101 dingen die je moet weten om vanavond goed te slapen

© thinkstock.

DAG VAN DE SLAAP Het is vandaag Internationale Dag van de Slaap. Niet dat je meteen op bureau aan een dutje moet beginnen, maar dit is dé dag om even stil te staan bij je slaapgewoonten. Slaap je wel genoeg? Slaap je lekker? En hoe kan het beter? Wij zochten het voor je uit.

De tips and tricks voor een betere nacht die je online leest zijn ondertussen niet meer te volgen. We zouden met een oranje bril op moeten slapen, of sterker nog: naakt! Teveel televisie, het licht van je smartphone of een vettige hap zouden je uit je slaap houden. Wij lijsten even alle tips voor je op en helpen je zo naar dromenland!

Naakt of in een warme pyjama?

Je hebt ze in zo’n leuke kleurtjes, maar eigenlijk slaap je nog het beste zonder pyjama, zegt dr. Travis Bradberry. Jep. Goed voor je libido, maar ook voor je nachtrust. Doordat je geen kleren aan hebt, maakt de daling in lichaamstemperatuur dat je dieper slaapt. Ook zou naakt slapen goed zijn voor je gewicht, omdat je metabolisme moet blijven werken om je warm te houden. En, daarbovenop krijgt je ook meer zelfvertrouwen.

Of je nu naakt of in sexy lingerie tussen de lakens kruipt, neem je smartphone liever niet mee. Het blauwe licht van je mobieltje remt de aanmaak van melatonine af, het hormoon dat ons in slaap helpt te vallen. Ook het licht van de televisie of je laptop heeft dat effect. Een oranje bril zou dat verhinderen, oranje glazen verzwakken immers het slaapverstorende blauwe licht van laptops en smartphones.  Je kan bijvoorbeeld een skibril opzetten met oranje glazen tijdens het TV kijken ’s avonds, al ziet dat er vast redelijk belachelijk uit.

Knuffelen is goed voor je, dus een knuffelbeer kan best mee in bed. Maar hou rekening met de hygiëne, zegt de Noorse Hart- en Longassociatie. Knuffeldieren kunnen immers gevaarlijk zijn door de hoge concentratie huisstofmijt. Kinderallergoloog Elke De Wachter van het UZ Brussel geeft de oplossing: door een knuffelbeer om de 6 weken te wassen op 60 graden, of de beer een dag en nacht in de diepvriezer te steken, kan je de huisstofmijt weren.

Wat je best eet en drinkt voor je gaat slapen

Eigenlijk weten we het stiekem wel allemaal, maar een studie gepubliceerd in het tijdschrift Journal of Clinical Sleep Medicine benadrukt nogmaals dat suikers en verzadigde vetten voor het slapengaanwoelige nachten brengen. Het kan namelijk tot vier uur duren voor je maag klaar is met het verwerken van een zware maaltijd met veel vetten en eiwitten. Beter is dus om voor het slapengaan voedsel met veel vezels op te nemen. Die vezels vind je in fruit en groenten.

In februari verscheen het geweldige bericht dat twee glazen wijn voor bedtijd zouden doen afslanken. Afslanken door wijn te drinken? Inderdaad, althans dat zeggen de resultaten van een onderzoek verricht aan de Washington State University. Nuance is hier echter wel op zijn plaats: als je ’s avonds enkel twee glazen wijn drinkt (en dus niets anders er bij snoept) zal je gewicht misschien stabiel blijven. Maar alcohol heeft ook de vervelende gewoonte om remmingen weg te nemen, waardoor je misschien toch nog naar een snoepje of wat chips grijpt. Bovendien is alcohol ook slaapverstorend. Je valt misschien sneller in slaap, maar je slaapt wel onregelmatiger.

Dit lijkt te logisch voor woorden, maar toch zondigen nog veel mensen er tegen: drink liever geen oppeppende drankjes met cafeïne zoals koffie, cola, energiedrankjes of zelfs zwarte thee (kruidenthee kan wel) voor het slapengaan. Zelfs als je denkt dat je er wel tegen kan omdat je zoveel koffie drinkt, toch heeft het een invloed op je natuurlijke slaappatroon.

© Unsplash.

Werken aan een goede slaaphygiëne

Leven in het digitale tijdperk heeft tal van voordelen, maar je smartphone houdt je ook uit je slaap.Slaapspecialist Michael Breus legt uit dat de sms’jes of WhatsApp berichten die tijdens de nacht een biepje brengen, toch je nachtrust verstoren. Onbewust hoor je die geluidjes namelijk. Zet daarom je GSM op stil (zonder dat ie trilt) of leg je GSM in een andere kamer.

Nog een gouden regel, slaap niet met je smartphone onder je hoofdkussen. Brandweermannen moesten namelijk al uitrukken voor ontplofte GSM’s. Say what? Jup. Je GSM kan ontvlammen doordat de ventilator bedekt is met kussens. Lucht moet vrij kunnen circuleren, en wanneer dat niet het geval is, bestaat de mogelijkheid dat je GSM te warm wordt. Een GSM leg je dan ook best op te laden op een hard oppervlak, zodat de warmte makkelijk kan ontstappen.

© thinkstock.
3 gekke weetjes:1. Onderzoek aan de Göteborg universiteit in Zweden heeft aan het licht gebracht dat mensen gemiddeld 20 minuten minder slapen tijdens een volle maan.

2. De smaak van je tandpasta beïnvloedt je slaap: muntsmaak werkt namelijk té verkwikkend. Goed voor ’s morgens, maar ’s avonds is een iets mildere smaak beter.

3. Kijk geen spannende series voor het slapengaan, ze maken je brein onrustig. Friends en Sex and the City helpen je wél meteen naar dromenland.

En zo sta je fris en fruitig op!

De ochtendstond heeft goud in de mond. Jaja, op zondag misschien. Met deze tips spring je ook op maandag vrolijk je bed uit.

1.      Sta op met Viva La Vida van Coldplay: uit onderzoek bleek dit nummer de meeste positieve energie te geven bij het opstaan. Geen idee wie aan dit onderzoek had meegedaan, van Coldplay trekken wij de dons eigenlijk liefst nog verder over ons hoofd, maar feit is dat je het beste opstaat met een liedje waar jij vrolijk van wordt.

2.      Probeer een uurtje vroeger op te staan: in de Amerikaanse beststeller The Miracle Morningvertelt zelfhulpgoeroe Hal Elrod dat een uur vroeger uit bed stappen kan helpen om fysiek en mentaal sterker te staan. Een uur vroeger opstaan geeft je namelijk wat extra tijd om niet direct in de drukte van de dag te stappen.

3.     Slaap genoeg, graag zelfs 8 uur per nacht: de meeste onderzoeken spreken van een ideaal slaappatroon van 7 uur, maar nieuw onderzoek wijst uit dat 8 uren slaap je hart gezonder houdt.

4.      Een bad hair day is één van de oorzaken van een ochtendhumeur. Toch is het mogelijk om zalig te slapen en op te staan met gewéldig haar, volg gewoon onze tips.
Geen tijd om je haar te drogen voor je gaat slapen? Als je slaapt met nat haar, dan helpt deze beautytip je aan glanzende losse golven bij het ontwaken.

5.      Vergeet niet je slaapkamer op tijd en stond te verluchten. Zelfs al woon je in het centrum van een stad, dan nog is de lucht buiten gezonder dan in je huis. Gooi je ramen minstens 10 minuten per dag open om frisse lucht binnen te laten!

6.      Tot slot is er altijd nog koffie. Als je echt niet wakker wordt, drink dan een tas koffie, en kruip weer voor 20 minuten in bed. De cafeïne in een kopje koffie heeft namelijk 20 minuten de tijd nodig om te werken. Als je dus 20 minuten je ogen sluit, krijg je bij wijze van spreken een dubbele energieboost.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/36422/Slaaponderzoek/article/detail/2646276/2017/03/17/101-dingen-die-je-moet-weten-om-vanavond-goed-te-slapen.dhtml

Aan een goede nachtrust blijf ik aandacht geven. Het is voor ons mens zijnde heel belangrijk een goede nachtrust te hebben. Ook de uren die we slapen zijn van belang voor ons lichaam en geest. Hij goed we uitgeslapen zijn hoe beter we kunnen presteren in de dag. Sommigen zullen maar enkele uren nodig hebben anders hebben 12 of meer uren nodig om met een goed gevoel uit bed te stappen. 
Toch hebben we zelf heel wat in de hand om een goede nachtrust te mogen hebben. 

 

Afbeeldingsresultaat voor nachtrust

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

https://shivatje.wordpress.com/

 

AUM MANI PADME HUM

Advertenties