Weg met stresskilo’s: dankzij dit driestappenplan perk je emotionele eetbuien in

thinkstock
38% van de volwassenen overeet zich wel eens als gevolg van stress, zo blijkt uit een Amerikaanse studie. Na een hectische dag snel een zak chips opentrekken of toch nog dat laatste blokje chocolade opeten: het is soms sterker dan jezelf. Met dit driestappenplan voorkom je emotionele eetbuien door stress.

Te veel eten door stress, het is een veelvoorkomend fenomeen waar ons lijf niet bepaald blij van wordt. Niet alleen zijn we geneigd om gedachteloos allerlei ongezonds naar binnen te spelen, onder invloed van het stresshormoon cortisol slaan we ook nog eens sneller vet op in ons lichaam. Argumenten genoeg dus om bij een volgend stressmomentje ongezond eten niet als uitlaatklep te gebruiken. Met dit driestappenplan komt dat goed.

1. Identificeer het probleem

“Mijn moeder zegt altijd: als honger niet het probleem is, is eten ook niet de oplossing”, legt Ashley Spencer uit aan Well and Good, die zelf ooit 10 kilogram bijkwam omdat ze worstelde met emotionele eetbuien. “Als ik gedachteloos dingen wil beginnen eten, denk ik even na waar ik eigenlijk mee in mijn hoofd zit. Wacht daar niet mee tot je helemaal over je toeren bent van de stress. Bewaak je grenzen, wees eerlijk tegenover jezelf en vraag op tijd hulp.”

2. Vul je (ijs)kast slim

Dat pak koeken gaat er meteen aan in een emotioneel moment. Maar als het er niet is, kan je het moeilijk opeten. “Als je toch gedachteloos gaat eten, kan je beter op een wortel kauwen of wat druiven eten,” tipt Spencer. Vul je ijskast met gezonde snacks zoals hardgekookte eitjes, Griekse yoghurt, wortels, kerstomaatjes enzovoort, en je bent veel meer geneigd om gezond te snacken. Bovendien werken snacks zoals koekjes of chips vaak verslavend waardoor je de hele zak wil opeten, waar dit bij vezelrijke groenten minder het geval is.

3. Zoek gezonde alternatieven

Maak voor jezelf een lijstje met dingen waarmee je je hoofd kan leegmaken tijdens een stressmomentje. Dat kan yoga zijn, gitaar spelen, gezond koken, een bad nemen, bellen met je beste vriendin enzovoort. Zelfs een paar minuten tijd besteden aan die activiteiten in plaats van te eten, zal je kalmeren en ervoor zorgen dat je trek in eten verdwijnt. “Ik heb al ontdekt dat op momenten waarbij ik zin krijg om emotioneel te eten, ik net zo goed een kop thee kan drinken. Ik word er ook ontspannen door en het negatieve gevoel ebt weg, zonder schuldgevoel achteraf.”

BRON: https://www.hln.be/nina/fit-gezond/weg-met-stresskilo-s-dankzij-dit-driestappenplan-perk-je-emotionele-eetbuien-in~a8532322/

Het is een psychisch probleem maar ook een eetstoornis. Mensen die in een moeilijke periode zitten of emotioneel zijn kunnen grijpen naar eten. En dan voornamelijk niet het gezondste en ook vaak snoep. Men helpt daar het probleem niet mee weg, je krijgt er maar problemen bij. Lichamelijk zal dat zichtbaar zijn.
Probeer over het probleem te praten zonder dan je gedachten naar eten gaat. Probeer op die momenten iets anders te gaan doen en je niet te laten verleiden door eten. Koop ook niet al teveel dat zo maar te grijpen is  in je kast. Neem het probleem aan zoek oplossingen of hulp. Dan ga je ook merken dat je niet naar eten gaat grijpen. De verslaving wat daar hoort het ook voor een stukje in thuis moet je gaan oplossen door eerst te proberen een alternatief te vinden om slechte voeding weg te laten en dan psychisch het probleem aan te pakken.
De verleiding is altijd groot omdat men het vaak in huis heeft liggen, of snel te halen is.

Afbeeldingsresultaat voor vreetbuien

Afbeeldingsresultaat voor vreetbuien

Afbeeldingsresultaat voor vreetbuien

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM