Het laatste taboe op sociale media? Deze blogster bespreekt waar iedereen liever over zwijgt

Het laatste taboe op sociale media? Deze blogster bespreekt waar iedereen liever over zwijgt

“Heeft er nog iemand soms last van een verlammend gevoel van eenzaamheid?” vroeg blogster Lotte Brouwer zich vorige week af op Twitter. Ze kreeg zulke fijne reacties dat ze er een blogpost over schreef die door alle Britse media werd opgepikt. “Ik hoop dat ik de drempel om erover te praten, verlaagd heb”, zegt ze.

En dan te bedenken dat ze die tweet eigenlijk nog wilde verwijderen. “Eenzaamheid lijkt toch nog altijd iets om je voor te schamen”, vertelt Lotte, die in Londen woont, aan de telefoon. “Wanneer je zoiets online zet, is dat redelijk eng. Maar toen kreeg ik een aantal leuke reacties op en besloot ik dit te gebruiken. Ik had duidelijk een onderwerp aangeraakt dat gevoelig ligt. Mensen schamen zich als ze zich eenzaam voelen, terwijl het niet iets is waarover je je zou moeten schamen.”

Het laatste taboe op sociale media? Deze blogster bespreekt waar iedereen liever over zwijgt

Ze heeft een punt: we hadden al mamablogsters die ons vertelden hoe zwaar het leven met een baby kon zijn, Instagramsters die toonden dat een beetje cellulitis best normaal is en livetweets over vreselijke dates. Maar dat je je eenzaam kan voelen terwijl je met een knop de wereld binnen handbereik hebt, daarover wordt zelden gepraat. “Het is voor iedereen anders”, zegt Lotte. “Ik ben een freelancer en ik werk vaak alleen, dus ik kan me eenzaam voelen als ik een paar dagen geen mensen zie. Maar er zijn ook mensen die zich eenzaam voelen in een groep, of mensen die net verhuisd zijn en nog geen netwerk rond zich hebben. Het is een hele menselijke basisemotie die we allemaal ervaren, maar waarom praat niemand er over?”

Het laatste taboe op sociale media? Deze blogster bespreekt waar iedereen liever over zwijgt

Als je haar blog en Instagrampagina bekijkt, heb je zeker niet het beeld dat Lotte eenzaam is: er zijn uitstapjes en zonovergoten reisjes. Maar hoewel ze toegeeft dat die sociale media niet altijd sociaal zijn “ik krijg soms vreselijke dingen naar mijn hoofd geslingerd”-,vindt ze dat verband een beetje makkelijk gelegd. “Sociale media zijn niet de reden waarom ik wel eens eenzaam ben – integendeel: ik heb vrienden over de hele wereld en als sociale media niet zouden bestaan, zou ik helemaal niet weten wat er in hun leven zou gebeuren. Maar het is natuurlijk wel zo dat we op sociale media een gefilterde versie van ons leven geven en dat het makkelijker is om de leuke dingen te delen: het is leuker om te delen dat je een kopje koffie drinkt met vrienden dan te vertellen dat je je wat verdrietig voelt of niet zo lekker in je vel zit.”

“Ik hoop dat ik met mijn blog de drempel verlaagd heb om over zulke onderwerpen te praten,: ik heb heel veel persoonlijke reacties gekregen van mensen die zich minder alleen voelden. En dat is mijn punt: we maken het allemaal wel eens mee. Ik hoop dat ik, door mij kwetsbaar op te stellen, het makkelijker heb gemaakt voor andere mensen om ook kwetsbaar te zijn. Dat ze zich minder alleen voelen als ze weten dart ze niet alleen zijn.”

Lees hier de blog van Lotte.

BRON: http://www.gva.be/cnt/dmf20171002_03108038/het-laatste-taboe-op-sociale-media-deze-blogster-bespreekt-waar-iedereen-liever-over-zwijgt

We mogen het zeker niet onderschatten eenzaamheid. En mensen die het woord zeggen stellen zich zeker niet kwetsbaar op. Maar men moet er wel rekening mee houden dat sommigen mensen er op zo een moment ook misbruik van kunnen maken. Ik bedoel ermee dat ze je aantrekken en dan ook laten vallen. Ik vind het oprecht dat deze persoon het open laat weten. En men zal niet altijd dat gevoel van eenzaamheid hebben. Meestal komt het voor in de wintermaanden of als mensen die alleen zijn iets lichamelijk voor krijgen. Ook mogen we niet vergeten dat we allemaal bekend zijn met sociale media, maar het blijft internet. Je zit voor een scherm en is helemaal anders of men heeft sociaal contact.
Het is zeker niet leeftijdsgebonden. Het kan iedereen overkomen. Maar het is van belang om je gewoon niet thuis op te sluiten en af een toe iemand uit te nodigen.
Er is eigenlijk zoveel rond je heen dat je dit gevoel niet zou mogen aanvoelen. Maar het is het leren aanvoelen dat je niet alleen bent.

Afbeeldingsresultaat voor eenzaamheid

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

