Deze hoeveelheid suiker mag je dagelijks eten (en zo kun je er wat aandoen)

© Borgerhoff. Bij een kopje koffie krijg je een zakje van ongeveer 5 gram suiker.

Suiker is een vast bestanddeel in veel voedingswaarden. We consumeren het dagelijks, zowel bewust als onbewust, want dit zoete goedje zit ook verstopt in fruit. Benieuwd hoeveel suikers je per dag mag consumeren en/of er een gezonde variant bestaat? We zetten het hieronder voor jou op een rijtje.

Volgens voedingsdeskundige Marilyn Glenville mag onze dagelijkse calorie inname slechts 5% suiker bevatten. ” De richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie zijn zeer strikt betreffende het aantal toegevoegde suikers. Er wordt aanbevolen niet meer dan 5-6 theelepels per dag te consumeren. Als je nagaat dat een theelepel suiker gelijk is aan 4 gram, dan besef je dat deze hoeveelheid zeer snel kan oplopen”, aldus Glenville.

Misleiding
Verpakte voeding maakt het niet gemakkelijk om te bepalen hoeveel suiker een product bevat. “Houd rekening met je volledige boodschappenlijst en probeer verschillende merken uit.” Volgens onderzoek naar de hoeveelheid suiker in verschillende lekkernijen, kan een doos cornflakes een hoger suikergehalte bevatten dan een donut.

Gezonde suikers
Groenten en fruit zijn gezond, maar toch is er een verschil. Groenten hebben een betere voedingswaarde, omdat ze het suikergehalte in ons bloed niet aantasten. Fruit bevat dus wel suikers, maar deze zijn minder schadelijk. “Een stukje fruit is een goed alternatief voor een ongezonde snack. Je consumeert nog altijd suiker, maar wel op een gezondere manier.”

Suikergehalte in fruit
Fruitsap is niet hetzelfde dan gewone stukken fruit. Doordat fruit wordt gemixt gaan veel vitaminen verloren. Fruit is gezond, maar zorg dat je alle vitaminen mee consumeert. “In geval van suikergehalte zijn appels en bessen beter dan tropische vruchten, zoals: mango’s en ananas. Ook gedroogde vruchten zijn minder goed, omdat er weinig water aanwezig is.

Overdaad aan suiker
Wanneer je te veel suiker hebt geconsumeerd kunnen gele ophopingen zichtbaar worden onder je oog of op de achterzijde van je armen. Het is dan aan te raden om je cholesterol na te kijken. “Andere symptomen van een overdaad aan suiker zijn: duizeligheid, prikkelbaarheid, spanningen en angst”, zegt Marylin Glenville. “Dit kan worden vermeden door met kleine beetjes te eten op regelmatige basis en overdadige suikers te vermijden.”

Tips voor een suikerdieet
Als je zo weinig mogelijk suiker wil consumeren, dan kun je een suikerdieet aangaan. “Lees de verpakkingen goed en zoek naar suikers in alle vormen en maten. Zorg voor gezonde maaltijden verspreid over een volledige dag en ruil een stuk chocolade of een koek in voor een appel”, concludeert voedingsdeskundige Glenville. Met deze tips en een beetje oplettendheid kun je er in slagen om je suikergehalte op een gezonde-en evenwichtige manier in te tomen.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/13/Lekker-Eten/article/detail/3120889/2017/04/03/Deze-hoeveelheid-suiker-mag-je-dagelijks-eten-en-zo-kun-je-er-wat-aandoen-.dhtml

We zouden eens moeten weten hoeveel verborgen suikers we dagdagelijks nemen. Het is dan ook van belang om goed om te springen met suiker. Bijna overal zit wel suiker in, we noemen ze verborgen suikers. We hebben suikers nodig het heeft ons energie. En mensen die aan suikerziekte lijden en een hypo doen weten dat dit kan helpen. Maar ook voor ons kan het helpen als we ons even futloos voelen. Een drankje met veel suiker of druivensuiker kan dan goed helpen. Suiker is een dik maker en iemand die graag wilt afvallen of op dieet gaat moet juist hier goed opletten. Door dit te minderen kan men al het verschil zien na enkele maanden. Ook is het belangrijk om veel te bewegen. Suikers moet men omzetten en dat kan je alleen maar doen door beweging, na de beweging ga je dan ook niet gelijk terug suikers nemen. Dus kijk altijd uit na het sporten welk drankje je neemt. Ook in fruit zitten suikers hou er rekening mee.
Om nog iets meer erover te weten; http://www.gezondheid.be/index.cfm?art_id=6410&fuseaction=art

Afbeeldingsresultaat voor suikers

Afbeeldingsresultaat voor suikers

http://gezonder-afvallen.nl/afval-tips/verslaafd-suiker-chocola-snoep

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Advertisements