Archive for 9 mei 2018


STOP

SOMS MOET JE TEGEN JEZELF EENS STOP ROEPEN. EN DAAR HOEF JE GEEN ANGST VOOR TE HEBBEN OM HET TE DOEN

Afbeeldingsresultaat voor STOPPEN Afbeeldingsresultaat voor STOPPEN

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Advertenties

Angststoornis? 6 tips om met je angsten om te gaan

Durf je nooit in het openbaar te spreken? Of slaap je al weken slecht, omdat je bang bent voor kritiek van je werkgever? Veel mensen hebben last van onnodige angsten, die hen hinderen in het dagelijks leven. Deze angst kan terecht zijn, maar vaak geven de omstandigheden geen aanleiding voor angst. Is dat het geval? Dan heb je misschien last van een angststoornis. Dokterdokter.nl deelt zes tips om beter met je angsten om te gaan.

1. Zie je angst onder ogen

Het vermijden van angst speelt een belangrijke rol bij het voortbestaan ervan en het verergeren van angstklachten en een angststoornis. Angst wil je lichaam in eerste instantie waarschuwen voor gevaar. Door datgene waarvoor je angst voelt te vermijden, kun je er niet achter komen dat er misschien geen “werkelijk” gevaar dreigt. Door dingen te (blijven) doen die je eng vindt, leer je juist omgaan met de spanningen en kun je je angst uiteindelijk zelfs overwinnen. Stel die vraag die je eigenlijk niet durft te stellen gewoon, en je zult zien dat er niks ergs gebeurt. Hoe vaker je je angst opzoekt, hoe meer zelfvertrouwen je daarvan krijgt en hoe beter je je angststoornis onder controle kunt krijgen.

2. Verander je gedachtenpatroon

Ga eens voor jezelf na waar je angstgevoelens mee te maken hebben. Kloppen de angstige gedachten die je in je hoofd hebt echt, of kun je er ook anders tegenaan kijken? Door jezelf bewust te worden van deze gedachten, lukt het vaak al om ze (voor een deel) te relativeren. Hierdoor zal de angst afnemen. Ben je bijvoorbeeld bang om kritiek te krijgen van je werkgever en denk je dat deze kritiek grote gevolgen zal hebben? Misschien heb je juist wat aan de kritiek van je werkgever en wordt de situatie daarna veel beter. Als je op deze manier naar je angst kijkt, kun je het gedachtenpatroon van je angststoornis doorbreken.

3. Angstaanval? Houd je ademhaling en spierspanning onder controle

Hoewel onduidelijk is in hoeverre een verstoorde ademhaling (hyperventilatie) een rol speelt bij angst, blijken ook ademhalingsoefeningen goed te werken. Niet alleen wordt je hier rustiger van, het kan je ook het gevoel geven dat je zelf weer invloed uitoefent op je angst. Daardoor voel je je sterker en kan je je angst beter aan. Yoga kan hier bijvoorbeeld bij helpen, omdat het veel aandacht besteedt aan ademhalingstechnieken.

Ook een verminderde spierspanning helpt om je angst de baas te blijven. Angst gaat namelijk bijna altijd gepaard met een verhoogde spierspanning. Om je spierspanning te verminderen kun je ontspanningsoefeningen doen. Een goede ontspanningsoefening die je altijd en overal kan doen, is de volgende: laat je armen slap langs je lichaam hangen en ontspan je handen volledig. Dit zorgt ervoor dat je hele lichaam zich ontspant.

4. Zorg ervoor dat ontspanning het wint van de angst

Als je meer ontspannen in het leven staat en gevreesde situaties tegemoet treedt, krijgt de angst veel minder kans. Je kunt nu eenmaal niet ontspannen en angstig tegelijk zijn. Onderneem daarom vaker een ontspannende activiteit, alleen of met anderen, zoals wandelen of sporten. Zo blijf je kalm en krijgt je angst minder kans. Op het moment dat je een angstaanval hebt, neem dan een pauze van ongeveer een kwartier. Door even je gedachten op iets anders te zetten, ontspan je en gaat de angstaanval eerder over. Ook kun je even je ogen sluiten en je een veilige en rustige plaats inbeelden, zoals jezelf tijdens een strandwandeling of een fijne herinnering uit je kindertijd. Door positieve gevoelens op te roepen, wordt je vanzelf rustiger.

5. Bereid je voor op situaties waarin je je angst onder ogen moet zien

Om je angst onder controle te krijgen is het goed om jezelf voor te bereiden op situaties waarin je angst opspeelt. Zet voor jezelf eens op een rijtje wat het beste is om te doen in een angstige situatie. Dit kun je bijvoorbeeld doen met implementatie-intenties. Dit zijn zinnen in de vorm ‘Als [situatie X], dan [handeling Y]’. Voorbeelden zijn ‘Als de lift vastloopt, beeld ik me een positieve gedachte in om rustig te blijven’ of ‘Als ik last krijg van hoogtevrees, doe ik ademhalings- en ontspanningsoefeningen.’

6. Zoek hulp bij je angststoornis

Lukt het niet om zelf je angststoornis onder controle te krijgen? Erover praten met familie en vrienden helpt om stress te verminderen en zorgt voor afleiding. Ook kun je proberen van je angststoornis af te komen met hulp van een psycholoog. Vaak krijg je dan cognitieve gedragstherapie. Hierin leer je te beter te kijken naar je eigen denkpatronen en je angstige gedachten om te vormen naar positieve gedachten. Ook leer je je angst te beïnvloeden door bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen.

BRON: https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/psyche/angststoornis-tips-om-met-angsten-om-te-gaan/

Angst is de grootste boosdoener op ons lichaam. Maar men mag niet vergeten dat er ook positieve angst bestaat. Dat is om je sterk te maken. Angst wordt vaak overgebracht van ouder op kind. Of omdat de ouder er bang voor heeft het kind dat ook laat krijgen. Door te zeggen doet dat weg ik ben er bang van. Angst laat het lichaam verkrampen en enkele seconde stil vallen. Niet alle situaties kan je onder ogen zien. Neem bijvoorbeeld een aanslag ik ben nu drastisch maar hier zal nadien een zware angst optreden.
Het voorbeeld van de lift kan helpen maar dan mag de persoon ook geen claustrofobie hebben. Een angst om in kleine ruimtes of nauwe ruimtes te gaan of te komen. Het belangrijkste is om je ademhaling onder controle te blijven houden bij een angst situatie. Als men dat kan zal het lichaam ook zijn rust kunnen blijven behouden.

Afbeeldingsresultaat voor angst aanval

Afbeeldingsresultaat voor ademhaling bij angst aanval

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Afkoelen bij zomerse temperaturen: dat doe je zo

Dit weekend hebben we mogen genieten van de eerste lente-zonnestralen. De temperaturen bereikten ongekende hoogtes en gelukkig staan er nog een aantal zonnige dagen voor de deur. Maar wat werkt nu echt goed, wanneer op zoek bent naar verkoeling: een koud biertje of warme beker thee? Wij zochten het voor je uit, zodat jij maximaal kunt genieten van dat zonnetje op je kop.

Thee drinken

Als je op zoek bent naar verkoeling op een heerlijke zomerdag, grijp je al snel naar de waterijsjes of een ijskoud drankje. Feit is helaas dat koude drank en ijs helemaal niet helpt om je lichaam te verkoelen. Sterker nog, het zorgt ervoor dat je bloed langzamer gaat stromen, waardoor je lichaam juist meer moeite heeft met het afvoeren van de hitte. In plaats daarvan is het beter om een warme kop thee te drinken als je verkoeling zoekt. Ja, je leest het goed. Hoe scheef het ook klinkt, maar warme drank zorgt ervoor dat je veel gaat zweten, waardoor je lichaam sneller afkoelt. En dat is precies wat je wil.

Spicy food

Heb je het na een flinke beker thee nog steeds warm? Kook dan een lekkere pittige maaltijd voor jezelf, zoals een Aziatisch wokgerecht met een lekker chili-pepertje erdoorheen. Door de pepers zul je flink gaan zweten en dat helpt je lichaam om af te koelen. Bon appétit!

BRON: https://www.ze.nl/artikel/245450-afkoelen-bij-zomerse-temperaturen-dat-doe-je-zo

Warme dagen we hebben ze al gekend en hopen dat er nog mooie dagen aan mogen komen. Wat doe je nu het beste om afkoeling te krijgen. Zeker geen frisdrank geen ijsblokjes of ijskoude dranken. Dat zal je nog meer doen zweten en puffen. Maar drink iets lauw of warm en eet pittig eten. Dan ga je merken dat je lichaam minder vocht gaat afgeven.

Afbeeldingsresultaat voor pittig eten warm weer

Afbeeldingsresultaat voor hittegolf

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Ganja & Yoga: Een hernieuwd verbond?

Ganja & Yoga: Een hernieuwd verbond?

 

Hoewel het relatief nieuw is in het westen, is de combinatie van cannabis en yoga een eeuwenoude traditie. We onderzoeken wat er aan de hand is.

Cannabis-yoga is precies hoe het klinkt; het is de nieuwste en trendy manier voor zowel beweging als de spirituele en lichamelijk aard van jezelf, waardoor je vrede en welzijn in je leven brengt. Hoewel het concept relatief nieuw is in het westen, wordt cannabis al enorm lang gebruikt om de kracht van yoga te versterken.

Niet om de groeiende populariteit te kleineren, maar er is natuurlijk een reden dat cannabis en yoga al eeuwen samen worden gebruikt. In feite zou je wel kunnen discussiëren (met een licht hart) dat yoga zonder het gebruik van cannabis niet een oprechte ervaring zal leveren. Als je teruggaat naar de oorsprong van yoga, zal je zien dat een beetje wiet vaker wel dan niet gebruikt werd als onderdeel van de ervaring.

EEN GEZONDE TREND: ER EENTJE OPSTEKEN IN YOGALES

In delen van de VS komt cannabis yoga echt van de grond. In plaatsen als Californië, waar medicinale cannabis gelegaliseerd is, zal een medische kaart je een gemeenschappelijke rooksessie opleveren, gevolgd door anderhalf uur zalig stretchen. Op plaatsen waar wiet volledig gelegaliseerd is, gaat het nog een stap verder: Cannabis-yoga klasjes duiken niet alleen overal op, maar er is ook een opkomst van speciale cannabis yoga retreats en centra.

Het combineren van de twee kan in eerste instantie lastig zijn, zelfs voor yoga professionals. De veronderstelling zou zijn dat het de ervaring versterkt, maar het kan wat wennen zijn aan de lichamelijke aspecten. Wanneer je gewend bent aan de precisie balans in nuchtere toestand, kan het best een uitdaging zijn dezelfde posities stoned uit te voeren. Zodra je het echter onder de knie hebt, zullen alle aspecten van de oefeningen worden versterkt, zodat je gerevitaliseerd, verkwikt en kalm uit de sessie stapt.

Het is eigenlijk geen wonder dat de combinatie cannabis en yoga de markt razendsnel verovert. Yoga is de laatste jaren enorm in populariteit gestegen omdat mensen op zoek zijn hun gezondheid te verbeteren en de meer exotische en spirituele oefeningen van andere culturen opzoeken. Het toevoegen van cannabis om de boel nog verder te verbeteren, zal nooit bespot worden. Maar hoe werd de kunst van het combineren van cannabis met yoga traditioneel toegepast?

CANNABIS EN YOGA: DE STANDAARD VAN DE INDIASE HEILIGE

Hoewel het beoefenen van yoga enorm hip is op plekken waar cannabis legaal is, wordt het, zoals reeds vermeld, aan de andere kant van de wereld beoefend in een meer traditionele zin. Sadhus, India’s zwervende heilige mannen, staan bekend om hun gebruik van cannabis als een spiritueel hulpmiddel bij yoga.

Dit zijn mannen die alle banden van het leven opgeven, waaronder bezittingen en familie. Ze zwerven door het land, leiden een celibaat bestaan en doen aan yoga in hun zoektocht naar verlichting en leven dankzij de hulp van de godsdienstigen in het land. Diegenen die hun leven wijden aan Shiva, de God van de vernietiging en verjonging, hebben een kant en klaar excuus om cannabis te gebruiken als een hulpmiddel, hoewel de Sadhu’s net zo makkelijk het aanbidden van andere Goden gebruiken. Shiva wordt vaak bovenop een berg afgebeeld, knetterhigh, op zoek naar verlichting door yoga. Het is alleen maar juist dat zijn discipelen dit voorbeeld volgen.

Dit geeft cannabis zo ongeveer een heilige status in India en hoewel het technisch gezien illegaal is, zullen maar weinig ambtenaren een agent van God willen straffen, omdat ze dan zelf eindigen op de hitlist van de God van vernietiging. Hierdoor is in het land een atmosfeer ontstaan van tolerantie en acceptatie richting cannabis, hoewel toeristen die drugs gebruiken hard worden aangepakt.

Het punt is dat cannabis een geweldig hulpmiddel kan zijn voor spirituele oefeningen, mits het juist wordt gebruikt. Het wordt al eeuwen gedaan en het is niet waarschijnlijk dat hier een eind aan komt. Deze praktijken vinden hun plekje binnen de Westerse cultuur, omdat veel mensen zichzelf willen ontdekken via oefeningen en hun geesten openen voor het idee dat cannabis toch zo slecht nog niet is. Wederom een nieuwe toepassing voor ons geliefde kruid.

BRON: https://www.zamnesia.nl/blog-ganja-yoga-een-hernieuwd-verbond-n977

In de krant las ik er deze morgen over. https://www.hln.be/nina/fit-gezond/ganja-yoga-eerst-blowen-en-dan-stoned-naar-de-les~ae7044d2/
Ben dan opzoek gegaan. En ja eigenlijk kan dit wel eens een uitdaging zijn om het te doen. Als je in een flow je oefeningen moet doen en dan nog moet letten op je ademhaling. Kan dit je wel eens naar een mooie diepte brengen. Het heet ganja yoga.
Ik had er al een stukje over geschreven dat kan je hier lezen:
https://shivatje.wordpress.com/2017/01/15/een-jointje-roken-tijdens-yoga/

Afbeeldingsresultaat voor ganja yoga

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

LANG WEEKEND

Een lang weekend staat ons weer te wachten. Geniet ervan dat ga ik ook weer doen. Zoals altijd geen pc, gsm als het nodig is en gewoon genieten. Dat maakt je zo gelukkig even alles achterwege laten.
Dus beste lezers geniet op jullie manier van de mooie dagen.

Afbeeldingsresultaat voor lang weekend genieten Afbeeldingsresultaat voor lang weekend genieten Afbeeldingsresultaat voor lang weekend grappig

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Een dagelijkse portie geluk in 15 stappen

Worstel jij ook zo hard met gelukkig zijn? Heb je het zo druk met je werk en je gezin dat er slechts heel weinig tijd voor jezelf overblijft? Een leven zonder stress of zonder zorgen kunnen wij je niet bieden, maar we hebben voor jullie wél enkele tips klaar, die ervoor zorgen dat je leven elke dag gevuld is met een portie geluk.

1. Start je dag met iemand te complimenteren. Vertel een onbekende vrouw op de trein dat ze een mooie glimlach heeft, stuur je moeder een berichtje om haar te bedanken voor de goede zorgen, of reageer op de Instagramfoto van je beste vriendin dat ze er geweldig uitziet.

2. Help iemand. Dat kan een oud vrouwtje zijn dat de straat wil oversteken, of je zoon die hulp nodig heeft bij zijn huiswerk. Door iemand te helpen, zul je je spontaan een beetje meer voldaan voelen.

3. Leg je smartphone een dagje aan de kant en geniet van de wereld rondom je. Luister echt naar die collega die een verhaal vertelt, in plaats van tegelijkertijd door je Facebookfeed te scrollen. En kijk tijdens je treinreis eens door het raam en niet naar je gsm-scherm.

4. Vertel je partner of je moeder dat je hem/haar echt graag ziet. Mensen doen dat veel te weinig, terwijl dat nochtans jouw dag en die van je partner of moeder zoveel mooier maakt.

5. We weten het, het leven is druk en hierdoor verlies je verschillende vrienden uit het oog. Neem vandaag de tijd om een oude schoolvriend nog eens een berichtje te sturen. Stuur hem/haar een toffe herinnering aan vroeger!

6. Stel een vrolijke achtergrond in op je gsm. Laat een foto van jouw huisdier je standaard lachen? Of een herinnering aan een toffe reis? Dankzij die leuke foto zul je elke keer je op je gsm kijkt gegarandeerd glimlachen.

7. Kijk in de spiegel en som al je mooie kwaliteiten op. Je hebt er meer dan genoeg, maar helaas heb je de slechte gewoonte om enkel je negatieve punten te zien. Nochtans verdien je minstens elke dag een complimentje van jezelf!

8. Aan een resting bitch face kun je helaas niet veel doen, maar probeer vandaag toch eens een glimlach op je gezicht te kleven. Glimlach naar de vrouw aan de kassa van de supermarkt, glimlach naar de buschauffeur en glimlach naar de vreemde man die je voorbijwandelt (in de hoop dat het geen creep is die dat signaal verkeerd interpreteert!).

9. Plan ‘s morgens iets leuks in voor ‘s avonds. Stuur een berichtje naar een vriendin om iets te gaan drinken, of spreek met je partner af om ‘s avonds een ontspannen filmavond te houden. Zo heb je de hele dag iets om naar uit te kijken.

10. Download vrolijke muziek op je gsm. Het is bewezen dat je gelukkig wordt van naar opgewekte muziek te luisteren.

11. Durf vaker ja zeggen. Vraagt je bazin je om een opdracht te doen waarvan je denkt dat je hem niet kunt? Zeg toch ja en bewijs jezelf het tegendeel!

12. Snuif dagelijks wat frisse lucht op. Door elke dag binnen te zitten op kantoor, binnen te zitten in je huis en met je auto of de bus naar je werk te gaan, krijgen je hersenen veel te weinig zuurstof. Maak ‘s morgens een wandeling voor je in de auto stapt, of lig ‘s avonds nog even te genieten in je tuin vooraleer je je bed in kruipt.

13. Gun jezelf eens iets. Heb je al zo lang zin om die jas te kopen, ook al heb je al 10 jassen in je kast hangen? Of wil je echt eens lekker ongezond een pakje frieten gaan halen in de frituur? Doe het gewoon en gun jezelf dat plezier zonder na te denken over je portemonnee of de calorieën.

14. Kruip eens op tijd in je bed. Die film die je zó graag nog wilt bekijken loopt heus niet weg. Het is bewezen dat mensen die voldoende nachtrust hebben gelukkiger zijn dan mensen die weinig slapen.

15. Knuffel al de mensen rondom je. Lichamelijk contact is gezond én werkt stressverlagend!

BRON: https://www.goedgevoel.be/happy-spring/een-dagelijkse-portie-geluk-in-15-stappen

We willen allemaal dat gelukkig gevoel te aanvoelen dagelijks? Maar heel veel mensen zoeken het te ver of denken dat zo een gevoel geld moet kosten. Nee hoor helemaal niet waar. En gelukkig gevoel kan al beginnen ’s morgen in de spiegel. Dat je naar je spiegelbeeld kijkt een positieve woorden zegt. Kleding wat je ’s morgens aan wilt trekken kan je gelukkig maken. De kleuren doen iets bij jezelf. Tegen iemand goedemorgen zeggen of een praatje mee maken kan ook zo een gevoel geven. Je gsm eens laten voor wat het is, of hem even gebruiken voor de muziek waar jezelf van houd.
Puntje 15 hierin de tekst klopt maar veel mensen hebben een angst om dit te doen, of hebben een angst wat anderen ervan gaan denken. Een knuffel geven of krijgen komt weer ten goede aan het knuffelhormoon.
Mensen geluk hoeft helemaal geen geld te kosten, het is aan jezelf om je het geluk van het dagelijks leven te gunnen.
Onlangs sprak ik nog moet iemand die rolstoel gebonden is. Deze zei me, als je denkt dat ik niet gelukkig ben dan heb je het verkeerd. Want iedere dag kan ik nog buiten komen en geniet ik van alles om me heen.
En dat is het juist geniet gewoon van wat om je heen te zien te voelen te ruiken is en je voelt je gelukkig.

Afbeeldingsresultaat voor knuffelhormoon

Afbeeldingsresultaat voor knuffelhormoon

Gerelateerde afbeelding

Afbeeldingsresultaat voor gelukkig gevoel in de spiegel

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

inspiratiemomentje

inspiratie zit in ons en om ons heen

Moments of Inspiration

momenten van inspiratie zijn ín ons en om ons heen

PETRA SPARK

SCHRIJVERSBLOG

Mellissify

Live the life you love, love the life you live.

HSP, wat moet je ermee?

Jong en hoogsensitief. Maken we het onszelf niet te moeilijk?

La Bella Bora

A bohemian lifestyle, travel, inspiration and mindstyle blog

Moda-Creative thinking

Moda-Creative thinking

Wij godinnen

Dé blog voor zelfbewuste, spirituele en holistisch ingestelde vrouwen van vandaag

- EXPLORE YOUR MOON -

own YOUR life - KNOW your MOON

Hotstuffforladies

Shop blogs- revieuws & blogs alles voor de moderne vrouw, voor kleine prijsjes de leukste beauty & fashion items voor de vrouw. Met de leukste koopjes & kringloop items er toch hip uit zien

Bewustzijnenzo

Schepje bewustheid, scheutje spiritualiteit, druppeltje humor allemaal in een blender..en tadaaa

They Call Me Jelke

But do I call them back

GROWYOURMINDNOW

PLEUN MARIA JOHANNA

Het zwarte monster

Een gevecht tegen alles wat ik heb

Balans in sport en leven

Mental coaching & Life coaching by Wiena Robert

AquariusPolitiek

De nieuwe wereld

Wu Cares!

nobody cares

Morgana Brighid

Waarzeggerij en Healing. Voor raad en daad.

HARME BLOGT

marginale blogs van een 71 jarige

Phuro! Be inspired!

Van inspiratie tot transformatie

Dirk Pieters

writer, buddhist, yogi / schrijver, boeddhist, yogi

Healthy & Travel T(r)ips

Reis - en gezondheidsfreak

WishMeAvril

Bewust genieten

KOEK

Kunst Op Een Koekje

LiefsCarolien.nl

Inner beauty, Food, Lifestyle and a sparkle personal

Dagboek van een leerkracht

Passie voor schrijven. Kleuterjuf. Positief denken

Leren omgaan met narcisme en co-dependentie!

Omgaan met een narcist en zelfliefde ontwikkelen.

Marianne's Life

ZOMAAR EEN BLOG MET VAN ALLES

Maria de Ridder

Durf de uitdaging aan te gaan om jezelf opnieuw uit te vinden

Personal Plus Training

Personal training op locatie

The Desires of Living

De verlangens in je leven

Zebrazonderstrepen

Mamablog Zebrazonderstrepen - Alles over mini's en voor mama's, want achter iedere mini staat een sterke mama

Sil at Sea

-IETS MET MAANLICHT & ZEEZICHT-

%d bloggers liken dit: