Psychologe maakt miskraam bespreekbaar door emotionele Instagramaccount


© thinkstock.

Wat Beyoncé, Lily Allen en Ellemieke Vermolen met elkaar gemeen hebben naast hun sterke persoonlijkheid? De vreselijke herinnering van één van de ergste dingen dat je kan overkomen: een miskraam. Het verlies van een ongeboren kindje is een vreselijke gebeurtenis, en toch rust er vandaag de dag nog steeds een taboe op. Dat wil psychologe Jessica Zucker veranderen.Jessica Zucker, die zelf na zestien weken zwangerschap haar kindje moest afgeven aan een miskraam, startte de Instagramaccount I had a Miscarriage op. Na twee jaar rouwen om haar verloren kindje besloot Zucker dat het tijd was om erover te praten. In 2014 schreef ze dan ook een essay voor de New York Times. “Plots was ik niet meer zwanger. Dat was het hardste dat ik ooit in mijn leven heb meegemaakt. En het meest traumatische,” vertelt ze.

En dus lanceerde ze de hashtag #IHadAMiscarriage, waarop ze vrouwen aanmoedigt om hun verhaal ook met de rest van de wereld te delen en elkaar zo te laten zien dat ze er niet alleen voor staan. En nu is er dus ook een gelijknamige Instagramaccount. Daarop kan je Zuckers persoonlijke herinneringen lezen, maar ook de verhalen van andere moeders.
“Je ziet er geweldig uit om al twee kinderen gehad te hebben,” zegt de man die een paar stoelen verder zit vrijpostig. “Dat is interessant,” antwoord ik, waarbij ik interessant niet op een goede manier bedoel. Ik ga verder. “Eigenlijk heb ik drie kinderen gehad. Twee levende, één dood.”Ik kon mezelf niet bedwingen. En waarom mogen we de waarheid niet zeggen als we zeggen waar het op staat?

Om het maar niet te hebben over het feit dat iemand ongevraagd commentaar geeft op mijn lichaam.”

Als ik nog één iemand hoor zeggen “Wel, nu weet je tenminste dat je zwanger kan worden, alles gebeurt voor een reden,” dan loop ik naar het dichtstbijzijnde dak en schreeuw ik “Mensen, die clichés werken niet. Weet je wat? F*ck off.”Sorry, maar je hebt geen flauw idee waar je het over hebt.

Stop ermee.

Het leven gaat door. En er zijn ‘goede’ dagen. Dat betekent eigenlijk gewoon dat je in staat was om naar buiten te aan en over koetjes en kalfjes kon praten met mensen. Daar sta je dan, al pratend met mensen, en je geniet bijna van de zonnestralen wanneer er plots ene golf over je heen komt die je onder sleurt. Je hebt geen idee hoe lang het zal duren voor je weer kan ademen. Dat weet je nooit. Het enige wat je kan denken is “Ik wil mijn zoon, ik wil mijn zoon, mijn zoon is dood, mijn zoon is dood, mijn zoon is dood.”
Als je te snel weer naar boven wil spartelen, ga je in geen tijd weer kopje onder. Dus blijf je maar beneden. De bodem van de oceaan voelt nu eenmaal als de geschikte plaats om te zijn. Dat is verlies.
“Mama, ik vond het niet leuk in je buik.” Mijn gezicht verzacht als ik haar bruine ogen naar me zie kijken. “Wat vond je niet leuk, liefje? Wat herinner je je?””Ik vond het niet leuk in je buik, mama. Het was te stil. Eerst vond ik het wel leuk en toen ging Aurory weg en was het te stil.”

De tranen komen zonder waarschuwing. Ze stromen over mijn wangen terwijl ik naar achteren leun in mijn stoel om naar haar te kijken. Zonder te verpinken, herinnert ze het zich. “Sorry, liefje. Sorry dat het te stil was. En sorry dat je zusje wegging.”

INSTAGRAM: https://www.instagram.com/ihadamiscarriage/

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/38/Familie/article/detail/3220182/2017/07/30/Psychologe-maakt-miskraam-bespreekbaar-door-emotionele-Instagramaccount.dhtml

Dit is altijd een heel moeilijk moment ook om erover te praten. Zoals je leest wordt vaak gezegd; ach dat had een rede een doen de volgende keer kan je genieten. Maar dit kan heel confronterend zijn. Het is soms beter om gewoon even de emoties van de persoon mee te dragen zonder te praten. Een miskraam is niet niets ongeacht of het nu bij het eerste kindje is of de volgende. Het is voor de vrouw een zware verwerking. Het proces dat ze iets gedragen heeft en nadien nog moet herstellen zijn zware wonden. Die vaak lange tijd open blijven.
Het wordt daarom sterk onderschat en vaak wordt er maar heel weinig over gepraat.

Afbeeldingsresultaat voor miskraam

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

https://shivatje.wordpress.com/

 

AUM MANI PADME HUM

