PREMENSTRUEEL SYNDROOM: PMS ZO HERKEN JE HET

Premenstrueel syndroom: zo herken je het

Heb je in de weken voor je menstruatie bijna onhandelbare lichamelijke pijn zoals hoofdpijn en pijn in de rug? En gaat dit ook nog gepaard met psychische klachten zoals depressieve gevoelens en spanning? Misschien heb je last van premenstrueel syndroom (PMS).

Wat is premenstrueel syndroom?

Veel vrouwen hebben psychische en lichamelijke klachten vlak voor de menstruatie. Dit kunnen klachten zijn zoals stemmingswisselingen, gevoelige borsten of hoofdpijn. Bij iedere vrouw is dit anders. Vrouwen met premenstrueel syndroom hebben zulke hevige klachten, dat het hun dagelijks leven beïnvloedt. Door de flinke pijn en stemmingswisselingen kunnen vrouwen namelijk anders reageren op de omgeving, dan vrienden en familie van hen gewend zijn. Hierdoor gaat PMS vaak gepaard met een onbegrepen en schuldig gevoel.

Waar premenstrueel syndroom vandaan komt, is helaas niet bekend. Waarom de ene vrouw wel last heeft van PMS en de ander niet, is ook onduidelijk. Kenmerkend aan premenstrueel syndroom, is dat de PMS-klachten optreden rond de derde week van je menstruatiecyclus en weer verdwijnen als je menstruatie doorzet.

Premenstrueel syndroom symptomen

De meest voorkomende symptomen van PMS zijn:

  • Prikkelbaarheid
  • Opgeblazen gevoel
  • Nervositeit
  • Depressieve klachten
  • Angst
  • Emotionele schommelingen zoals huilbuien en boosheid
  • Vocht in de handen en voeten
  • Gewichtstoename
  • Slecht slapen

Bij een kleine groep vrouwen met PMS komen ook nog klachten als hartkloppingen, buikpijn en opgezwollen borsten kijken.

Ik heb PMS symptomen. Hoe weet ik of het echt PMS is?

Veel vrouwen hebben een of meer van de bovengenoemde klachten. Dit betekent niet dat je premenstrueel syndroom hebt. Kenmerkend voor PMS is dat de klachten maar in een gedeelte van de maand voorkomen en ook weer verdwijnen. Het kan daarom handig zijn om bij te houden wanneer welke klachten optreden. In deze folder over PMS van de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (NVOG) vind je een klachtenkalender.

Bij welke vrouwen komt premenstrueel syndroom het vaakst voor?

Ongeveer 5% van de vrouwen tussen de 15 en 40 jaar heeft premenstrueel syndroom. PMS begint vaak na je 30e en na het krijgen van kinderen. Hierdoor komt PMS bij jonge vrouwen minder voor. Bij sommigen kunnen de klachten met de leeftijd toenemen. Na de overgang verdwijnt PMS gelukkig. Hebben vrouwen in je familie last van PMS? Dan heb jij helaas ook meer kans om het te ontwikkelen.

Wat is de oorzaak van premenstrueel syndroom?

De oorzaak van premenstrueel syndroom is niet helemaal duidelijk. Bij lichamelijk onderzoek en bloedonderzoek zijn er geen afwijkingen zichtbaar. Er bestaat wel een duidelijk verband tussen de klachten en de tijd van de maand. De klachten beginnen namelijk enkele dagen tot twee weken voor de menstruatie en nemen af als je ongesteldheid doorzet. Na een periode van minimaal een week zonder klachten komen de kwalen weer terug. Volgens de NVOG is wel gebleken dat vrouwen die last hebben van PMS gevoeliger zijn voor hormoonwisselingen dan vrouwen die er geen last van hebben.

Is er medicatie tegen premenstrueel syndroom?

De anticonceptiepil is de meest gebruikte vorm van medicatie tegen premenstrueel syndroom. De pil zorgt ervoor dat er minder hormoonwisselingen optreden. In een normale menstruatiecyclus vindt twee weken voor de menstruatie de eisprong plaats. Na de eisprong worden andere hormonen aangemaakt. Wie de pil slikt, heeft geen eisprong en minder hormoonwisselingen. Hierdoor verminderen zowel de psychische en lichamelijke klachten.

Ik wil niet aan de pil. Is er een alternatief medicijn voor premenstrueel syndroom?

Als je veel last hebt van PMS, kun je in overleg met je huisarts besluiten antidepressiva zoals Prozac of Seroxat gaan slikken. Deze antidepressiva zorgen ervoor dat je hersencellen minder gevoelig worden voor hormoonwisselingen. Volgens de NVOG heeft ongeveer 70% van de vrouwen met PMS-klachten baat bij deze medicijnen. Of deze middelen ook op lange termijn werken, is nog niet onderzocht.

En als ik geen medicijnen wil slikken?

Er zijn ook vrouwen die zweren bij het gebruik van supplementen met vitamine B6, die zouden een positief effect hebben op de PMS-klachten. Het effect hiervan is echter niet wetenschappelijk aangetoond.

Om te leren omgaan met de klachten en de gevolgen hiervan, kun je ook contact opnemen met een psycholoog voor bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie.

Wat kan ik verder doen om de PMS-klachten te verminderen?

Naast medicatie of therapie, zijn er ook dingen die je zelf kunt doen om de klachten te verminderen. Het is vooral belangrijk dat je gezond leeft, denk hierbij aan:

  • Regelmatig sporten
  • Minder koffie drinken
  • Stoppen met roken
  • Stress vermijden
  • Gezond eten
  • Zorgen voor een goede nachtrust
  • Ontspanning door te luisteren naar muziek, het lezen van een boek of het nemen van een warme douche

BRON: https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/algemeen/premenstrueel-syndroom-zo-herken-je-het/

Zeker in het begin zijn er toch wat meisje die hier mee te kampen hebben. Ook jonge vrouwen kunnen de eerste dagen van hun menstruatie heel wat pijn hebben. Een belangrijk puntje om dit te verzachten is leren je onderbuik te ontspannen. En een goede ademhaling te hebben. Toch kan het hardnekkig zijn en dan is het beste om raad aan een gynaecoloog te vragen.

Spiritueel mogen we niet vergeten dat het eigenlijk de mooiste tijd van de maand is voor de vrouw. Het zuivert een deel van jullie lichaam. Het geeft nadien licht om te genieten en gevoel te delen. De stuitchakra en heiligbeen chakra zijn dan ook voornamelijk om deze goed te verzorgen in deze periode. En soms is het leren om van deze tijd te genieten ook een must. Want juist deze dagen laat men de vrouw ook vaak met rust.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

1 Comment:

  • Pijnlijke regels? Volgens de wetenschap zijn die binnenkort verleden tijd

    Goed nieuws voor wie maandelijks last heeft van veel krampen en bloedverlies tijdens die periode van de maand. Schotse wetenschappers ontdekten wat een hevige menstruatie kan veroorzaken, en ook hoe je de symptomen ervan kan inperken.

    Onderzoekers van de universiteit van Edinburgh onderzochten hoe je menstruatie wordt beïnvloed door de aanwezigheid van een bepaald eiwit tijdens je maandstonden. Het bloed dat wordt afgescheiden wanneer je ongesteld bent, is het baarmoederslijmvlies dat lost en naar buiten komt. Om de hoeveelheid bloed in te perken, moet het oppervlak van de baarmoeder elke keer opnieuw genezen.

    De studie ontdekte nu dat het lichaam een bepaald eiwit produceert – HIF 1- dat het genezingsproces van het baarmoederslijmvlies versnelt. Vrouwen die een lager niveau HIF-1 hebben, kampen vaker met hevigere bloedingen en dus een pijnlijkere menstruatie. HIF-1 wordt geproduceerd wanneer er een laag niveau van zuurstof in het lichaam aanwezig is, ontdekten de wetenschappers.

    Om hevige maandstonden te verzachten, volstaat het volgens de onderzoekers om dat bepaalde eiwit aan die vrouwen toe te dienen. Proeven op muizen hebben al aangetoond dat het toedienen van HIF-1 een nieuwe, niet-hormonale methode kan zijn om pijnlijke regels te verzachten. Een primeur, aldus de wetenschappers. Verder onderzoek is nu nodig om een medicijn te ontwikkelen, maar de resultaten zijn alvast veelbelovend, klinkt het.

    BRON: https://www.hln.be/nina/fit-gezond/pijnlijke-regels-volgens-de-wetenschap-zijn-die-binnenkort-verleden-tijd~a550a069


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Theo-Herbots-Freelance-Journalist-Fotograaf

Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheid 😀 en Fotografie💥-Blog 💌Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Ruelha

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

ESRUNRIA

Be the kind of person you would like to meet!

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

De kleine dingen

Op zoek naar groot geluk in kleine dingen

%d bloggers liken dit: