CYNTHIA SCHULTZ IS HOOGGEVOELIG: ‘MENSEN VINDEN VAAK DAT JE JE AANSTELT’

Cynthia Schultz (27) schreef deze week op haar site voor het eerst over haar hooggevoeligheid en daar werd massaal op gereageerd. ‘Heel veel mensen herkennen zich hierin.’

Cynthia Schultz is hooggevoelig: 'Mensen vinden vaak dat je je aanstelt'

HELEMAAL LEEG
Gevoelig zijn voor prikkels zoals geluid, temperatuur en licht, je voelt stemmingen en sfeer snel en goed aan en je doet dingen graag in je eigen tempo: dat is hooggevoeligheid in een notendop, ook wel HSP genoemd. Cynthia kwam er zo’n tien jaar geleden achter dat ze zich hierin herkent: “Ik las online over HSP en ik herkende mezelf zo. Ik ben erg op mezelf, ik houd niet zo van grote groepen mensen, ben niet graag op plekken met heel veel lawaai en kan heel erg chagrijnig worden of in mezelf keren als ik overprikkeld ben. Vooral na een gesprek of een intensieve sociale bezigheid kan ik me helemaal leeg voelen of hoofdpijn krijgen.”

HUILEN
“Vooral tijdens mijn studie belemmerde het me, omdat ik minder vaak uitging dan de rest en niet altijd mee wilde om iets leuks te doen”, vertelt de blogger. “Dan vonden ze me een oma en zeiden ze ‘Joh, je moet gewoon meegaan, gewoon doorgaan’. Dat is moeilijk. Ook woonde ik in de binnenstad van Zwolle en zat ik altijd in de drukte en het lawaai.” Hierdoor was Cynthia vaak sneller vermoeid, overprikkeld en geïrriteerd.” In de binnenstad wonen was de slechtste keuze ooit. Soms zat ik ’s avonds huilend op mijn kamer omdat ik gewoon op was van alle prikkels.”

MEER RUST
Nu Cynthia niet meer in de binnenstad woont, heeft ze meer rust gevonden. “Ik woon nog wel in Zwolle, maar in een rustige woonwijk. Hier heb je amper lawaai en ik voel me ook beter. Ik ben nu veel creatiever, productiever en word minder snel boos.” Dat ze zichzelf het label van hooggevoelig heeft gegeven, biedt haar ook meer rust. “Ik ben niet per se opgelucht, maar het label geeft me op de één of andere manier toestemming om zo te zijn. Heel veel mensen herkennen zich erin en ik ben nu eenmaal zo.”

OORDEEL NIET
De blogger heeft heel veel positieve reacties op haar stuk gehad, maar praat alsnog niet graag over haar hooggevoeligheid. “Mijn naasten weten hoe ik in elkaar zit en hoe ze rekening met me moeten houden, maar anderen natuurlijk niet. Ik ben altijd een beetje bang hoe mensen erop zullen reageren als ik er zo open over vertel, want veel mensen begrijpen het vaak niet. Die vinden het aanstellerij.” Cynthia heeft dan ook wat goede tips voor hoe je met HSP’ers moet omgaan. “Oordeel niet, push mensen niet om bepaalde ‘drukke’ dingen te doen en vraag oprecht hoe het gaat. Merk je dat de HSP’er stil of juist geïrriteerd raakt, dan is diegene waarschijnlijk overprikkeld. Je moet dan zelf een beetje aanvoelen of je beter diegene even met rust kunt laten of dat je moet vragen of het goed gaat.”

Klik hier voor Cynthia’s blog.

Hoe ik omga met mijn hooggevoeligheid • Cynthia

Noem het HSP, noem het hooggevoeligheid, plak er het label op dat je wilt: ik ben snel overprikkeld en houd niet van harde geluiden, heb tijd alleen nodig om op te laden en ben niet graag in grote…

BRON: http://www.lindanieuws.nl/nieuws/interview/cynthia-schultz-is-hooggevoelig-mensen-vinden-vaak-dat-je-je-aanstelt/
Mensen denken al snel dat zo iemand zich aanstelt of wilt opvallen. Maar mensen die hooggevoelig zijn hebben het vaak heel moeilijk. Nemen bepaalde prikkels harder op dan anderen. Vaak komt het voor door geluid geuren en stemmingen die je sneller aanvoelt. Men voelt aan en je brengt het naar je gevoel waar dan weer veel energie voor nodig is om de rust te vinden. Vaak gaat het ook gepaard met emoties, of emotionele toestanden. Waardoor je dan voelt als opgebrand. Ze voelen zich vaak ook uitgeput als met bij heel veel mensen komt te staan. Sociaal contact is soms heel moeilijk of ze gaan proberen een op een contact te zoeken en dan nog met weinig erom heen. 
Afbeeldingsresultaat voor hooggevoeligheid

 

https://www.hooggevoeligheelgewoon.nl/product/poster/

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

https://shivatje.wordpress.com/

 

AUM MANI PADME HUM

