NA VEROORDELING DADER: SLACHTOFFER SEKSUEEL MISBRUIK GETUIGT

“Zwijg geen tien jaar zoals ik”

De jonge vrouw uit Gent werd als 12-jarig meisje het slachtoffer van seksueel misbruik. - James Arthur
De jonge vrouw uit Gent werd als 12-jarig meisje het slachtoffer van seksueel misbruik. – James Arthur

“Had ik maar niet zolang gezwegen”, vertelt een jonge vrouw uit Gent die tien jaar geleden seksueel misbruikt werd. “Aan andere slachtoffers: schaam je niet. Het is niet onze schuld.” De 41-jarige dader kreeg vorige week 4 jaar cel, onder andere voor de verkrachting van een 10-jarig meisje uit Maldegem dat hij seksuele handelingen liet uitvoeren in ruil voor snoep.

Tien jaar geleden woonde het toen 12-jarige slachtoffer en de dader naast elkaar. “Mijn ouders waren goede vrienden van hem en zijn vrouw. Ik had een goede band met hen, vooral met de vrouw. Ik bleef er regelmatig slapen, gewoonlijk in de zetel. In het begin gebeurde er niets, maar na een tijd werd ik ’s nachts meermaals betast. Ik werd wakker, maar deed alsof ik niets gemerkt had. Ik wist niet hoe ik moest reageren. Dat gebeurde een jaar lang steeds opnieuw en het werd steeds erger, totdat onze buren verhuisd zijn.”

“Jaren later, toen ik zwanger was van mijn eerste kind, kwam ik toevallig terug met hen in contact. Al die tijd had ik gezwegen uit schrik voor de reactie van mijn familie. Ik kon onmogelijk tegen mijn ouders zeggen wat er gebeurd was. Toen we onze oude buren terug vaker begonnen te zien, moest ik het wel vertellen. Ik nam contact op met een vriendin waarvan ik dacht dat zij hem ook kende en zei wat er gebeurd was. Haar reactie was: ‘Jij ook al?'”

“Samen hebben we dan een klacht ingediend. Dat was een erg moeilijke periode, want veel mensen uit onze omgeving geloofden ons niet. Hij minimaliseerde alles, maar is in de rechtbank toch enkele keren door de mand gevallen. Hij heeft vier jaar cel gekregen en nog geloven veel mensen het niet. Ze denken dat hij gestraft omdat hij eens een kind een kusje gaf, maar de werkelijkheid is veel vreselijker.”

“Nu zou ik willen dat ik geen tien jaar gezwegen had. Ik denk dat ik dat deed uit schaamte, omdat ik soms denk dat het mijn eigen fout is. Ik heb me altijd afgevraagd of ik zelf iets verkeerd heb gedaan of een verkeerd signaal heb gegeven. Ik vraag me steeds af wat de reden of de aanleiding van zijn handelingen was. Maar ik was twaalf jaar toen het gebeurde, dus hoe kon ik dan een verkeerd signaal gegeven hebben? Ik wist niet eens wat het allemaal betekende. Het is niet onze schuld. Hij is degene die ziek is en hij voelt geen schaamte.”

Steun

“Ik vind het vreselijk dat hij nog andere slachtoffers kon maken, maar ergens ben ik ook blij dat ik niet alleen was. Ik kreeg erg veel steun van de anderen. Als ik alleen was geweest, dan was ik waarschijnlijk nooit naar de politie gestapt. Daarom wil ik aan andere slachtoffers zeggen: wacht niet zo lang als ik. Schaam je niet voor de gebeurtenissen, het is niet je eigen schuld.”

BRON: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gent/-zwijg-geen-tien-jaar-zoals-ik-a3093517/

Hoe jonger je bent hoe moeilijker het is om het te vertellen. Dat je iets lichamelijks is overkomen of dat je bepaalde handelingen hebt moeten uitvoeren die je niet wilt. Wie gaat je geloven als je zo jong bent en wie gaat ervoor jou mee vechten als het nodig mocht zijn.  Toch is het verstandig om het tegen iemand te vertellen. En dat deze je uit deze hel situatie kan halen. Want je blijft zelf rondlopen met negatieve gevoelens en je draagt het trauma met je mee.
Je kan zelfs http://www.tele-onthaal.be/nl/bellen/ om erover te praten.

Onlangs kreeg ik nog te horen dat het niet mannen zijn die zicht als dader opstellen, ook vrouwen doen het. Zelfs vrouwen naar jonge meisje. Net als bepaalde mannen naar jonge jongens. Maar ik moet wel toegeven dat komt minder vaak voor.

Gerelateerde afbeelding

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

