Archive for 16 mei 2017


MENING

SOMS WILLEN MENSEN ZO HUN MENING OPDRINGEN, DAT ZE EIGENLIJK WILLEN HEN TE VOLGEN.

Gerelateerde afbeelding

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Evy Gruyaert: “Gewone hoofdpijn is niet te vergelijken met migraine”

 

  © Screenshot.

video Evy Gruyaert is een van de mensen die al van jongsaf met migraine kampen. “Vooral als ik overprikkeld ben, krijg ik het,” vertelt ze in “Van Gils & Gasten”. Ze heeft intussen al vanalles geprobeerd om er vanaf te geraken, maar heeft voorlopig nog geen doeltreffende remedie gevonden. Osteopaat en migraine-expert Thomas D’havé was ook aanwezig. Hij vertelt onder meer dat mensen met migraine gemiddeld 7 jaar langer zouden leven.

Migraine is een vervelende kwaal die zowat 1 op de 5 Belgen in meerdere of mindere mate treft. Door de ziekte krijgen mensen barstende hoofdpijn en kunnen ze zwarte vlekken voor de ogen zien. “Mensen met migraine hebben gevoeligere zintuigen dan anderen”, zegt osteopaat en migraine-expert Thomas D’havé. “Statistisch hebben ze hierdoor minder ongevallen, omdat ze gevaar ruiken. Spreekwoordelijk dan, ze zijn gewoon alerter en meer gefocust.”

Langere levenskans
Volgens de D’havé heeft ook de evolutionaire geneeskunde een voordeel van migraine achterhaald. “Die geneeskunde gaat na bij welke mensen migraine vaker voorkomt en ook welke fenomenen vaak samen met de kwaal voorkomen. Daaruit blijkt dat mensen met migraine gemiddeld 7 jaar langer leven.”

Vis
Omdat migraine uiteraard ook veel last met zich meebrengt, zoekt D’Havé naar de oorzaak en oplossingen. “Het gaat om verschillende factoren die samen de oorzaak vormen. We maken een spreekwoordelijke film van het leven van de patiënt, en keren terug naar het moment waarop de klachten ontstaan zijn. Zo zoeken we de risicofactoren die uit de literatuur bekend zijn en die een rol bij die klachten zouden kunnen spelen. Het eten van vis is bijvoorbeeld een factor. Mensen die nooit vis gegeten hebben of van wie de moeder tijdens de zwangerschap nooit vis at, hebben een groter risico op migraine”, aldus D’havé.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/944/Celebrities/article/detail/3158832/2017/05/16/Evy-Gruyaert-Gewone-hoofdpijn-is-niet-te-vergelijken-met-migraine.dhtml

Via de link kan je het filmpje het verhaal bekijken.
Het zal nog een hele zoekwerk zijn om deze mensen te helpen en vrij te zijn van migraine. Wat soms kan helpen is melatonine of zelfs wiet olie. Maar het is nooit zeker. Vaak houden deze mensen er een dagboek op na om te zien wat ze die dag gegeten hebben. Ook dat kan helpen. Maar we mogen niet vergeten dat het weer soms ook een rol kan spelen en zelfs bepaalde geuren.
Nu kan men er misschien wetenschappelijk van uitgaan dat een moeder tijdens de zwangerschap iets niet heeft gegeten dat het kind een risico kan lopen. Maar ook dat is niet bewijsbaar net zoals ze zeggen het kan erfelijk zijn. Het hoeft ook niet altijd zo te zijn.
Chronische migraine maakt dan nog eens dat het ook heel je sociaal leven onderste boven gooit. Zeker als je geen medicatie wilt nemen. Of echt als het niet anders kan en het al te lang aanhoud.
Het nadeel van de medicatie is dat het ook andere problemen kan opleverend.

Afbeeldingsresultaat voor migraine hersenen

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

5 dingen die je moet weten over de ziekte van Lyme

 

© Slava Bowman/unsplash.

Nu de lente eindelijk echt in het land lijkt te zijn (het wordt woensdag zelfs 27 graden!) begint ook het tekenseizoen helaas weer. Met mooi weer en in de natuur is de kans namelijk groter om gebeten te worden door een teek en daarbij de ziekte van Lyme op te lopen. Het UMC Sint-Pieter beantwoordt de meest gestelde vragen over de ziekte

1. Hoe krijg je de ziekte van Lyme?
Door de beet van een teek die met de Borreliobacterie besmet is die de ziekte borreliose (ziekte van Lyme) veroorzaakt.

2. In welke regio’s in België moet je extra voorzichtig zijn?
In Vlaams-Brabant, de Kempen en de Ardennen.

3. Wat zijn de symptomen?
Binnen de 3 tot 30 dagen na de tekenbeet kan een rode vlek ontstaan die elke dag groter wordt en in het midden van het letsel kan opklaren (erythema migrans). Niet te verwarren met de reactie op de beet die doorgaans binnen de twee dagen optreedt, een diameter kleiner dan 5 cm heeft, slecht afgelijnd is en niet groeit.

In de weken/maanden die op de beet volgen
Meer dan drie maanden na de tekenbeet: pijn aan en zwelling van de gewrichten, het vaakst de knie.

Meer dan 6 maanden na de beet: verlamming, doofheid.
Deze manifestaties kunnen geïsoleerd optreden.

Afhankelijk van de streek, kan tot 20% van de bevolking een positief bloedresultaat voor borreliose vertonen zonder de symptomen. Een positieve test zonder de hierboven beschreven karakteristieke symptomen is geen indicatie van een actieve infectie. Er wordt nooit een antibioticabehandeling gegeven op basis van één positief resultaat.

4. Hoe wordt de ziekte gediagnosticeerd?
De diagnose gebeurt op basis van een bloedonderzoek naar antistoffen tegen de bacterie (ook wel serologie).

5. Wat zijn de behandelingen?
Doxycycline is het aangewezen antibioticum voor de behandeling van de ziekte van Lyme, behalve bij zwangere vrouwen en kinderen jonger dan 8 jaar. In een minderheid van de gevallen kan een behandeling met Ceftriaxon aangewezen zijn. De maximale duur van de therapie bedraagt (in sommige gevallen) 28 dagen. Voor Borrelia is nog geen antibacteriële resistentie gerapporteerd.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/3158191/2017/05/15/5-dingen-die-je-moet-weten-over-de-ziekte-van-Lyme.dhtml

Als je geïnfecteerd raakt met de Borrelia burgdorferi-bacterie na een tekenbeet, kun je last krijgen van de ziekte van Lyme. De bacteriële ziekte kan lang aanhouden en chronische klachten zoals bijvoorbeeld verlamming en artritis veroorzaken. Cannabis kan zowel de bacterie als de symptomen die het veroorzaakt op een veilige en effectieve manier behandelen.

Lyme

De ziekte van Lyme wordt vaak veroorzaakt door de Borrelia burgdorferi-bacterie. Deze wordt overgedragen door de beet van een besmette teek. De eerste tekenen van besmetting zijn een rode ring of vlekvormige huiduitslag. Maar de bacterie kan ook na het verdwijnen van de visuele symptomen in het lichaam blijven.

Een besmetting met de bacterie is zichtbaar in de vorm van een rode ring of vlek na een tekenbeet. [Foto: shutterstock/AnastasiaKopa]

Als de bacterie in het lichaam blijft kan deze schade aanbrengen aan het zenuwstelsel, de gewrichten, huid en het hart. De symptomen zetten meestal binnen drie maanden aan en beginnen als grieperige klachten. Daarbij kan soms de zwelling van een oorlel of tepel voorkomen.

Lyme behandelen

Hoewel de bacterie – als je er op tijd bij bent – redelijk met antibiotica kan worden behandeld, kán het voorkomen dat er klachten blijven aanhouden.

Hoe later de ziekte wordt ontdekt, des te groter de kans op aanblijvende klachten, bekend als het chronische Lyme. In sommige gevallen kan bij een late ontdekking de ziekte van Lyme zich ontwikkelen tot klachten als bijvoorbeeld chronische artritis en zenuwpijnen.

Patiënten die moeite hebben met het herstellen na de ziekte, kunnen belast zijn met een verzwakt immuunsysteem. Door de CB2-receptoren van het endocannabinoïden-systeem – die worden gevonden op immuuncellen – te stimuleren met cannabis, kan het immuunsysteem worden aangesterkt. Op die manier wordt het lichaamseigen vemrogen voor het bestrijden van de ziekte verhoogd.

Tegen symptomen als pijn nemen veel Lyme-patiënten opiaten-pijnstillers. Deze farmaceutische medicijnen kunnen veel bijwerkingen hebben, zijn zeer verslavend en werken niet altijd. Het gevaarlijkste is nog dat je makkelijk aan een overdosis kunt sterven, iets dat bij cannabis onmogelijk is.

Cannabis bij Lyme

De antibacteriële werking van de belangrijkste stoffen uit cannabis suggereren dat het zeer effectief kan zijn in het behandelen van Lyme en andere dergelijke ziektes. Het wordt namelijk veroorzaakt door een bacterie, die volgens het beperkte onderzoek dat ernaar gedaan is, goed door cannabinoïden in cannabis kan worden bevochten. Cannabis wordt ook wel het antibioticum van de toekomst genoemd.

Medicinale cannabis in de vorm van bijvoorbeeld wietolie, kan zowel de oorzaak van Lyme als de symptomen ervan veilig en effectief bestrijden. [Foto: shutterstock/BestStockFoto]

Naast het mogelijk bestrijden van de oorzaak van de ziekte, de bacterie, kan cannabis ook de aanhoudende klachten van Lyme behandelen. Veel patiënten met de ziekte hebben last van symptomen waar cannabis effectief tegen is als pijn, spasme, hoofdpijn en misselijkheid.

Een veelvoorkomend symptoom is perifere neuropathie, een (gedeeltelijke) verlamming in het lichaam. Volgens CNN-dokter Sanjay Gupta is cannabis daarvoor een van de meest veilige, effectieve behandelingen. Cannabis kan ook helpen bij het herstellen (of beschermen) van de maag en darmen na inname van antibiotica en chemische pijnstillers.

Lyme behandelen met cannabis

De symptomen zoals pijn en verlamming kunnen al worden verlicht door cannabis te inhaleren, bijvoorbeeld in de vorm van een vaporizer. Maar dit helpt de ziekte niet genezen, daarvoor heb je meer nodig. Aangeraden wordt dan ook om cannabisolie of edibles te nemen. De dosering ervan dient rustig te worden opgebouwd tot de maximale grens van de patiënt is bereikt, om de bacterie succesvol te elimineren.

BRON: https://www.mediwietsite.nl/ziekte-van-lyme-en-cannabis-achtergrond-werking/

Het kan soms ook na langere tijd een probleem geven. En dan is men helemaal vergeten dat je door zo een diertje gebeten bent. Het beste is als je gebeten wordt dat je datum vermeld en nog het liefst het diertje ook even bijhoud. Mochten er dan na verluid van tijd problemen komen kan je als nog laten testen op de ziekte van Lyme. Alhoewel heel wat artsen het zullen ontkennen bepaalde symptomen. Maar blijf erop hameren, want het kan heel je leven wel eens een andere wending kunnen gaan geven in de negatieve zin.
Mocht je gaan wandelen of je in een bos begeven, kleed je er dan ook op aan. En na je activiteit controleer je lichaam.

Afbeeldingsresultaat voor zon ziekte van lyme

 

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Heb jij slaapproblemen? Tips voor een betere nachtrust

Maar liefst 42 procent van de Vlamingen zou ontevreden zijn over zijn nachtrust. Ben jij er een van? Apotheker Piet Sollie gaat dieper in op het nut van slapen, de slaapcycli en geeft je enkele tips voor een betere nachtrust. Zo leest hij in de wetenschappelijke literatuur dat melatonine zowel een boeiend als slaapverwekkend hormoon is.

Hoeveel slaap heb jij nodig?

Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig om de volgende ochtend fris als een hoentje op te staan. Gemiddeld heeft een volwassene acht uur slaap per nacht nodig, maar kortslapers zijn al na zes uur volledig uitgerust en langslapers hebben negen tot tien uur slaap nodig.

Het is goed mogelijk dat je slaapbehoefte nu anders is dan vroeger, het verandert namelijk met de leeftijd. Hoe ouder je wordt, hoe minder slaap je lichaam nodig heeft. Je slaapstructuur verandert, de slaap wordt minder diep en het duurt langer om in slaap te vallen.

Wanneer weet je nu of je wel genoeg slaapt? Sta er eens bij stil hoe je functioneert overdag. Als je de hele dag kan doorkomen zonder dat je je moe of slaperig voelt, als je niet trager handelt dan normaal of niet ongewoon veel fouten gaat maken, dan heb je voldoende geslapen.

Waarom slaap je?

Om optimaal te kunnen functioneren is slaap dus broodnodig. Je lichaam herstelt van de activiteiten overdag en bouwt nieuwe energie op. Verder verhoogt onze weerstand door afweerstoffen te maken tijdens de diepe slaap.

Daarnaast zorgt slapen voor een psychisch evenwicht: je hersenen verwerken en ordenen de informatie van de voorbije dag. Gevoelens, informatie en indrukken worden vanuit het kortetermijngeheugen overgedragen naar het langetermijngeheugen. Slaaptekort kan ertoe leiden dat je moeite hebt om dingen te herinneren en informatie te verwerken, dat je prikkelbaar bent en negatieve gedachten hebt.

Hoe ziet een nachtje slapen eruit?

Een nachtje slapen zit ingewikkelder ineen dan je misschien zou denken. Zo doorloop je elke nacht gemiddeld 4 à 5 slaapcycli die elk zo’n 90 tot 120 minuten duren. Elke slaapcyclus is op zijn beurt nog eens opgedeeld in 4 verschillende fasen:

  • Eerste fase: doezelslaap

De eerste fase is de overgang tussen wakker zijn en slapen. In deze fase, die meestal slechts enkele minuten duurt, slaap je nog heel licht en word je gemakkelijk terug wakker.

  • Tweede fase: lichte slaap

Daarna gaan je spieren ontspannen en wordt je ademhaling rustiger. De tweede fase duurt zo’n 30 minuten.

  • Derde fase: diepe slaap

Tijdens de diepe slaap ontspant je lichaam zich volledig en begint het energie op te bouwen voor de volgende dag. Nu word je niet makkelijk wakker.

  • Vierde fase: droom- of REM-slaap

REM staat voor ‘rapid eye movement’, en verwijst naar de snelle oogbewegingen die je maakt. Tijdens deze fase zijn je ademhaling en hartslag onregelmatig en ga je dromen. De REM-slaap is belangrijk om gebeurtenissen en informatie van de voorbije dag te ordenen en te verwerken. Je hersenen zijn dan ook heel actief gedurende de droomslaap, waardoor je plotsklaps klaarwakker bent als je ontwaakt tijdens deze fase.

Naarmate de nacht verder verloopt verschuift de klemtoon van een slaapblok. In het eerste deel ligt de nadruk meer op de diepe slaap, later meer op de lichte en REM-slaap.

Slapeloosheid

Heb je regelmatig moeite met inslapen of doorslapen? Dan lijd je aan insomnia of slapeloosheid. Let op met het gebruik van alcohol, cafeïne en nicotine, beweeg voldoende en kruip op regelmatige tijdstippen in je bed.

Slaapproblemen hebben een heleboel negatieve effecten; zo heb je uiteraard last van vermoeidheid, maar daarnaast kan je je minder goed in je vel voelen, een slecht humeur hebben en kunnen je motivatie, aandacht en waakzaamheid afnemen. Volgens een enquête van de CM is maar liefst 42 procent van de Vlamingen niet tevreden over zijn slaap en 30 procent spreekt zelfs van slaapproblemen. Uit een andere CM-enquête blijkt dat meer dan 1 op de 6 daarvoor slaap- en kalmeringsmiddelen neemt. Vooral de oudere bevolking neemt zijn toevlucht tot slaapmiddelen: maar liefst 1 op de 3 75-plussers neemt een middel in om beter te kunnen slapen.

Als je slaapproblemen over een relatief korte tijdspanne lopen (enkele weken), dan zijn ze meestal uitgelokt door stress of andere tijdelijke moeilijkheden. Chronische slapeloosheid daarentegen wordt erger in de loop der tijd, kan leiden tot secundaire aandoeningen zoals depressie en heeft invloed op het professioneel en sociale leven.

Slaaptips

  • Elke dag op hetzelfde tijdstip gaan slapen en opstaan zorgt voor een regelmatig slaappatroon waardoor het lichaam beter zal aanvoelen wanneer het tijd is om te gaan slapen.
  • Tips voor overdag:
    • Veel buitenlucht en daglicht
    • Regelmatig de tijd nemen om uit te rusten
    • Gezonde en gevarieerde voeding
    • Voldoende bewegen
    • Opletten met cafeïnegebruik
  • Tips voor ‘s avonds:
    • Geen tablet, smartphone of computer het laatste uur voor het slapengaan
    • Geen alcohol voor het slapengaan
    • Geen te zware maaltijden twee uur voor het slapen
    • Neem ‘s avonds tijd om te ontspannen
    • Ontwikkel een vaste slaaproutine

Melatonine

Melatonine is een hormoon dat ervoor zorgt dat je lichaam in slaapmodus komt. Het laat je lichaamstemperatuur dalen, waardoor je lichaam weet dat het nacht is en gaat rusten. Het hormoon wordt door de epifyse, een klier in de hersenen, geproduceerd als je lichaam minder licht opvangt. Het regelt je dag- en nachtritme en synchroniseert je biologische klok.

Idealiter schiet de productie in gang als het begint te schemeren, maar blauwachtig licht van de televisie, pc of smartphone gaat dat proces afremmen. Daarom kijk je vlak voor het slapen gaan bijvoorbeeld liever geen tv meer. Met het ouder worden, produceert het lichaam minder melatonine, waardoor ouderen vaak minder lang slapen. Om je dag-/nachtritme te verbeteren en beter te kunnen slapen, zijn er supplementen met melatonine te verkrijgen.

Melatonine en slaap

Een meta-analyse van 15 verschillende studies (met gezonde testpersonen) na het nemen van melatonine leverde de volgende resultaten op:

  • Daling van de tijd nodig om in slaap vallen met gemiddeld 3,9 minuten (bij sommige studies tot 23 minuten daling)
  • De efficiëntie van de slaap nam gemiddeld met 3,1% toe (bij sommige studies tot 9% verbetering)
  • Stijging van de totale duur van de slaap met gemiddeld 13,7 minuten (bij sommige studies tot 26 minuten toename)

Een andere studie waaraan 334 personen deelnamen van 55 jaar of ouder met primaire slapeloosheid toonde ook aan dat melatonine helpt om sneller in slaap te vallen en de slaap te verbeteren. Bovendien zorgt het voor een hogere alertheid ‘s morgens en een verbeterde levenskwaliteit.

Ook wie in ploegen werkt, kan baat hebben bij melatoninesupplementen. Uit een onderzoek bij arbeiders die moeilijk in slaap konden vallen, bleek dat zij na inname van melatonine een verhoogde slaapefficiëntie (van 82,1% naar 85,5%) ondervonden en dat ze sneller in slaap vielen (van 0,27 naar 0,20 uur)

Melatonine en hoofdpijn

In een placebogecontroleerde studie werd het effect onderzocht van melatonine op migraine en clusterhoofdpijn. 10 mg melatonine had een positief effect op clusterhoofdpijn en 3 mg melatonine zorgde voor een onmiddellijke verlichting van migraine. Uit het onderzoek kan dus besloten worden dat melatonine doeltreffend kan zijn in de behandeling van primaire hoofdpijnaandoeningen.

BRON: http://www.seniorennet.be/redactie/artikel/182/heb-jij-slaapproblemen-tips-voor-een-betere-nachtrust

Sommigen mensen moeten een duwtje in de rug krijgen als het gaat over slapen. Soms is het dan ook nodig om iets te nemen dat normaal het lichaam aanmaakt maar soms niet voldoende. Ook wat het wel eens aan mensen met migraine gegeven. Vaak zit de mogelijkheid erin dat men ook wel eens serotonine geeft of laat bijnemen. Toch kan veel te maken hebben met hoe jezelf je dagindeling neemt. Sta je veel in kunstlicht of eet je graag nog heel laat dan kan dat een probleem aan je slaapcyclus geven. Dus vaak kan je er zelf ook wel iets aan doen. Zeker buitenkomen en als de zon schijnt gewoon daarvan genieten.

Afbeeldingsresultaat voor Melatonine

Afbeeldingsresultaat voor Melatonine

Afbeeldingsresultaat voor Melatonine Gerelateerde afbeelding

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Sil at Sea

-IETS MET MAANLICHT & ZEEZICHT-

Carpe Diem

Gewoon het leven dus...

MichielZiet.com

Dagelijkse dingen die soms meer bijzonder zijn dan je denkt

Elyzenn

Musings of a messy minded note-nerd

Aquarius

Een klasse WordPress.com site

Groeten uit #Tienen

𝐝𝐚𝐚𝐫 𝐰𝐚𝐚𝐫 𝐡𝐞𝐭 𝐠𝐨𝐞𝐝 𝐢𝐬 𝐨𝐦 𝐥𝐞𝐯𝐞𝐧 𝐯𝐞𝐫𝐧𝐞𝐞𝐦 𝐚𝐥𝐥𝐞𝐬 𝐨𝐩 𝐝𝐞ze S𝐢𝐭𝐞 🗣

Lief Huis

Over veilig thuis zijn

Mieke Van Looy's

One Shot of Wonderness a Day

Neverendingnotes

Niksjes, Nutjes, Notities & Nieuwsgierigheden

'T is Maan

haken, breien, tuinieren, hardlopen en meer!

VanGodenEnMensen

(Nieuws) Over religie en filosofie door Paul Delfgaauw

Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

Vier elk klavertje

Omdat je leven het vieren waard is.

The Victoria Tales

"We are not interested in the possibilities of defeat. They do not exist." - Queen Victoria

ECLECT

Humanistisch Eclectisch Religieus

heyesther

create your own health and happiness

MichielZiet

Dagelijkse dingen die soms bijzonderder lijken dan je denkt.

Discobar Bizar

Welkom op de blog van Discobar Bizar. Druk gerust wat op de andere knoppen ook, of lees het aangrijpende verhaal van Hurricane Willem nu je hier bent. Welcome to the blog of Discobar Bizar, feel free to push some of the other buttons, or to read the gripping story of Hurricane Willem whilst you are here!

CountingCatbirds

Juju & Journaling

Mieniliciousblog

Benieuwd of het leven echt begint op 40 of 41 ...

Wimmeke

A grandmother is a little bit parent, a little bit teacher, and always a best friend.

Coaching De Lotus - kinder-en gezinscoaching

Vind hier het antwoord op je vragen....

Mandy van Ewijk

moeder baby ontwikkelingen & nog meer

Leven met Chronische Lyme en Co-infectie

Een ziekte die je vaak niet van de buitenkant ziet.

De tijd van uw keuzes

In uw hersenen zit een systeem, een stemmetje in uw hoofd en een tijdsbalk.

Liestoire

|| Lies Tanghe ||

Feelings With Music

A diary combined with lyrics

KoningsKrabbels | Weblog van Sandra de Koning - van de Pol

Lief, Leuk, Lachen, Leven, Lessen, Lezen, Luisteren, Langdradig, Lastig, Lanterfanten, Lef, Loslaten & Later...

GezondheidsCentrum-HealthCentre Ludwig Tummers

Full Service Para-medisch & para-psychotherapeutisch GezondheidsCentrum

Make Love not War

Healer. medium, auteur, kunst met een boodschap, spiritueel genezen, alternatieve geneeskunde, gezonde voedings adviezen, ziekte van Lyme begeleiding, tweelingzielen

Sattva Chandra

Bewustzijn,spiritueel,New Paradigm MDT, Hypnose,Hspers

Grensgevallen

Een grens is een wens

%d bloggers liken dit: