvan we niet echt houden.

Deze beide kanten aanvaarden is belangrijk als we eerlijk met onszelf zijn. Het is belangrijk om bewust te zijn van zowel onze sterktes als onze zwaktes. Niemand is perfect en net dàt erkennen helpt om onszelf met meer begrip en mildheid te zien.

Het grootste probleem is trouwens niet dat mensen hun zwakheden niet aanvaarden, maar eerder dat ze erop focussen en ze overdrijven.

Recent onderzoek ontdekte dat we deze negativiteit kunnen verminderen door te veranderen hoe we spreken over onze negatieve kenmerken, namelijk door ze minder ‘intens’ te beschrijven.

Je herkent hoe we vaak het negatieve over onszelf benadrukken. We zeggen dan dingen als:
–      Ik ben extreem lui
–      Ik ben oliedom
–      Ik ben een bitch
–      Ik zit diep in de put

De woorden die we gebruiken om onze negativiteit te omschrijven zijn vaak heel intens. Het gaat dan eigenlijk niet om het aanvaarden van een zwakte, maar om het versterken ervan. En we identificeren onszelf er daarom veel te sterk mee.

Een betere strategie is om die negativiteit af te zwakken door gewoon veel minder intense woorden te gebruiken. Je kan dit actief doen door zaken te zeggen als:
–      Soms ben ik een beetje lui
–      Soms kan ik iets doms doen
–      Soms kan ik wat gemeen uit de hoek komen
–      Soms voel ik me wat down

Het is een klein verschil in hoe we spreken over onszelf, maar het kan na verloop van tijd een wereld van verschil maken.

En het beste eraan is dat je nog altijd eerlijk bent met jezelf, maar je overdrijft de negativiteit niet meer, of je maakt het niet ernstiger dan nodig.

De taal die we gebruiken om onszelf te beschrijven is vaak zelfvoorspellend: soms moeten we de manier waarop we over onszelf spreken veranderen vooraleer we een positieve verandering kunnen maken.

Wanneer je die negativiteit kan afzwakken met woorden als ‘soms’ of ‘een beetje’, dan laat je meer ruimte voor positiviteit en groei in je leven.

Let daarom vandaag eens op je woorden, vooral wanneer je over jezelf praat.
Wanneer je opmerkt dat je iets ‘negatiefs’ zegt, tracht het minder ‘intens’ te omschrijven.

coach wim personal life coach business coach

Als coach help ik jou om het beste uit jezelf te halen, en je volledige potentieel te bereiken. Zonder je te vergelijken met anderen. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient! Neem gerust eens contact op voor meer info over coaching.

BRON: https://wimannerel.wordpress.com/2018/06/23/verander-taal-verbeter-leven-coach/comment-page-1/#comment-3725

Spijtig genoeg zien de meeste mensen alleen maar hun negatieve kantjes. Zowel uiterlijk als innerlijk. Ik omschrijf vaak onze IK met Yin-Yang. Het is niet altijd positief nog negatief. Maar we hebben beide in ons en nodig. Alleen mag jezelf niet afbreken of laten afbreken. We zijn allemaal maar mensen met onze eigen gebreken en onze pluspuntjes. Door een woordkeuze anders te nemen ga je op de woorden die negatief aanvoelen naar een positief gevoel brengen. Zoals je dit goed hebt laten zien met enkele voorbeelden in je tekst.
Hoe ga jezelf om met je negatieve kantjes? En hoe zet je ze voor jezelf om naar een positief gevoel?

Afbeeldingsresultaat voor negatief zelfbeeld

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

50 Not Perfect

Life does NOT have to be PERFECT to be Wonderful!

inspiratiemomentje

inspiratie zit in ons en om ons heen

Moments of Inspiration

momenten van inspiratie zijn ín ons en om ons heen

PETRA SPARK

SCHRIJVERSBLOG

Mellissify

Live the life you love, love the life you live.

HSP, wat moet je ermee?

Jong en hoogsensitief. Maken we het onszelf niet te moeilijk?

La Bella Bora

A bohemian lifestyle, travel, inspiration and mindstyle blog

easydiet.blog

Mental diet is very important for successful and healthy life. Here you can find many tips to improve your life and make it easier.

Moda-Creative thinking

Moda-Creative thinking

Wij godinnen

Dé taboedoorbrekende blog voor zelfbewuste, spirituele en holistisch ingestelde vrouwen van vandaag

- EXPLORE YOUR MOON -

own YOUR life - KNOW your MOON

Hotstuffforladies

Shop blogs,lekkere recepten, natuur foto' s, moestuin tips & creatieve blogs

Bewustzijnenzo

Schepje bewustheid, scheutje spiritualiteit, druppeltje humor allemaal in een blender..en tadaaa

They Call Me Jelke

But do I call them back

GROWYOURMINDNOW

PLEUN MARIA JOHANNA

Het zwarte monster

Een gevecht tegen alles wat ik heb

Balans in sport en leven

Mental coaching & Life coaching by Wiena Robert

AquariusPolitiek

De nieuwe wereld

Wu Cares!

nobody cares

Morgana Brighid

Waarzeggerij en Healing. Voor raad en daad.

HARME BLOGT

marginale blogs van een 71 jarige

Phuro! Be inspired!

Van inspiratie tot transformatie

Dirk Pieters

writer, buddhist, yogi / schrijver, boeddhist, yogi

Healthy & Travel T(r)ips

Reis - en gezondheidsfreak

WishMeAvril

Bewust genieten

LiefsCarolien.nl

Inner beauty, Food, Lifestyle and a sparkle personal

Dagboek van een leerkracht

Passie voor schrijven. Kleuterjuf. Positief denken

Leren omgaan met narcisme en co-dependentie!

Omgaan met een narcist en zelfliefde ontwikkelen.

Marianne's Life

ZOMAAR EEN BLOG MET VAN ALLES

Maria de Ridder

Durf de uitdaging aan te gaan om jezelf opnieuw uit te vinden

Onderweg na kanker

over omgaan met kanker en hoe het in al die grote kleine dingen sporen vraagt

Personal Plus Training

Personal training op locatie

%d bloggers liken dit: