hoe veel calorieën kan je verbranden door je huis te poetsen?

 

  © thinkstock.

 Staat “meer sporten” ook dit jaar weer op je lijstje met goede voornemens? Dat verdient respect, en daarom steekt de NINA-redactie jullie een (gezond) hart onder de riem. Elke zondag inspireren we jullie met fitte inspiratie uit de praktijk. Soms ontbreekt het je echter aan de tijd om te gaan sporten, of heb je nog te veel in huis te doen. Maar wie zegt dat het één het ander moet uitsluiten?

Een kwartiertje je auto wassen is goed voor zo’n 34 calorieën, terwijl je met de huishouden de trap opsleuren maar liefst 111 calorieën van de teller haalt. De keukenvloer schrobben? Dat zijn er 48. Op een zondagnamiddag mijn hele huis op orde krijgen én meteen gesport hebben? Daar wil ik wel voor tekenen.

Dweilen in plaats van joggen

Ik begin met het stofzuigen van de woonkamer en de keuken. Goed voor 43 calorieën per kwartier. Met een appartement van 100 vierkante meter heb ik de klus na tien minuten echter al geklaard. 29 calorieën, een bedroevend resultaat. Al gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ik het type ben dat gemakkelijkheidshalve rònd de zetel kuist. Had ik die mastodont van een sofa verplaatst, waren er waarschijnlijk wel wat meer verbrand. Langs de andere kant is de kans ook groot dat ik dan al na twee minuten weer ín diezelfde zetel lag. Uithijgen, weet u wel.

Vervolgens gaan we aan de slag met een emmertje water en een dweil. De laatste keer dat ik die heb vastgehad, kan ik mij bijna niet meer herinneren. Mijn parket is dus alvast erg dankbaar voor deze test. Hier ben ik wel iets langer mee bezig, een halfuurtje dweilen later besluit ik dat de bureaukamer best proper genoeg is door stofzuigen alleen, en hou ik het met 86 verbrande calorieën voor bekeken. Ik denk dat ik nu al met zekerheid kan zeggen dat ik met joggen niet alleen meer calorieën had verbrand, ik had het hoogstwaarschijnlijk zelfs leuker gevonden ook. Maar goed. Opgeven staat niet in mijn woordenboek (en het huis kan wel een poetsbeurt gebruiken), dus ruil ik mijn dweil in voor een stofdoek, en 10 minuten later heb ik naast propere kasten ook nog eens 17 calorieën extra verbrand, zo leert de tabel mij.

Lang leve de loopschoenen

Vijftig minuten ver ben ik het poetsen kotsmoe, maar ik heb wel 132 calorieën verbrand, zo leert een kleine optelsom mij. Ter vergelijking: wie een uurtje gaat lopen, is er zo’n 400 kwijt. Ik zou nog aan de afwas kunnen beginnen of eindelijk eens de ramen lappen, maar met respectievelijk 22 en 34 calorieën per kwartier, besluit ik dat ik misschien toch maar die loopschoenen uit de kast trek.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/3090906/2017/02/26/Getest-hoe-veel-calorieen-kan-je-verbranden-door-je-huis-te-poetsen.dhtml

Goed nieuws voor de vrouwen. Nu kan men niet meer zeggen heb geen zin om te kuisen. Want het doet wat met je lichaam en niet te vergeten met je geest. Als je het bekijkt van een andere hoek, zal je merken dat aan woning onderhouden ook voordelen zitten. Zo kan je op geestelijk vlak ook opruimen als je daarmee bezig bent. Ga je poetsen probeer dan eens bepaalde yoga oefeningen te doen. Zoals op de foto maar weet dan ook dat het goed is voor je rug. Je bespaart ook zo je rug en gaat minder rugproblemen kennen. Ook als je gedaan hebt met poetsen kan je zeggen dat je woning helemaal gezuiverd is. Dat het weer goed ruikt en daar moet je van kunnen genieten.
Toch spijtig dat heel wat mensen het niet graag doen en zelfs verloren tijd vinden.

Afbeeldingsresultaat voor woning poetsen spiritueel

FOTO google

Afbeeldingsresultaat voor woning poetsen spiritueel

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

