Dronken studente verkracht, dader waarschijnlijk van geen kwaad bewust: “Iemand die dronken is kan geen instemming geven”

Archiefbeeld © thinkstock.

Een anonieme studente heeft aan het Gentse studentenblad Schamper verteld hoe ze dronken werd verkracht.  “Iemand die dronken is kan zijn of haar instemming niet geven, en laat dat nu net een pijnpunt zijn in studentenmilieus”.

Die bewuste avond hadden de studente en de jongen samen wijntjes gedronken. Ze vond de jongen leuk en ze belandden voor de tweede keer samen in bed. De keer ervoor was er geen seks geweest. Ook deze keer had ze geen zin in seks, maar hij wel. “Dat ik beneveld was en lacherig deed, deed je misschien vermoeden dat dat gevoel wederzijds was”, valt te lezen in Schamper. “Ik herinnerde me hoe je mijn onderbroek uit wilde doen, maar dat ik niet meewerkte. Ik herinner me hoe je je condoom bovenhaalde en ik herinner me hoe je in me kwam. Eerst met je vingers, maar daar bleef het niet bij.” De volgende ochtend werd ze alleen in bed wakker. Ze bleef achter met een lege condoomverpakking.

Grijze zone

Volgens haar hebben daders én slachtoffers ook niet altijd door dat er iets fouts gebeurd is doordat er in studentenkringen vaak gelachen wordt met “zatte Overpoortavontuurtjes”. Dat merkte ze zelf toen ze haar vrienden vertelde wat er gebeurd was. “Zij lachten met mijn dronken stommiteit, ik lachte mee. Toch kon ik het knagende gevoel, dat met de seconde groter werd, niet negeren.” Bovendien is niet elke situatie volgens haar zwart of wit. “Die grijze zone is verdomd gevaarlijk. Dat wij, studenten, gretig lachen met de grijze zone is nog gevaarlijker.”

Wederzijdse toestemming

De studente trekt de conclusie dat wederzijdse toestemming nog altijd niet helemaal vanzelfsprekend is. Ze vindt daarom de campagne ‘Ja2=sex’ van voormalig staatssecretaris Elke Sleurs (NV-A) heel erg nodig, omdat de campagne gericht is op het benoemen en respecteren van grenzen.

“Verantwoordelijkheid opnemen om de dingen te benoemen”

Ze is echter niet van plan om alcohol en seks af te zweren. “Ik weiger het slachtoffer te zijn dat beschuldigd en geresponsabiliseerd wordt. Laten we allemaal samen onze verantwoordelijkheid opnemen en de dingen benoemen zoals ze zijn. Wat mij is overkomen mag niet weggelachen worden als een dronken stommiteit.”

“Onvrijwillige verkrachting”

Experte seksueel strafrecht Liesbet Stevens pleit vandaag in De Morgen om een categorie ‘onvrijwillige verkrachting’ in de strafwet in te voeren, net zoals er ook een verschil is tussen ‘moord’ en ‘onvrijwillige doodslag’. Op die manier zouden er volgens haar meer veroordelingen zijn.

“Neem nu een zaak waarbij de dader zegt ervan overtuigd te zijn dat het slachtoffer akkoord ging”, zegt Stevens aan De Morgen. “In een rechtszaak speelt die twijfel soms in het voordeel van de dader. Want een rechter is voorzichtig om de stempel ‘verkrachter’ op iemand te plakken.”

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3200985/2017/07/05/Dronken-studente-verkracht-dader-waarschijnlijk-van-geen-kwaad-bewust-Iemand-die-dronken-is-kan-geen-instemming-geven.dhtml

Drank kan een gevaarlijk spel zijn. En zeg dan maar ik wou het niet. Als men licht aangeschoten bent ga je anders gedragen en ook ga je meer lachen en toestemmen. Al zal je lichaam misschien anders reageren. Vaak komt het bij studenten voor, maar we mogen ook niet vergeten dat vaak vrouwen zo het slachtoffer worden en dan eigenlijk geen woord hebben om dit te gaan bevechten.
Weet wat je doet en drink met mate, je kan nee zeggen tegen de alcohol maar misschien niet nee tegen je dader.
Misschien dat ze deze wet ook eens moeten gaan herzien.

Afbeeldingsresultaat voor vrouwen en alcohol

foto: google

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

