Archive for 2 februari 2018


EIGEN LEVEN LEIDEN

JE LICHAAM KAN ZIJN EIGEN LEVEN LEIDEN.

Afbeeldingsresultaat voor EIGEN LEVEN LEIDEN Afbeeldingsresultaat voor EIGEN LEVEN LEIDEN

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

BESTE VOLGERS LEZERS EN ONBEKENDE.
Even zal je me moeten missen ik ben vanaf morgen te vinden in de Ardennen en ga ik van de bosrijke omgeving genieten. De rust zoeken en wandelen. Hopen dat we wat sneeuw mogen verwachten dat toch altijd een tikkeltje leuker is.

Afbeeldingsresultaat voor sneeuw ardennen vielsalm

Afbeeldingsresultaat voor vielsalm

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Slechte slaper? Probeer dit eens voor je een slaappil neemt

Slechte slaper? Probeer dit eens voor je een slaappil neemt
De Belgen zijn kampioen in het slikken van (verslavende) slaap- en kalmeerpillen en daar wil minister van Minister van Volksgezondheid Maggie De Block verandering in brengen. Met haar nieuwe campagne ‘Slaap- en kalmeermiddelen, denk eerst aan andere oplossingen’ wil ze mensen aanmoedigen om eerst andere manieren te proberen om hun slaapproblemen aan te pakken voor ze naar medicatie grijpen.

Het uitgangspunt van de campagne is om een groter bewustzijn te creëren van de risico’s van slaap- en kalmeermiddelen en gezondere alternatieven aan te reiken. De consumptie van slaapmedicatie bij Belgen is volgens Maggie De Block immers zorgwekkend hoog: elke dag worden meer dan 1,25 miljoen doses in ons land geleverd. “Slaap- en kalmeermiddelen bieden geen duurzame oplossing, ze werken enkel in op de symptomen. Bovendien zijn er belangrijke risico’s aan verbonden, zoals verslaving en concentratieproblemen. Met deze campagne willen we patiënten én zorgverleners aanzetten om minder snel voor een pilletje te kiezen maar tijd en moeite te investeren in een structurele aanpak”, stelt Minister De Block in een persbericht.

Om onderliggend problemen van slaapstoornissen aan te pakken, moet de patiënt in kwestie bereid zijn om tijd en energie te investeren in een niet-medicamenteuze aanpak. “Gezonde voeding, voldoende beweging, een regelmatig slaappatroon, genoeg ontspanning en een evenwichtig werkritme: dát zijn de beste remedies tegen slaap-, stress- of angstproblemen”, laat De Block nog weten.

De beste en gezondste remedies om beter te slapen:

Zoek begeleiding

Het is geen schande als het allemaal even te veel wordt. Zoek professionele hulp bij een therapeut – die kan inzicht geven in de fenomenen slaap en angst – of praat over je problemen met vrienden die je in vertrouwen neemt.

Beweeg meer

Elke vorm van beweging, aangepast aan je niveau, bevordert de nachtrust. Let wel: doe geen intensieve fysieke net voor bedtijd.

Geef de voorkeur aan gezonde voeding

Gezonde eetgewoontes aannemen is heel belangrijk. Gevarieerde en evenwichtige voeding kan helpen om beter in je vel te zitten. Mijd zware maaltijden, alcohol, energiedrankjes en cafeïne kort voordat je gaat slapen.

Leer ontspannen

Probeer je gedachten te verzetten. Dat kan met een hobby, maar ook relaxatieoefeningen zijn efficiënt.

Slechte slaper? Probeer dit eens voor je een slaappil neemt

Extra tips voor een betere nachtrust:

– Blijf niet in bed als je niet kan slapen. Sta op en ga terug naar bed als jeje opnieuw slaperig voelt.

– Drink geen stimulerende dranken (koffie, thee, cafeïnerijke en/of suikerhoudende dranken,…) 4 tot 6 uur voor het slapengaan.

– Rook niet voor het slapengaan (nicotine heeft een stimulerend effect).

– Drink zo weinig mogelijk alcohol twee uur voor het slapengaan. Alcohol helpt soms om in te slapen maar zorgt ervoor dat je ‘s nachts wakker wordt.

– Vermijd uitgebreide of te fel gekruide maaltijden voor het slapengaan; een lichte maaltijd kan helpen om in slaap te vallen.

– Ga niet sporten enkele uren voor het slapengaan. Als je tijdens de dag wel regelmatig in beweging blijft, slaap je beter.

– Houd het laatste half uur van de dag vrij om je slaap voor te bereiden. Doe een ontspannende activiteit en probeer tot rust te komen.

– Maak van je kamer een aangename slaapomgeving: zorg voor zo weinig mogelijk lawaai of draag oordopjes, maak het donker, stel de verwarming in op een aangename temperatuur (16 – 18 °C), verlucht voldoende, kies een goede matras en een goed hoofdkussen.

– Sta steeds op een vast tijdstip op. Vermijd om slaap overdag in te halen, zelfs niet na een slechte nachtrust.

– Doe geen dutjes.

– Unplug! Vermijd het gebruik van digitale toestellen vanaf 1 tot 1 ½ uur voor het slapengaan. Uw hersenen worden zo minder gestimuleerd en voorkom blootstelling aan blauw licht.

BRON: http://www.gva.be/cnt/dmf20180201_03333363/slechte-slaper-deze-alternatieven-zijn-beter-dan-je-slaappil

Ik zal er aandacht aan blijven geven. Want slapen houd ons staande in het leven. We brengen normaal toch minimum tussen 5 a 8 door in bed. En als men dan niet goed slaapt moet je daar iets aan doen. Stress is een belangrijke factor van slecht slapen. Te moe zijn kan ook je slecht in slaap brengen. Dubben en denken over bepaalde dingen kan ook je slecht laten slapen. Vaak is het aan jezelf om al eens te kijken hoe jouw dagen gevuld zijn en waar je misschien over blijft denken of een beroep waar heel wat stress bij komt kijken. Dan is het om ’s avonds de rust te nemen voor je gaat slapen. Rust zonder dat je gaat denken. Ook proberen van op een vast tijdstip het bed in te gaan. Voor je gaat slapen wat te mediteren of even op de grond te gaan liggen je armen naast je zijde ogen dicht en alles uit je lichaam te laten stromen. Dit noemt men de dodenhouding bij yoga.

Afbeeldingsresultaat voor dodenhouding

Voor je naar medicatie grijpt kan je ook proberen om met kruiden te werken. Er zijn er genoeg te vinden, alleen verwacht niet van het eerste moment een goed resultaat. Dit kan enkele dagen durven voor het iets doet.

Omdat de Belg een koploper zou zijn van slaap en kalmeringsmiddelen. Is het gewoon te bekijken hoe het komt. De oorzaak aanpakken en niet zoals ze laten lezen dat wij meer middelen nemen om de rust te vinden. Dat hier te lezen is; https://shivatje.wordpress.com/2018/02/01/belg-is-verknocht-aan-slaap-en-kalmeermiddelen/

Afbeeldingsresultaat voor slapeloosheid natuurlijke middelen

Afbeeldingsresultaat voor slapeloosheid natuurlijke middelen

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Uren minder slapen, maar je toch geweldig voelen: dit moet je weten over ‘polyfasisch slapen’

Foto door Kinga Cichewicz via Unsplash
Leonardo da Vinci zou op zijn meest geniale ideeën gekomen zijn door een polyfasisch slaapschema aan te houden. Nu breekt het slapen in verschillende korte(re) blokken in plaats van in één ruk ook bij ons door. Maar wat is het precies, werkt het echt en is het ook iets voor jou?

Slaap is er altijd al geweest. ’s Nachts de ogen sluiten om de batterijen weer op te laden is een eeuwenoud gegeven dat ons verbindt met onze voorouders. Maar vandaag de dag is onze relatie met slaap in crisis. Wereldwijd kampen we met slaapproblemen en lijkt het steeds moeilijker om voldoende te slapen. Het voelt alsof we niet genoeg uren in een dag hebben, omdat behalve werk en privéleven ook onze smartphone, laptop en televisie voortdurend onze aandacht opeisen. We willen niets missen, dus zoeken we iets om tijd mee te winnen. Op slaap besparen is dan een makkelijke oplossing, maar te weinig slaap heeft ernstige gevolgen. Er zijn verbanden ontdekt tussen te weinig slaap en obesitas, hartaandoeningen en Alzheimer, en je kan zelfs letterlijk iemands leven in gevaar brengen door met te weinig slaap in de auto te kruipen of in een ziekenhuis te werken.

Daartegenover staat een groeiende groep mensen die net bewust minder tijd in bed probeert door te brengen: polyfasische slapers.

Wat is het net?

De meeste mensen zijn monofasische slapers, wat wil zeggen dat ze al hun rust halen uit één lang stuk slapen in de nacht. Polyfasische slapers daarentegen slapen in korte blokken, zowel ’s nachts als overdag. Er zijn verschillende polyfasische slaapschema’s, maar één van de meest populaire is ’s nachts tussen de 90 minuten en 6 uur slapen en overdag verschillende dutjes van 20 minuten doen. Sommige mensen doen ook alleen maar dutjes van 20 minuten doorheen de dag en slapen ’s nachts niet. Zij halen dan ongeveer twee tot drie uur slaap per dag.

Volgens voorstanders breng je hierdoor meer tijd door in de zeer diepe slaapfase en de REM-slaap (Rapid Eye Movement), omdat je hier sneller in terecht komt als je lichaam moe is. In deze fases dromen we, ontspannen de spieren zich en verwerken de hersenen informatie. De andere slaapfases zijn volgens polyfasische slapers nutteloos. Je zou je fantastisch en altijd alert voelen, onophoudelijk uitgerust en productief zijn en bovendien win je een paar uur per dag/nacht die je kan besteden aan wat je ook maar wil.

Om zelf uit te proberen?

“Absoluut niet”, legt Dr. Alon Avidan, directeur van het slaapcentrum aan de universiteit van Californië in Los Angeles, aan Time uit. “Er is heel weinig onderzoek dat de zogenaamde voordelen van een polyfasisch slaapschema ondersteunt, en er is er zelfs geen in de medische literatuur. Dat minder dan 7 uur per nacht slapen slecht voor de gezondheid is, is daarentegen wél bewezen,” aldus Avidan. “Slaapfases overslaan is niet natuurlijk, en collega’s en ik gaan er toch nog altijd vanuit dat elke slaapfase nuttig is.”

Toch is het ook belangrijk om te beseffen dat slaap iets heel persoonlijks is, en dat sommige mensen hier misschien wel baat bij kunnen hebben. Zeker bij mensen die veel slaapproblemen hebben en hoe dan ook maar 5 à 6 uur per nacht halen. Op het internet wemelt het in ieder geval van de mensen die niet meer anders willen en bij grote techbedrijven zoals Google en Apple zou het slaapschema ondertussen helemaal ingeburgerd zijn. Ze hebben zelfs slaapzalen gebouwd, zodat hun werknemers overdag even kort kunnen gaan dutten.

BRON: https://www.hln.be/nina/fit-gezond/uren-minder-slapen-maar-je-toch-geweldig-voelen-dit-moet-je-weten-over-polyfasisch-slapen~a7bc6d1f

In blokken slapen het kan een voordeel hebben. Maar zelf denk ik dat je bioritme te hard verstoort geraakt er door. En dat je op een moment het moeilijk krijgt om de dag volledig en goed door te komen.

Gerelateerde afbeelding

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

deniseblogt

Blogs over van alles en nog wat

Leven met Endo

Laten we samen endometriose overwinnen

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

zinderen

op weg naar authentiek leven

Nadia wandelt

Wandelblog

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Art, health, civilizations, photography, nature, books, recipes, etc.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen in een klein dorpje

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

Ka Sry mala & INZICHT makerij

Inzicht in je eigen licht.

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

%d bloggers liken dit: