Denken dat je slecht slaapt is erger dan écht wakker liggen

Photo by Vladislav Muslakov on Unsplash
Iedereen slaapt wel eens slecht, en waarschijnlijk wel meer dan eens. Maar een paar rusteloze nachten hebben, is nog niet hetzelfde als aan slapeloosheid lijden. Volgens een nieuw rapport dat werd gepubliceerd in Behaviour Research and Therapy blijkt dat het erger is om te denken dat je aan slapeloosheid lijdt dan dat je het écht hebt.

Slapeloosheid, of insomnie in medische termen, is een slaapstoornis waarbij je moeilijk in slaap valt, vaak wakker wordt of net heel vroeg wakker wordt. De meeste mensen hebben wel eens last van één van deze symptomen, maar dat wil nog niet daadwerkelijk zeggen dat je aan slapeloosheid lijdt. Vet eten, alcohol of medicatie kunnen je slaapritme bijvoorbeeld ook verstoren. Dat onderscheid maken, is volgens onderzoeker Kenneth Lichstein erg belangrijk.

Hij bestudeerde namelijk 20 onderzoeken en kwam tot de conclusie dat wie denkt dat hij of zij aan insomnie lijdt, daar ook de nadelen van ondervindt. Ook als je officieel eigenlijk helemaal geen last hebt van slapeloosheid. Ze kunnen zich minder goed concentreren, hebben meer nood aan vettig eten en maken daarom meer kans op overgewicht, zijn sneller depressief, hun huid wordt sneller ouder en zo gaat hij wel nog even verder. Wie écht aan slapeloosheid lijdt maar zich niet identificeert als een persoon met insomnie, presteert op alle vlakken beter. Hoewel die mensen in de praktijk veel minder goed slapen.

3 tips van slaapexperts om beter te slapen

1. Het lijkt tegenstrijdig, maar in plaats krampachtig ‘in slaap te willen vallen’, stuur je jouw brein beter in de richting van het denken over ‘wakker blijven’. “Dit kalmeert je angstige brein dat panikeert omdat je de slaap niet kan vatten, en geeft je een kans om rustig genoeg te worden om in te dommelen. Deze techniek noemen we de paradoxale intentie”, legt neuroloog Sujay Kansagra uit.

2. Vaak lig je wakker omdat je iets dwars zit, en zelfs onbewust kunnen hersenspinsels je uit jouw slaap halen. Robert Rosenberg, specialist in slaapmedicatie, adviseert om je hoofd leeg te maken door alles waar jij je die dag druk om hebt gemaakt even kort neer te schrijven. Deze techniek heet ‘constructief piekeren’, en door je gedachten fysiek neer te pennen, zijn ze mentaal al meer uit je hoofd verdwenen. De gemoedsrust die dat met zich meebrengt, zorgt ervoor dat je sneller inslaapt.

3. Een slaapkamer mag niet te warm zijn, en studies tonen aan dat de ideale slaapkamertemperatuur zich tussen 16 en 21 graden bevindt. “Dat komt omdat onze lichaamstemperatuur daalt ’s nachts, waarmee een signaal aan onze hersenen wordt gegeven dat het bedtijd is. Een te warme kamer gaat dit proces tegen,” weet Rosenberg. Andere factoren die je slaap kunnen verstoren zijn fel licht en huisdieren die de kamer in en uit lopen, dingen die je beter kunt vermijden als je zelf al geen goede slaper bent.

BRON: https://www.hln.be/nina/fit-gezond/denken-dat-je-slecht-slaapt-is-erger-dan-echt-wakker-liggen~ab875765/

We zullen het allemaal wel kennen de beide. Slecht slapen en wakker liggen. Ergens wakker van liggen kan komen door piekeren, stress, of dat je een film gezien hebt waar je even van tot rust moet komen. Slecht slapen houd langer aan ken kan op een moment je dag dagelijkse dingen in de weg gaan staan. Je wordt in de dag moe of je wilt zelfs gaan slapen. Hier kunnen lichamelijke oorzaken de oorzaak van zijn maar ook stress. Wat men vaak vergeet bij slecht slapen is de matras die aan vervanging toe is of het hoofdkussen dat toch je uit je slaap haalt. Het bed dan verkeerd in de kamer kan staan. De kleur die je koos kan slecht slapen bevorderen. Ook teveel licht of bepaalde elektrische toestellen.  Net als de temperatuur in de kamer. Als slapeloosheid te lang aanhoud kan je beter een arts raadplegen. Al kan je zeker voor jezelf bepaalde dingen gaan uitzoeken en misschien laten. Er zijn ook goede alternatieven om beter te slapen. Preparaten met kruiden etherische olie die je kan besprenkelen op je hoofdkussen.

Afbeeldingsresultaat voor slecht slapen

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM