ANGSTSTOORNIS? 6 TIPS OM MET JE ANGSTEN OM TE GAAN

Angststoornis? 6 tips om met je angsten om te gaan

Durf je nooit in het openbaar te spreken? Of slaap je al weken slecht, omdat je bang bent voor kritiek van je werkgever? Veel mensen hebben last van onnodige angsten, die hen hinderen in het dagelijks leven. Deze angst kan terecht zijn, maar vaak geven de omstandigheden geen aanleiding voor angst. Is dat het geval? Dan heb je misschien last van een angststoornis. Dokterdokter.nl deelt zes tips om beter met je angsten om te gaan.

1. Zie je angst onder ogen

Het vermijden van angst speelt een belangrijke rol bij het voortbestaan ervan en het verergeren van angstklachten en een angststoornis. Angst wil je lichaam in eerste instantie waarschuwen voor gevaar. Door datgene waarvoor je angst voelt te vermijden, kun je er niet achter komen dat er misschien geen “werkelijk” gevaar dreigt. Door dingen te (blijven) doen die je eng vindt, leer je juist omgaan met de spanningen en kun je je angst uiteindelijk zelfs overwinnen. Stel die vraag die je eigenlijk niet durft te stellen gewoon, en je zult zien dat er niks ergs gebeurt. Hoe vaker je je angst opzoekt, hoe meer zelfvertrouwen je daarvan krijgt en hoe beter je je angststoornis onder controle kunt krijgen.

2. Verander je gedachtenpatroon

Ga eens voor jezelf na waar je angstgevoelens mee te maken hebben. Kloppen de angstige gedachten die je in je hoofd hebt echt, of kun je er ook anders tegenaan kijken? Door jezelf bewust te worden van deze gedachten, lukt het vaak al om ze (voor een deel) te relativeren. Hierdoor zal de angst afnemen. Ben je bijvoorbeeld bang om kritiek te krijgen van je werkgever en denk je dat deze kritiek grote gevolgen zal hebben? Misschien heb je juist wat aan de kritiek van je werkgever en wordt de situatie daarna veel beter. Als je op deze manier naar je angst kijkt, kun je het gedachtenpatroon van je angststoornis doorbreken.

3. Angstaanval? Houd je ademhaling en spierspanning onder controle

Hoewel onduidelijk is in hoeverre een verstoorde ademhaling (hyperventilatie) een rol speelt bij angst, blijken ook ademhalingsoefeningen goed te werken. Niet alleen wordt je hier rustiger van, het kan je ook het gevoel geven dat je zelf weer invloed uitoefent op je angst. Daardoor voel je je sterker en kan je je angst beter aan. Yoga kan hier bijvoorbeeld bij helpen, omdat het veel aandacht besteedt aan ademhalingstechnieken.

Ook een verminderde spierspanning helpt om je angst de baas te blijven. Angst gaat namelijk bijna altijd gepaard met een verhoogde spierspanning. Om je spierspanning te verminderen kun je ontspanningsoefeningen doen. Een goede ontspanningsoefening die je altijd en overal kan doen, is de volgende: laat je armen slap langs je lichaam hangen en ontspan je handen volledig. Dit zorgt ervoor dat je hele lichaam zich ontspant.

4. Zorg ervoor dat ontspanning het wint van de angst

Als je meer ontspannen in het leven staat en gevreesde situaties tegemoet treedt, krijgt de angst veel minder kans. Je kunt nu eenmaal niet ontspannen en angstig tegelijk zijn. Onderneem daarom vaker een ontspannende activiteit, alleen of met anderen, zoals wandelen of sporten. Zo blijf je kalm en krijgt je angst minder kans. Op het moment dat je een angstaanval hebt, neem dan een pauze van ongeveer een kwartier. Door even je gedachten op iets anders te zetten, ontspan je en gaat de angstaanval eerder over. Ook kun je even je ogen sluiten en je een veilige en rustige plaats inbeelden, zoals jezelf tijdens een strandwandeling of een fijne herinnering uit je kindertijd. Door positieve gevoelens op te roepen, wordt je vanzelf rustiger.

5. Bereid je voor op situaties waarin je je angst onder ogen moet zien

Om je angst onder controle te krijgen is het goed om jezelf voor te bereiden op situaties waarin je angst opspeelt. Zet voor jezelf eens op een rijtje wat het beste is om te doen in een angstige situatie. Dit kun je bijvoorbeeld doen met implementatie-intenties. Dit zijn zinnen in de vorm ‘Als [situatie X], dan [handeling Y]’. Voorbeelden zijn ‘Als de lift vastloopt, beeld ik me een positieve gedachte in om rustig te blijven’ of ‘Als ik last krijg van hoogtevrees, doe ik ademhalings- en ontspanningsoefeningen.’

6. Zoek hulp bij je angststoornis

Lukt het niet om zelf je angststoornis onder controle te krijgen? Erover praten met familie en vrienden helpt om stress te verminderen en zorgt voor afleiding. Ook kun je proberen van je angststoornis af te komen met hulp van een psycholoog. Vaak krijg je dan cognitieve gedragstherapie. Hierin leer je te beter te kijken naar je eigen denkpatronen en je angstige gedachten om te vormen naar positieve gedachten. Ook leer je je angst te beïnvloeden door bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen.

BRON: https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/psyche/angststoornis-tips-om-met-angsten-om-te-gaan/

Angst is de grootste boosdoener op ons lichaam. Maar men mag niet vergeten dat er ook positieve angst bestaat. Dat is om je sterk te maken. Angst wordt vaak overgebracht van ouder op kind. Of omdat de ouder er bang voor heeft het kind dat ook laat krijgen. Door te zeggen doet dat weg ik ben er bang van. Angst laat het lichaam verkrampen en enkele seconde stil vallen. Niet alle situaties kan je onder ogen zien. Neem bijvoorbeeld een aanslag ik ben nu drastisch maar hier zal nadien een zware angst optreden.
Het voorbeeld van de lift kan helpen maar dan mag de persoon ook geen claustrofobie hebben. Een angst om in kleine ruimtes of nauwe ruimtes te gaan of te komen. Het belangrijkste is om je ademhaling onder controle te blijven houden bij een angst situatie. Als men dat kan zal het lichaam ook zijn rust kunnen blijven behouden.

Afbeeldingsresultaat voor angst aanval

Afbeeldingsresultaat voor ademhaling bij angst aanval

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Advertenties

1 Comment:

  • Beheers jouw angst met deze 5 tips

    De 5 stappen om je angst te beheersenAngst is een normale menselijke reactie die ons helpt om ons te beschermen.

    Angst waarschuwt ons en bereidt ons voor op het omgaan met naderend gevaar.

    Wanneer we gevaar voelen, reageert ons lichaam door onze hartslag en onze bloeddruk te verhogen en onze ademhaling te versnellen.

    Angst is een nuttig gevoel dat ons helpt om een reëel gevaar te vermijden. Dit vergroot de kansen op overleven in de natuur, in situaties van gevaar. Wanneer je een hongerige tijger ontmoet, is angst een gezonde reactie omdat je alles zal doen om het gevaar te vermijden.

    Maar wanneer angst niet gekoppeld is aan een reëel gevaar dat een vecht- of vluchtreactie vereist, maar aan schijngevaar, wordt ze ongezond.

    Wanneer we bang zijn om uit onze comfortzone te stappen, onze dromen te volgen, of een pesterige collega te confronteren, vechten we niet tegen de angst, maar vluchten of verstoppen we ons. We gebruiken angst dan niet om ons te stimuleren, of om ons vooruit te helpen in het leven. We laten angst dan ons leven beheersen en verlammen.

    Als we op deze manier op angst reageren, kiezen we ervoor om beslissingen te nemen die ons niet goed dienen. En als we beheerst worden door angst trekken we ons terug uit het leven; middelmatigheid en zelfgenoegzaamheid worden dan aanvaardbaar in ons leven.

    De sleutel tot het overwinnen van onze angsten is om meer van onszelf te leren houden – zelfs met onze onvolkomenheden.

    Dale Carnegie schreef: “Je kunt bijna elke angst overwinnen als je ervoor kiest om dat te doen. Want vergeet niet, angst bestaat nergens anders dan in de geest”.

    Je stopt nooit echt met angstig te zijn, maar je kunt wel gewoon leren hoe je proactief met je angsten omgaat, zodat ze je versterken, stimuleren en motiveren tot actie.

    De 5 stappen om je angst onder de knie te krijgen
    Voordat je deze 5 tips begint te lezen, hou er rekening mee dat het erkennen van je angsten het gemakkelijkste deel is – het beheersen van je angsten is hard werken en een levenslange reis. En lees ook de 7 angsten die je best onder ogen ziet

    1. Wen jezelf aan angst en nodig het uit in je leven
    Doe dingen die je bang maken. Neem actie en zie je angsten onder ogen – hoe meer je dit doet, hoe zelfverzekerder en sterker je wordt.

    Word comfortabel met je angsten, omarm je angsten en begin te leren hoe je een meester kunt zijn in het beheersen van je angsten. Als je eenmaal je angsten onder controle hebt, zul je prestaties in je leven bereiken die je voor onmogelijk had gehouden. Je zult merken dat je je grootste en gelukkigste momenten beleeft wanneer je door de barrières van angst heen duwt. Waarom zou je je angsten niet willen beheersen als je weet hoe groot de beloningen zijn?

    “Je krijgt kracht, moed en vertrouwen door elke ervaring waarin je echt halt houdt om angst in het gezicht te kijken. Je bent in staat om tegen jezelf te zeggen: ‘Ik heb deze verschrikking meegemaakt. Ik kan het volgende ding dat langskomt aan.’ Je moet doen wat je denkt dat je niet kunt doen,” zei Eleanor Roosevelt.

    2. Leer dat angst alleen in jouw gedachten zit
    Word je angst de baas in 5 stappenIn de Engelse taal is het woord voor angst FEAR. Ik kwam lang geleden een mooi acroniem tegen waar de letters FEAR voor staan: False Evidence Appearing Real, ofwel onecht bewijs dat echt lijkt. We kunnen onze angsten beheersen – zij beheersen ons niet.

    Wanneer je je bang begint te voelen, erken je de angst, voel ze en vraag jezelf dan af “wat is het ergste wat er met mij zou kunnen gebeuren als ik het zou doen?“. Is het ergste dat kan gebeuren even erg als wat je verwacht dat het zal zijn? Het is oké om bang en bevreesd te zijn – het is niet oké om de angst onze geest te laten beheersen.

    3. Leer jouw 3 Grote Angsten kennen
    Er zijn 3 Grote Angsten die de bron zijn van al jouw angsten. Schrijf je 3 Grote Angsten op en maak dan een plan om er één voor één mee om te gaan totdat je voelt dat je de controle hebt. Je moet weten waarmee je te maken hebt, zodat je stap voor stap kunt zetten. Wees realistisch over het confronteren van je angsten. Het is een levenslange reis, je hoeft je niet te haasten. Je hoeft alleen maar vooruit te blijven gaan in je leven.

    Judy Blume : “Ieder van ons moet zijn eigen angsten onder ogen zien, moet er oog in oog mee komen te staan. Hoe we met onze angsten omgaan, zal bepalen waar we met de rest van ons leven heengaan: zullen we avontuur ervaren of beperkt worden door de angst ervoor?”.

    4. Focus op de positieve punten in je leven
    Je angst de baas in 5 stappenNeem een schriftje of dagboek en schrijf een maand lang elke dag dit op:

    1 positieve gebeurtenis die je vandaag is overkomen

    1 ding waarvoor je vandaag dankbaar bent in je leven

    1 goede daad die je vandaag hebt gedaan waarbij je iemand hebt geholpen

    Lees aan het eind van de maand je dagboek en schrijf dan de top 3 dingen van de maand op waarover je je positief voelt, de top 3 dingen waarvoor je dankbaar bent en de top 3 daden die je hebt gedaan waarbij je iemand hebt geholpen. Als je die oefening kunt voltooien garandeer ik je dat je je positiever gaat voelen en dat je ook een positiever beeld van je toekomst zult hebben. Zonder angst.

    5. Plan om je Beste Zelf te zijn
    Het hebben van een plan van aanpak betekent dat je niet in de valkuil trapt om te veel tijd, energie of aandacht aan angst te geven.

    In jouw ‘Plan om je Beste Zelf te zijn’ dien je wel eerlijk te zijn over jezelf en over welke actiestappen je dient te ondernemen om jouw dromen te verwezenlijken, en te worden wie je kunt zijn. Hoe ga je jezelf ontwikkelen, hoe bevrijd je jezelf van angst en perfectionisme, welke stappen zet je om jouw comfortzone te stretchen? Vergeet ook niet om jouw successen onderweg te vieren.

    “Wat zou het leven zijn als we niet de moed hadden om iets te proberen?” – Vincent van Gogh

    Als coach help ik jou om het beste uit jezelf te halen, en je volledige potentieel te bereiken. Zonder je te vergelijken met anderen. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient! Neem gerust eens contact op voor meer info over coaching.

    BRON: https://wimannerel.wordpress.com/2019/06/14/beheers-jouw-angst/

    Door je angsten te herkennen kan je zo omarmen en proberen je gedachten positief om te zetten zodat het gevoel van angst je geen partner gaat spelen. Anders blijf je eigenlijk in hetzelfde zitten en kom je niet vooruit. Denk maar aan het veranderen van baan. Dat kan een gevoel van angst teweeg brengen. Als angst de bovenhand neemt zal je geen verandering doorvoeren. Maar als je de angst kan omarmen dan ga je merken dat je de keuze zet en dat het positief uitvalt voor je.

    Aum Shanthi


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

50 Not Perfect

Life does NOT have to be PERFECT to be Wonderful!

inspiratiemomentje

inspiratie zit in ons en om ons heen

Moments of Inspiration

momenten van inspiratie zijn ín ons en om ons heen

PETRA SPARK

SCHRIJVERSBLOG

Mellissify

Live the life you love, love the life you live.

HSP, wat moet je ermee?

Jong en hoogsensitief. Maken we het onszelf niet te moeilijk?

La Bella Bora

A bohemian lifestyle, travel, inspiration and mindstyle blog

easydiet.blog

Mental diet is very important for successful and healthy life. Here you can find many tips to improve your life and make it easier.

Moda-Creative thinking

Moda-Creative thinking

Wij godinnen

Dé taboedoorbrekende blog voor zelfbewuste, spirituele en holistisch ingestelde vrouwen van vandaag

- EXPLORE YOUR MOON -

own YOUR life - KNOW your MOON

Hotstuffforladies

Shop blogs,lekkere recepten, natuur foto' s, moestuin tips & creatieve blogs

Bewustzijnenzo

Schepje bewustheid, scheutje spiritualiteit, druppeltje humor allemaal in een blender..en tadaaa

They Call Me Jelke

But do I call them back

GROWYOURMINDNOW

PLEUN MARIA JOHANNA

Het zwarte monster

Een gevecht tegen alles wat ik heb

Balans in sport en leven

Mental coaching & Life coaching by Wiena Robert

AquariusPolitiek

De nieuwe wereld

Wu Cares!

nobody cares

Morgana Brighid

Waarzeggerij en Healing. Voor raad en daad.

HARME BLOGT

marginale blogs van een 71 jarige

Phuro! Be inspired!

Van inspiratie tot transformatie

Dirk Pieters

writer, buddhist, yogi / schrijver, boeddhist, yogi

Healthy & Travel T(r)ips

Reis - en gezondheidsfreak

WishMeAvril

Bewust genieten

LiefsCarolien.nl

Inner beauty, Food, Lifestyle and a sparkle personal

Dagboek van een leerkracht

Passie voor schrijven. Kleuterjuf. Positief denken

Leren omgaan met narcisme en co-dependentie!

Omgaan met een narcist en zelfliefde ontwikkelen.

Marianne's Life

ZOMAAR EEN BLOG MET VAN ALLES

Maria de Ridder

Durf de uitdaging aan te gaan om jezelf opnieuw uit te vinden

Onderweg na kanker

over omgaan met kanker en hoe het in al die grote kleine dingen sporen vraagt

Personal Plus Training

Personal training op locatie

%d bloggers liken dit: