Archive for 3 mei 2017


Kankeronderzoek gaat te traag voor meeste Belgen

  © thinkstock.

Bijna 7 Belgen op 10 (69 procent) vinden dat het wetenschappelijk onderzoek naar kanker te traag gaat. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van farmabedrijf MSD. “We hebben de laatste jaren nochtans erg veel vooruitgang geboekt, bijvoorbeeld met immuuntherapie. Maar dat zien mensen niet altijd terug in de statistieken”, zegt professor Johan Vansteenkiste, pneumo-oncoloog aan het UZ Leuven.

Eén op de drie mannen en één op de vier vrouwen in België krijgen voor hun 75ste verjaardag de diagnose van kanker. Ieder jaar worden meer dan 65.000 nieuwe gevallen vastgesteld.

Uit de studie, waar 1.090 Belgen aan deelnamen, blijkt dat meer dan de helft (54 procent) denkt ooit zelf met kanker te maken te krijgen. Over de vooruitgang in kankeronderzoek, staan ze eerder negatief. Bijna 60 procent vindt dat de wetenschap “eerder traag” vooruitgang boekt, 10 procent vindt de vooruitgang zelfs “zeer traag”.

“Komt niet overeen met de realiteit”
Die perceptie komt volgens Vansteenkiste niet overeen met de realiteit. “De laatste jaren hebben we veel vooruitgang geboekt, alleen zien mensen die niet altijd terug in de sterftecijfers”, klinkt het. “Met de nieuwe behandelingen leven mensen met een uitgezaaide kanker soms drie tot vier jaar langer, aan een redelijke levenskwaliteit. Die extra levensjaren zijn óók waardevol, al zie je die niet meteen in de grafieken. Die negatieve perceptie is iets waar we misschien op moeten werken.”

Hoewel de Belgen negatief staan tegenover de vooruitgang in het onderzoek, denkt 58 procent dat kanker ooit volledig overwonnen zal zijn. “Dat is kijken in een kristallen bol natuurlijk”, zegt Vansteenkiste. “Ik geloof persoonlijk niet dat we 80 procent van de uitgezaaide kankers volledig gaan genezen, maar chronisch leven met kanker is wél mogelijk. Die evolutie zien we trouwens nu al gebeuren”, besluit Vansteenkiste.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3148217/2017/05/03/Kankeronderzoek-gaat-te-traag-voor-meeste-Belgen.dhtml

Soms gaat er vooraf een lijdensweg voorheen. Onderzoeken nog eens onderzoeken en dan komt het verdict. Kan het sneller soms niet al doen artsen zeker hun best om de patiënt zo snel mogelijk te helpen.
Vaak moet je bepaalde artsen passeren voor ze de juiste diagnose kunnen stellen en over kunnen gaan tot behandeling.

Afbeeldingsresultaat voor kanker onderzoek

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Advertenties

DURF EENS EEN NIEUW LEVEN AAN TE GAAN EN LAAT JE OUDE VOOR DE LESSEN DIE JE VANDAAG IN JE NIEUW LEVEN GEBRUIKEN KAN.

Afbeeldingsresultaat voor NIEUW LEVEN Afbeeldingsresultaat voor NIEUW LEVEN

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Stress op het werk? Zo maakt die je net productiever

© thinkstock.

Na dit lange weekend heb je in het beste geval de batterijen opnieuw opgeladen. Maar wat als zo’n korte week jou net nog meer stress bezorgt, door al dat opgestapelde werk dat is blijven liggen? Volgens professor Ian Robertson kan je werkstress op een positieve manier inzetten, waardoor prestaties net verbeteren. Hij geeft tips om van dat enerverende gevoel een prima bondgenoot op de werkvloer te maken.

Een extra maandag vrij is altijd mooi meegenomen. Tot je op dinsdag merkt dat je nog heel wat werk voor de boeg hebt, wat je nu op vier in plaats van vijf dagen moet zien te klaren. Een licht gevoel van stress ervaren vandaag? Dat hoeft niet negatief te zijn, aldus de Britse professor Ian Robertson, psycholoog, neurowetenschapper en auteur van The Stress Test: How Pressure Can Make You Stronger and Sharper.

Vechten of vluchten

“We ervaren stress als we het gevoel krijgen dat er te veel van ons gevraagd wordt dat we niet kunnen oplossen,” vertelt Robertson aan The Telegraph. “Die perceptie leidt tot gevoelens van angst en bedreiging, waardoor de ‘vlucht of vecht’-reactie wordt geactiveerd in ons lijf. Hormonen zoals cortisol en adrenaline doen onze hartslag stijgen en sturen meer zuurstof naar de spieren, zodat we letterlijk kunnen vechten of weglopen. We krijgen een soort energie die ons klaarstoomt voor actie, en daar kunnen we op verschillende manieren gebruik van maken.” Helemaal opgefokt door strakke deadlines of zenuwen voor een vergadering? Met deze tips van Robertson gebruik je die gekregen energie positief.

Verander van mentaliteit

Een strakke deadline te halen? Zie die dan als een uitdaging, in plaats van als bedreiging. “Er is wetenschappelijk bewijs dat je beter presteert als je zegt ‘ik ben opgewonden’ dan ‘ik ben bang’,” aldus de professor. “Je verandert de context zodat je de situatie als een mogelijkheid gaat zien om te presteren, in plaats van iets waar je in zal falen.”

Adem je kalm

Volgens professor Robertson kan je de chemie van je eigen brein controleren via de hormonen, sneller en preciezer dan met eender welk medicijn dat ooit werd uitgevonden. “Noradrenaline is een essentieel onderdeel van je stressreactie, die geactiveerd wordt als je bang bengt of verrast wordt door een bepaalde situatie. Het wordt in het brein geproduceerd en het niveau ervan wordt bepaald door het carbondioxidepeil in de ademhaling. Door die te beheersen, kan je noradrenaline reduceren. Adem vijf seconden diep in, en neem ook vijf seconden om uit te ademen. Herhaal tot je rustig bent geworden.”

Stel kleine doelen

Soms hebben we net te weinig last van stress. We zijn dan niet genoeg gemotiveerd en te weinig gestimuleerd, waardoor we niet op volle capaciteit kunnen werken. Om hier iets aan te doen tipt de professor om kleine, haalbare doelen te stellen doorheen de dag. “Als je daar op focust en die ook behaalt, zal het brein de neurotransmitter dopamine vrijgeven, die tot het beloningsnetwerk van ons brein behoort. Hij werkt als een natuurlijke antidepressiva.”

Een ommetje maken

Bewegen verandert ook de chemische samenstelling van het brein, of je nu moe, verveeld, bang, boos of gestresseerd bent. “Ga 10 minuten buiten wandelen. Daardoor komen stoffen vrij die je niet alleen een stimulerende boost van dopamine geven, maar ook de noradrenaline doen afnemen.”

Stop met multitasken

Een van de beperkingen van ons brein is dat we maar een bepaalde hoeveelheid informatie tegelijkertijd kunnen opnemen. Daarom zijn we niet goed in multitasken. Wanneer te veel activiteiten tegelijkertijd onze aandacht opeisen, duurt het veel langer om die tot een goed einde te brengen. Leg je smartphone even aan de kant, beantwoord mails op afgebakende tijdstippen doorheen de dag en concentreer je maar op één ding tegelijkertijd. Neem regelmatig bewuste pauzes om even stoom af te laten.

Zit rechtop

Zit je na een paar uurtjes werken ineengezacht achter het bureau? Ga dan even een wandeling maken, en zet je daarna weer recht op je stoel. Een goede zithouding beïnvloedt de bloeddoorstroming, ook naar de frontale kwabben in het brein. Een goede zithouding zorgt ervoor dat jij je alert blijft voelen.

Gebruik een stressbal

Die kleine balletjes die zo leuk zijn om in te knijpen worden niet voor niets “stressballen” genoemd. Staat er een belangrijke presentatie of gesprek op het programma? Knijp dan 45 seconden in een stressballetje met je rechterhand. Dit zal de hersencellen aan de linkerkant van je brein activeren, waardoor je meer uitgedaagd wordt om de situatie tot een goed einde te brengen.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/article/detail/3147399/2017/05/03/Stress-op-het-werk-Zo-maakt-die-je-net-productiever.dhtml

De meeste mensen kennen stress op het werk. Teveel of niet durven om je grens aan te geven dat maakt dat je meer en meer bij kan krijgen of moet doen. Ook wat niet af is geraakt vrijdag daar moet je mee beginnen maar maandag komt er al weer wat bij. Stress voel je opkomen. En eigenlijk is dat niet nodig als je in jezelf blijft geloven. Je kan de taken afmaken op een rustige manier, alhoewel nu de meeste gaan denken ja maar de baas denk zo niet. Wel het is aan jezelf om dit wel te doen. Als ik soms kijk hoe mensen op een werkvloer rondlopen en de benen onder hun lijf lopen om toch maar het nodige klaar te hebben dan denkt ik is dat wel nodig om zo dagelijks je werk te hervatten. Durf ook eens iets uit je handen te geven aan een collega. Soms kan dit al helpen om jezelf niet onder druk te zetten. Ook van belang is dat je pauzes respecteert voor jezelf. Want dat laat even je tot rust komen.
Zowel mannen als vrouwen hebben hiermee te kampen.

PS Leer stress onder controle te krijgen, al kan stress ook je helpen om iets af te krijgen. Als je het onder controle kan houden.

Afbeeldingsresultaat voor stress op het werk

Afbeeldingsresultaat voor stress op het werk

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Voeg deze ingrediënten toe (4x) aan je koffie voor een nog betere koffiesmaak

Afbeeldingsresultaat voor koffie lekker

1. Als je wilt dat je koffie minder bitter smaakt dan kun je een klein beetje zout aan je bakkie leut gaan toevoegen. Als je dit doet behoort de vieze nasmaak in je mond door het drinken van koffie voortaan ook tot het verleden.

2. Oploskoffie kan een nasmaak hebben die wat poederig aan doet. Oploskoffie dien je daarom eerst op te lossen in wat koud water. Hierna schenk je er heet water uit de waterkoker bij.

3. Doe eens een scheutje chocolademelk, in plaats van koffiemelk in je kopje koffie. Dit schijnt heel goed te smaken. Snel ook gaan proberen dus!

4. Voeg wat kaneel toe aan de gemalen koffie in de koffiefilter. Naast dat dit naar verluidt een extra goede smaak van je kopje koffie bevordert, verspreidt de super lekkere geur van kaneel zich door je keuken en wellicht zelfs woonkamer.

BRON: http://koffie.blog.nl/opmerkelijk/2017/05/03/koffie-smaak-voeg-deze-ingredienten-toe-4x-aan-je-koffie-voor-een-nog-betere-koffiesmaak

Soms kan je koffie even anders laten smaken of de bitterheid ervan afnemen. Nu het zout dat doe ik al eens en maakt dat je koffie zachter wordt. Ik gooi het zout wel mee in de gemalen koffie. Niet veel natuurlijk. Wat ook lekker is dat is je melk even opwarmen met steranijs. Wel niet te lang laten trekken. Ook mogen we niet vergeten dat de smaak van koffie zo en zo al verschilt van merk.

Afbeeldingsresultaat voor koffie lekker

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

struikuiltje

Persoonlijk blog

Welkom bij De Kniezebietertjes

Zuinig, gezond en zelfvoorzienend leven, Familierecepten & Een kijkje in ons (niet alledaagse) leventje met een mannetje met Smith Magenis Syndroom

Beejoie

by Moi

She writes about it

'' Every seed must rise through dirt to enjoy the sunshine. '' - Matshona Dhliwayo

Notenerd

my Blog & Back up-brain

Spiritualiteit

Voor een Nieuwe Tijd

Domynikha Schrijft

Mijn verhalen, Gedichten en Hersenspinsels

Dagboek van een leerkracht

Passie voor schrijven. Kleuterjuf. Positief denken

VKoN

Volwassen Kind/Slachtoffer van een Narcist(e)

Marianne's Life

ZOMAAR EEN BLOG MET VAN ALLES

MaBeautility

Passie voor beauty, bloggen, lifestyle, dans en make-up

GEDICHTEN & HANWERKEN & RECEPTEN & VIDEO’S

Mooie onderwerpen : GEDICHTEN van VEERTJE op een plaatje & HANWERKEN & RECEPTEN de moeiten waard om uit te proberen

Onderweg na kanker

over omgaan met kanker en hoe het in al die grote kleine dingen sporen vraagt

B E Y O U L I E

Be true to who you are

Personal Plus Training

Personal training op locatie

Redheadrebel

Take the bull by the horns

The Desires of Living

De verlangens in je leven

Zebrazonderstrepen

Mamablog Zebrazonderstrepen - Alles over mini's en voor mama's, want achter iedere mini staat een sterke mama

Femke's dagboek

Een kijk op dagelijkse beslommeringen

Sil at Sea

-IETS MET MAANLICHT & ZEEZICHT-

Kanker en dan .....

Het leven is een achtbaan

MichielZiet.com

Dagelijkse dingen die soms meer bijzonder zijn dan je denkt

Elyzenn

tussen Focus en Flow

Aquarius

Een klasse WordPress.com site

Theo Herbots 😘 🆕 #Foto-Video-Blog 🎥 🎇 🎆

YOU CAN TRANSLATE 🗣🇧🇪 THIS BLOG IN 110 LANGUAGES BELOW ⬇️👇 // Niet alleen belangrijke informatie over Tienen en omgeving, maar wat zou U er van vinden om aan Uw #Fysische Gezondheid en #Psychische Gezondheid te werken en er tegelijkertijd nog geld aan te verdienen ? Als Bijverdienste of HoofdverdiensteVindt Hier alle informatie Theo Herbots Onafhankelijk Rain-Distributeur ⬇️👇⬇️👇⬇️👇

Lief Huis

Over veilig thuis zijn

Mieke Van Looy's

One Shot of Wonderness a Day

Neverendingnotes

Niksjes, Nutjes, Notities & Nieuwsgierigheden

'T is Maan

haken, breien, tuinieren, hardlopen en meer!

VanGodenEnMensen

(Nieuws) Over religie en filosofie door Paul Delfgaauw

Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

%d bloggers liken dit: