Afbeeldingsresultaat voor Paula Kragten Afbeeldingsresultaat voor Paula Kragten

Paula haalt menstruatie uit taboesfeer: ‘Op iedere wc zou een doosje tampons moeten staan’

‘Ik krijg vaak de vraag van vrouwen of ze met een tampon in kunnen plassen’, zegt Paula Kragten (53, foto), oprichter van menstruatiemagazine Period.nl. Mede daarom schreef ze het boek ‘Mooi rood is niet niet lelijk’, dat morgen uitkomt.

“Het wordt nu weleens tijd dat menstrueren minder een taboe-onderwerp wordt.” En dat vinden wij ook.

Beetje gênant
“Ik heb ook weleens de vraag gehad of je eerst seks moet hebben voordat je ongesteld kan worden”, vertelt Kragten. “Er is veel onwetendheid over het onderwerp. Vrouwen lopen door met menstruatieklachten, omdat ze denken dat de ‘problemen’ normaal zijn. ‘Iedereen heeft weleens buikpijn, toch?’, is het idee. Of meisjes vinden het gênant om voor zoiets naar de dokter te gaan. Terwijl menstruatie iets heel normaals is en gewoon onderdeel is van de voortplanting.”

Op de barricade
Kragtens fascinatie voor menstruatie begon toen zijzelf voor het eerst ongesteld werd. “Aan de ene kant werd het bejubeld en was iedereen in mijn familie trots dat het was gebeurd, aan de andere kant merkte ik al gauw dat ik er vooral niet te open over moest zijn en er niet te veel aandacht aan moest besteden. En die ‘sfeer’ rondom menstruatie is er nu nog steeds. Ik sta er niet voor op de barricade, maar ik moet vaak lachen om hoe moeilijk er over dit onderwerp wordt gedaan.”

Menstrala
Enkele weken geleden plaatsten wij een artikel over een ontwerpster die naakt en menstruerend poseert op Instagram. Dat artikel kon rekenen op reacties van mensen die de foto vooral ‘erg vies’ vonden. Kragten: “Dat verbaast me niet. Deze vorm van kunst komt vaker voor en heeft zelfs een naam: menstrala. Ik begrijp de reacties wel, ik houd zelf ook meer van esthetische kunst dan zoiets heftigs.”

Tampon in je koffiebeker
En dan is er het welbekende menstruatieprobleem: hoe neem je subtiel een tampon mee naar de wc als je geen zakken hebt? Kragten: “Ik hoorde laatst een geniale oplossing: stop ‘m in een koffiebekertje en loop met een stalen gezicht naar de koffieautomaat, alsof je drinken gaat halen. Maar sla dan af naar de wc. En anders kun je ‘m in je beha of schoen stoppen.” Ze zou liever zien dat iedere wc een doosje tampons zou hebben. “Net als dat er op iedere wc een rol toiletpapier staat. Dat maakt de weg naar de wc een stuk fijner, zo zonder maandverband in je schoen.”

Ongesteld in Botswana
Die ene keer dat ze zelf niets bij zich had, weet Kragten nog al te goed. “Ik was in Botswana en wist dat ik na mijn reis weer ongesteld zou worden. Maar door reizen kan je cyclus nogal in de war raken, waardoor ik natuurlijk dáár ongesteld werd. Helemaal niet handig, want er waren nergens tampons te vinden. Toen ik weer in de bewoonde wereld aankwam, kon een vrouw mij helpen. Na lang zoeken kwam ze triomfantelijk toe: ze had één mini tampon gevonden. Heel lief, maar daar redde ik het natuurlijk niet mee, haha.”

Mooi rood is niet lelijk verschijnt 8 maart, op Internationale Vrouwendag, bij Splint Media.

BRON: http://www.lindanieuws.nl/lifestyle/paula-haalt-menstruatie-taboesfeer-op-iedere-wc-zou-doosje-tampons-moeten-staan/

Voor wat moet menstruatie een taboe zijn of zou men er niet over mogen praten. Als vrouw vind ik het haar volste recht dat ze het aangeeft dat ze ongesteld is. Dat ze even enkele dagen niet is zoals anders. Maar langs de andere kant is het ook om met de menstruatie om te gaan. Dat in eerste instantie zelf maar ook met je partner. Juist door het te bespreken kan het alleen maar voordelen hebben naar beide toe.
Ook vergeten heel wat vrouwen dat het ook te zien is aan het lichaam. Mooi rood is ook een stukje leven dat men doorstaan moet. Ik wil dan zeker het boek wel eens lezen, om te ervaren hoe de schrijfster het ziet menstruatie.

Gerelateerde afbeelding

Afbeeldingsresultaat voor menstruatie

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

