Hoe goed ben jij in het lezen van je eigen emoties?

In onze omgang met anderen is een klein beetje emotionele intelligentie altijd handig. Maar hoe goed zijn we eigenlijk in het aanvoelen van onze eigen emoties?

Hoe voel jij je op dit moment? Opgewekt? Gespannen? Enthousiast? Droevig? Of kan je er niet meteen de vinger opleggen? En hoe kijk je naar de rest van de dag? In tegenstelling tot wat je zou verwachten, zijn we niet altijd even goed in het inschatten van onze eigen emoties. En dat terwijl een nieuw onderzoek van de universiteit van Pittsburgh en Los Angeles uitwijst dat dit net van cruciaal belang is voor onze mentale gezondheid.

Emotionele helderheid
De onderzoekers spreken daarbij over ‘emotionele helderheid’, waaronder ze de kunst van het identificeren van je eigen gevoelens verstaan. Al is dat lang niet zo evident als het lijkt. ‘Er is immers geen objectieve waarneming mogelijk,’ aldus de wetenschappers. ‘Er bestaat geen referentiepunt, waardoor emoties erg relatief zijn. Zo kan geluk voor de één iets totaal anders betekenen dan voor de ander. Het belangrijkste is dan ook dat je – zonder al te hard na te denken – kan inschatten of je huidige gevoelens al dan niet positief zijn.’

Onderzoekster Vera Vine: ‘Emotionele helderheid heeft een enorme impact op onze mentale gezondheid. Wie goed is in het bepalen van zijn of haar gevoelens, kan deze emoties immers ook sturen. Wat je voelt, maar ook hoe lang je je zo voelt, hoe sterk de emotie is en of je een negatieve emotie kan omzetten in een positieve.’ Daardoor zijn ze ook minder gevoelig voor depressies, legt de onderzoekster uit. ‘Omdat deze mensen hun perspectief bijstellen, kunnen ze een negatieve emotie relatief snel in een positieve omzetten. Bijvoorbeeld: stel dat je geërgerd bent omdat je partner vergat iets belangrijks mee te brengen van de winkel. Wie een hoge emotionele helderheid heeft, is echter in staat om in te zien dat dit niet wil zeggen dat je partner niet om je geeft, maar wellicht gewoon andere dingen aan zijn hoofd had.’ Mensen die gevoelig zijn voor depressies, hebben een veel lagere emotionele helderheid en zijn dus ook minder goed in het sturen van hun emoties, aldus het onderzoekersduo. Omdat ze hun eigen emoties minder goed kunnen identificeren en dus ook relativeren, veranderen de vergeten boodschappen al snel in een spiraal van negatieve gedachten, waarbij het niet langer duidelijk is of je nu gefrustreerd bent, droevig of zelfs boos. Hoe intenser de negatieve emoties zijn, zonder dat je ze duidelijk kan identificeren, hoe hoger de kans op symptomen van een depressie, voegen de wetenschappers daar nog aan toe.

‘Hoe voel ik mij vandaag?’
Precies daarom is het belangrijk om op willekeurige tijdstippen van de dag, eens na te denken over wat je nu exact voelt en er een woord op te plakken. ‘Probeer ook steeds om de onderliggende emoties te benoemen. Misschien denk je dat je gefrustreerd bent omdat je baas je onheus behandeld heeft, maar ben je in feite net erg boos. Waarschijnlijk voél je je gefrustreerd, maar dit is niet de bron van je emoties. Pas als je inziet – of durft toegeven – dat je boos bent, kan je die emotie ook goed aanpakken. Bijvoorbeeld door jezelf af te reageren door te gaan sporten, of op een andere manier die je helpt om je gevoelens een plaats te geven.’

BRON: https://www.goedgevoel.be/artikel/stay-happy/hoe-goed-ben-jij-in-het-lezen-van-je-eigen-emoties

De vraag die je meermaals zou moeten stellen op een dag en tegen jezelf; HOE VOEL IK ME NU. Een emotie kan zowel positief als negatief zijn. Dit heeft allemaal te maken met omstandigheden die je op dat moment doormaakt of inzit. Ongeacht de emotie kan je meermaals op een dan naar je ademhaling gaan en zo kan je de rust in je lichaam en geest terug vinden. Weet je voor jezelf hoe je eigen emoties voelen en voelbaar zijn?

Gerelateerde afbeelding

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Advertenties