Archive for 10 mei 2017


Testen met muizen hoopvol: vergeetachtige oudjes straks geholpen met cannabis?

© thinkstock.

Duitse onderzoekers hebben ontdekt dat THC, de psychoactieve stof in cannabis, een positieve invloed kan hebben op het brein van oudere muizen. Het plan is nu om dat nog dit jaar ook bij mensen te testen. Of hoe vergeetachtige oudjes straks mogelijk massaal en legaal aan de wiet zullen zitten.

Een dagelijkse, kleine dosis tetrahydrocannabinol (THC) kan bij oudere muizen het cognitieve verval vertragen en zelfs ongedaan maken, zo blijkt uit de studie die gepubliceerd werd het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift Nature Medicine.

Het Duitse onderzoeksteam deed proeven met muizen, waarbij diertjes van twee maanden, van 1 jaar en van 1,5 jaar dagelijks een dosis THC toegediend kregen. De muizen werden getest op hoe snel ze een waterdoolhof konden oplossen en hoe snel ze bepaalde voor hen al bekende zaken (zoals muizen die ze eerder zagen) konden herkennen.

Bleek dat zonder inname van de drugs het de jongere muizen waren die het best presteerden, terwijl de oudere het dan moeilijk hadden. Maar mét de THC in het lijf scoorden de oudjes plots het best en lieten de jongere het afweten. Die oudere muizen onder invloed van THC haalden zelfs hetzelfde niveau als de jonge, gezonde en drugsvrije muizen. En die verbetering in het cognitieve vermogen bij de oudste muizen bleef nog weken na de inspuitingen aanhouden. Er waren tegen de verwachtingen in geen vervelende bijwerkingen van de THC.

Conclusie van de wetenschappers: “Deze resultaten onthullen een diepgaande, langdurige verbetering van de cognitieve prestaties die voortvloeien uit een behandeling met een lage dosis THC bij volwassen en oude dieren.” Dat zou te maken hebben met het herstel van genexpressie in het brein naar een jeugdiger niveau. De drugs zouden het zogenaamde endocannabinoïde systeem stimuleren, een biochemisch pad dat met de leeftijd minder actief wordt bij muizen, mensen en andere dieren. “Ik ben ervan overtuigd dat we hier de langetermijngevolgen van het normaliseren van het systeem zien”, zegt Andras Bilkei-Gorzo van de universiteit van Bonn aan The Guardian.

Zonder ‘recreatieve’ effecten
De ontdekking kan erg interessant zijn voor onze maatschappij, als uit medische tests bij de mens dezelfde resultaten naar voren zouden komen. Iedereen kan zich voorstellen wat de voordelen zouden zijn voor ouderen bij wie de cognitieve vermogens niet goed meer werken door, bijvoorbeeld, ziektes als dementie. De functies van hun brein zouden kunnen verbeteren zonder dat de bejaarde cannabisgebruikers daarbij dezelfde ‘preteffecten’ zoals jongere, recreatieve gebruikers die kennen, zouden ervaren. “Als we het brein zodanig kunnen verjongen dat iedereen vijf tot tien jaar langer kan leven zonder nood aan extra verzorging, dan overstijgt dat onze verbeelding”, zegt Bilkei-Gorzo.

“Maar we zijn nog lang niet toe aan de mogelijkheid voor artsen om aan oudere mensen met geheugenproblemen cannabis, THC of gelijkaardige mengsels voor te schrijven”, weet Michael Blooomfield van de University College London.

Later dit jaar wil het Duitse team wel een soortgelijk onderzoek opstarten maar dan met mensen. Het schadelijke effect van zwaar cannabisgebruik bij adolescenten is al vaak onderzocht en inmiddels ook wetenschappelijk bewezen, maar studies naar de impact van de drug op het brein van bejaarde gebruikers zijn veel zeldzamer.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/3153269/2017/05/09/Testen-met-muizen-hoopvol-vergeetachtige-oudjes-straks-geholpen-met-cannabis.dhtml

Het zal nog een lange weg moeten afleggen maar ik hoop uit grond van mijn hart dat artsen hier toch eens wat meer aandacht aan gaan geven. Er zijn genoeg bewijzen dat cannabis kan helpen bij allerlei ziektes en pijnen. Maar het wordt nog niet in de geneeskunde opgenomen.

Afbeeldingsresultaat voor cannabisplantje

Onlangs heb ik ooit iets gaan doen dat niet toegelaten is maar wel heel het lichaam zuivert. Ik vind het spijtig dat kruiden gewoon niet toegelaten worden en zeker niet als het gaat om gezondheid.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

ONS GELUK VAN HET LEVEN VIND JE IN ZEVEN STAPPEN
VOEL MEER
LACH MEER
LUISTER MEER
AANVAARD MEER
DOE MEER
HEB MEER LIEF
WAARDEER MEER
EN JE OPENT JE HARD VOOR JE EIGEN GELUKKIG GEVOEL.

Afbeeldingsresultaat voor zeven innerlijke waarheden

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

 

VN-mensenrechten expert op het gebied van armoede bekritiseert “etnische minderheden” beleid en overheidsbelemmeringen voor zinvolle toegang tot het maatschappelijk middenveld in China

Philip AlstonFoto: Philip Alston, Special Rapporteur on extreme poverty and human rights. UN Photo/Evan Schneider

Een mensenrechten expert van de Verenigde Naties op het gebied van armoede heeft de Chinese regering bekritiseerd voor het blootstellen van “etnische minderheden in China” aan ernstige mensenrechtenschendingen. In een onlangs verschenen rapport over zijn landenbezoek aan China in augustus 2016, schrijft de speciale VN-rapporteur voor extreme armoede en mensenrechten, Philip Alston, dat terwijl de moeilijkheden van Tibetanen en Oeigoeren “diep problematisch” waren, “de meest etnische minderheden in China blootgesteld zijn aan ernstige mensenrechtenschendingen, waaronder met aanzienlijk hogere armoedecijfers, etnische discriminatie en gedwongen migraties”.

Hij betwistte verder de bewering van de Chinese regering dat “nationaliteiten” in China gelijkheid genieten, overeenkomstig de waarborgen in de Chinese grondwet en had kritiek op de “kop in het zand” mentaliteit van de Chinese overheid in de omgang met etnische minderheden en zei dat – bij de implementatie van het “top-down” en “one-size fits all” beleid – China volhield aan er geen sprake was van “weerstand tegen de armoedebestrijding projecten” en er “geen protesten” waren.

In opmerkelijk duidelijke taal wijst de speciale rapporteur bovendien op diverse pogingen van de Chinese autoriteiten om zijn vooronderzoek te belemmeren door middel van intimidatie en represailles tegen het maatschappelijk middenveld, het beperken van bewegingsvrijheid, en het monitoren van zijn bezoek, hetgeen hem belette “de overgrote meerderheid van actoren in het maatschappelijk middenveld met enige mate van vrijheid of vertrouwelijkheid te ontmoeten.” Het rapport, dat een breed scala aan armoede gerelateerde kwesties in de Volksrepubliek China bestrijkt, staat gepland om besproken te worden tijdens de komende zitting van de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties in Genève.

Kai Müller, directeur van ICT Duitsland en VN-coördinator van ICT zei: “Wij zijn blij met de bevindingen van het rapport, omdat er sprake is van een lange geschiedenis van discriminatie van Tibetanen en andere kwetsbare groepen, die onder Chinese heerschappij leven. Het rapport geeft bewijs van aanhoudende ongelijkheid, waarmee Tibetanen en anderen geconfronteerd worden en daarbij het verhaal van de Chinese overheid over rechtvaardige en gelijke economische ontwikkeling in Tibet en andere gebieden fundamenteel tegenspreken. Wij steunen de oproep van de speciale rapporteur aan de Chinese regering om een alles overkoepelende set van beleidsmaatregelen te ontwikkelen, die ervoor gaat zorgen dat mensenrechten een prominente rol spelen in alle aspecten van haar beleidsvorming, in plaats van, zoals nu, afwezig te zijn. Aangezien bezoeken van VN-deskundigen van groot belang zijn voor de mensenrechten in de Volksrepubliek China en Tibet, moet de gedetailleerde documentatie van de speciale rapporteur over pogingen om zijn toegang tot het maatschappelijk middenveld te belemmeren en zijn bewegingsvrijheid in China te beperken zeer serieus worden genomen.”

Terwijl het rapport de situatie van de zogenaamde etnische minderheden bekritiseert, juicht het China’s inspanningen en “buitengewone” successen in armoedebestrijding, die “economische en sociale welzijn bevorderen” toe, maar heeft kritiek op het feit dat “dit zich nog vertaald heeft in een benadering gebaseerd op het behandelen van economische en sociale rechten als mensenrechten. Het merendeel van de betrokken rechten is niet in de nationale wetgeving opgenomen, binnenlandse instellingen bevorderen deze niet als zodanig, en de bestaande mechanismen voor verantwoording zijn grotendeels ineffectief”, concludeert het rapport.

BRON: https://www.savetibet.nl/nieuws-en-agenda/nieuwsoverzicht/2017/mei-2017/vn-mensenrechten-expert-op-het-gebied-van-armoede-bekritiseert-etnische-minderheden-beleid-en-overheidsbelemmeringen-voor-zinvolle-toegang-tot-het-maatschappelijk-middenveld-in-china/

Alle landen spreken er over maar zou China er naar luisteren dat is de vraag?

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Een hele dag neergezeten? Dan moet je deze oefeningen doen

© reuters.

Dat een hele dag neerzitten niet goed is voor de gezondheid, moeten we je niet meer vertellen. Maar elke dag na je werk nog naar de fitness trekken, daar hebben we eerlijk gezegd ook niet altijd zin in. Een goede workout hoeft gelukkig niet altijd 2 uur te duren of in een fitness plaats te vinden. Deze oefeningen zorgen ervoor dat je genoeg beweging krijgt, na een lange dag op een stoel.

1. Plank

© thinkstock.

De plank zorgt er niet alleen voor dat je een geweldige buik krijgt. Deze oefening versterkt ook je romp, de centrale plaats van het lichaam waar alle bewegingen uit voortvloeien. Een simpele plank uitvoeren gaat er dus voor zorgen dat je een goede houding krijgt wanneer je neerzit.

Zo doe je het:
1. Ga op je matje liggen met je ellebogen op schouderbreedte.
2. Steun op je ellebogen en de tippen van je tenen.
3. Span je buik en bilspieren aan, zorg dat je lichaam een rechte lijn vormt.

Tip: doe deze oefening in het begin voor een spiegel, zo kan je kijken of je niet te veel inzakt of net met je poep naar boven steekt.

2. Mountain climbers

© thinkstock.

Deze oefening heeft ook een positief effect op je houding, net zoals de plank. Maar mountain climbers zorgen er ook voor dat je knieën en heupen in vorm blijven.

Zo voer je goede mountain climbers uit:
1. Ga staan in een push-up positie, met je armen ter hoogte van je borst. Zet je handen goed ver uit elkaar.
2. Spring met één been naar voren, en breng je been naar je borst.
3. Breng je been terug en herhaal de oefening met je ander been.

3. Bridge

© thinkstock.

De bridge is een perfecte oefening die je gemakkelijk kan doen na een dag zitten. Hij versterkt je rug, benen en romp. Een simpele bridge kan je echt overal doen. Je hebt er gewoon een gelijke vloer voor nodig. Als je vaak een bridge uitvoert zal je al snel merken dat je minder pijn in je rug en knieën zal hebben.

Hoe doe je een juiste bridge?
1. Lig op de grond met je armen langs je zij en je gezicht naar het plafond. Plaats je voeten plat op de grond.
2. Beweeg omhoog met je billen tot je een rechte lijn vormt tussen de knieën en schouders.
3. Houd tijdens deze beweging je voeten, armen, bovenkant van de schouders en hoofd op de grond. Zorg ervoor dat de beweging vanuit de heup komt.
4. Laat vervolgens je heupen weer langzaam zakken.

4. Squat

© thinkstock.

De squat wordt wel eens de ‘koning der oefeningen’ genoemd. Dat komt omdat hij verschillende spiergroepen op hetzelfde moment laat werken. Deze oefening is erg goed voor je billen en benen. Wanneer je een hele dag gezeten hebt en ’s avonds enkele squats doet, zullen je heupen de beweging krijgen die ze nodig hebben.

Zo doe je een squat:
1. Ga met je voeten op heupbreedte staan.
2. Zak naar beneden.
3. Zorg ervoor dat je knieën nooit over je tenen komen en dat je rug mooi recht blijft.
4. Trek je navel goed naar binnen zodat je ook je buikspieren laat werken.

5. Push up

© thinkstock.

Een push up lijkt voor veel vrouwen een typische oefening voor mannen, maar niets is minder waar. Het is een krachtige oefening waarvoor je heel wat spieren gebruikt. Je traint onder andere je schouders, armen, borst en rug. En laat dat nu juist alle plaatsen zijn waar je na een lange dag wel eens pijn kan aan hebben.

Hoe doe je een juiste push up?
1. Begin in de plank positie. Zet je handen iets breder dan je schouders en verlaag je lichaam.
2. Raak dan met je borst bijna de grond aan, terwijl je ellebogen naast je lichaam blijven.
3. Duw jezelf weer omhoog.
Zorg er bij deze oefening voor dat je net zoals bij de plank je rug recht houdt.

6. Lunges

© thinkstock.

De lunge is een heel effectieve oefening voor je onderlichaam en je heupen. Ook de lunge zal je lichaam en vooral je benen eens goed losmaken. Precies wat je nodig hebt na een lange dag op een stoel.

Hoe voer je een lunge uit:
1. Sta met je benen op heupbreedte en houd je buikspieren aangespannen.
2. Zet met één been een grote stap naar voren. Laat het andere been staan.
3. Zak naar beneden zodat je voorste been in een hoek van negentig graden komt.
4. Ga terug omhoog en herhaal de oefening met je ander been.

7. Cardio

© thinkstock.

En last but not least, goeie ouderwetse cardio. Naast enkele oefeningen is het toch nog steeds belangrijk dat je wat cardio doet.

Erg veel hoeft dat niet te zijn, een wandelingetje maken met je hond, de trap nemen in plaats van de lift of 10 minuten gaan lopen, is al genoeg.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/3153231/2017/05/09/Een-hele-dag-neergezeten-Dan-moet-je-deze-oefeningen-doen.dhtml

Een ganse dag zitten is niet goed en dan moet je beweging nemen wanneer je kan. Je hoeft niet altijd ergens heen te gaan, je kan perfect thuis ook enkele oefeningen doen en dat hoeft niet lang te duren. Zelfs als je in bad gaat ’s avonds kan je eens je ene voet op de bad rand zetten en even stretchen. Of aan de wastafel kan je perfect even je handen erop zetten met je lichaam een hoek van 45graden maken en lichte bewegingen naar voren maken. Net zoals je zou pompen.

Afbeeldingsresultaat voor stretchen hardlopen

Gerelateerde afbeelding

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Sil at Sea

-IETS MET MAANLICHT & ZEEZICHT-

Carpe Diem

Gewoon het leven dus...

MichielZiet.com

Dagelijkse dingen die soms meer bijzonder zijn dan je denkt

Elyzenn

Musings of a messy minded note-nerd

Aquarius

Een klasse WordPress.com site

Groeten uit #Tienen

𝐝𝐚𝐚𝐫 𝐰𝐚𝐚𝐫 𝐡𝐞𝐭 𝐠𝐨𝐞𝐝 𝐢𝐬 𝐨𝐦 𝐥𝐞𝐯𝐞𝐧 𝐯𝐞𝐫𝐧𝐞𝐞𝐦 𝐚𝐥𝐥𝐞𝐬 𝐨𝐩 𝐝𝐞ze S𝐢𝐭𝐞 🗣

Lief Huis

Over veilig thuis zijn

Mieke Van Looy's

One Shot of Wonderness a Day

Neverendingnotes

Niksjes, Nutjes, Notities & Nieuwsgierigheden

'T is Maan

haken, breien, tuinieren, hardlopen en meer!

VanGodenEnMensen

(Nieuws) Over religie en filosofie door Paul Delfgaauw

Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

Vier elk klavertje

Omdat je leven het vieren waard is.

The Victoria Tales

"We are not interested in the possibilities of defeat. They do not exist." - Queen Victoria

ECLECT

Humanistisch Eclectisch Religieus

heyesther

create your own health and happiness

MichielZiet

Dagelijkse dingen die soms bijzonderder lijken dan je denkt.

Discobar Bizar

Welkom op de blog van Discobar Bizar. Druk gerust wat op de andere knoppen ook, of lees het aangrijpende verhaal van Hurricane Willem nu je hier bent. Welcome to the blog of Discobar Bizar, feel free to push some of the other buttons, or to read the gripping story of Hurricane Willem whilst you are here!

CountingCatbirds

Juju & Journaling

Mieniliciousblog

Benieuwd of het leven echt begint op 40 of 41 ...

Wimmeke

A grandmother is a little bit parent, a little bit teacher, and always a best friend.

Coaching De Lotus - kinder-en gezinscoaching

Vind hier het antwoord op je vragen....

Mandy van Ewijk

moeder baby ontwikkelingen & nog meer

Leven met Chronische Lyme en Co-infectie

Een ziekte die je vaak niet van de buitenkant ziet.

De tijd van uw keuzes

In uw hersenen zit een systeem, een stemmetje in uw hoofd en een tijdsbalk.

Liestoire

|| Lies Tanghe ||

Feelings With Music

A diary combined with lyrics

KoningsKrabbels | Weblog van Sandra de Koning - van de Pol

Lief, Leuk, Lachen, Leven, Lessen, Lezen, Luisteren, Langdradig, Lastig, Lanterfanten, Lef, Loslaten & Later...

GezondheidsCentrum-HealthCentre Ludwig Tummers

Full Service Para-medisch & para-psychotherapeutisch GezondheidsCentrum

Make Love not War

Healer. medium, auteur, kunst met een boodschap, spiritueel genezen, alternatieve geneeskunde, gezonde voedings adviezen, ziekte van Lyme begeleiding, tweelingzielen

Sattva Chandra

Bewustzijn,spiritueel,New Paradigm MDT, Hypnose,Hspers

Grensgevallen

Een grens is een wens

%d bloggers liken dit: