Druk druk druk: dit zijn de beste natuurlijke middeltjes tegen stress

Headache In Office
Thinkstock Headache In Office
Heb jij vaak last van stress? Wij vroegen aan dokter Jutta Borms hoe je er op een natuurlijke manier komaf mee maakt.

Dokter Jutta Borms, holistisch huisarts: “Stress is bijna niet meer weg te denken in deze tijden van angst, depressies en burn-outs. Daarom is er nood aan een medisch antwoord, het liefst afkomstig van Moeder Natuur. Want hoewel antidepressiva en benzodiazepinen snel handvatten kunnen bieden, is het gebruik door de vele neveneffecten en het verslavende vermogen ervan alleen in uiterst uitzonderlijke situaties en kortstondig te verantwoorden.”

Als je veel last hebt van stress kunnen de volgende tips alvast een handje helpen volgens Jutta Borms:

– Volg een cursus mindfulness of ademhalingsoefeningen bij een erkend therapeut.

– Een coach kan je een tijd mee op sleeptouw nemen om diepgewortelde gedragspatronen te leren veranderen.

– Beweeg meer. Yoga is bijvoorbeeld een goede manier om verlost te raken van stress. Het herstelt namelijk de balans tussen je lichaam, geest en ziel (de essentie van je wezen). Eigenlijk komt het erop neer in een soort flow te raken waardoor er een shift gebeurt van ‘steeds in het hoofd zitten’ naar toegang krijgen tot je intuïtie en het gevoel van ‘in je lijf te duiken’. Veel mensen ‘voelen’ niet meer doordat ze niet meer verbonden zijn met hun lichaam, en emoties en stress zich opstapelen; met alle gevolgen van dien.

– Ook het aanpassen van je voedingsgewoontes kan stress verlichten. Eet vooral voeding die rijk is aan magnesium zoals granen, eieren, gedroogd fruit, groenten en vis, en aan vitamine B zoals granen, peulvruchten, gevogelte … Drink daarnaast minstens anderhalve liter water per dag en vermijd zo veel mogelijk exciterende stoffen zoals alcohol, koffie en tabak.

– Zorg voor een regelmatig slaappatroon, las voldoende pauzes in en leer mediteren.

Het mentaal leren omgaan met stress is cruciaal, maar ook bepaalde natuurlijke middeltjes kunnen helpen bij stress:

– Sint-janskruid kan soelaas bieden als antidepressivum.

– Een kop kamillethee bezorgt je een betere nachtrust.

– Systematisch kan je Bioptimum Stress nemen (Boiron) of MetaRelax (Metagenics), allebei middelen op basis van magnesium, taurine en vitamine B.

– Bij erge nervositeit kan je Kalium phosphoricum 15 CH, Gelsemium 9 CH en Ignatia 9 CH combineren. Neem vijf granules van elk, ’s morgens en ’s avonds, of vaker indien nodig.

– Als de stress gecombineerd gaat met angst, neem je Sedatif PC (Boiron), twee tabletjes tot driemaal per dag indien nodig.

– Bij een paniekaanval neem je Aconitum 30 CH, een dosis of tien granules te herhalen na elk halfuur indien nodig.

BRON: https://www.hln.be/nina/fit-gezond/druk-druk-druk-dit-zijn-de-beste-natuurlijke-middeltjes-tegen-stress~ad6f98b6/

Het grootste probleem voor heel veel mensen. Alhoewel men er zelf veel kan aan doen. Stress heeft een oorzaak en je moet eerst zien dat je die kan aanpakken. Onder stress staan kan ook een positieve wending hebben je bent alerter je kan eigenlijk veel aan. Maar op zo een moment moet je letten op je ademhaling. Dat is eigenlijk de belangrijkste factor om je stress te beheersen en zelfs onder controle te houden.
Hou met je recht wijsvinger je linkerneusgat dicht en adem diep in en rustig uit via de mond, doe dit nu met je linkerwijsvinger en je rechter neusgat. Herhaal dit 3maal. Ook kan je linkerhand op je hard chakra leggen en je rechterhand tussen zonnevlecht en stuitchakra dan diep inademen via je neus tot 7 tellen en uitademen via mond rustig in 7 tellen. Je gaat merken alleen je rechterhand zal je op en neer zien gaan als je een goede buikademhaling doet.
Dit is nog een goede link: https://www.happywithyoga.com/ontspanning/ademhalingsoefeningen-bij-stress/

Afbeeldingsresultaat voor stress en ademhaling

Afbeeldingsresultaat voor buikademhaling

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM