Zo blijf je kalm in de moeilijkste omstandigheden

Lifecoach over hoe je kalm blijftVoel jij je ook zo vaak opgejaagd? En heb je steeds minder energie door aanhoudende stress?

Begin vandaag nog met jouw stress te verminderen en jouw vermogen te ontwikkelen om kalm te blijven in de moeilijkste omstandigheden.

Breng daarvoor de volgende 5 stappen in praktijk.

1. Hou het grote plaatje in het oog

Dat probleem dat op dit moment het einde van de wereld lijkt? Dat is het niet. Piekeren en jezelf opjutten over de situatie waarin je nu zit, zal jou niet veel goed doen, want je zit er al in. Laat het zoveel mogelijk los.

De volgende keer dat je jouw stressniveau voelt stijgen, haal je diep adem en stel je jezelf deze vragen:

Zal dit nog belangrijk zijn voor mij…

Over een week?

Over een maand?

Over een jaar?

Over 10 jaar?

Tip: Allicht niet. De meeste zaken die jou stress bezorgen zullen zelfs volgende week al niet meer zo belangrijk zijn. Stop met je zorgen te maken over zaken waarover je geen controle hebt, want je pijnigt er alleen jezelf mee.

2. Adem en ontspan je spieren

De volgende keer dat je in een stressvolle situatie zit en je voelt je opgejaagd… stop gedurende één minuut waarmee je bezig bent en volg de volgende stappen:

  • Adem vijf keer diep in en uit (jouw buik zet uit bij elke inademing).
  • Stel je voor dat alle stress jouw lichaam verlaat bij elke uitademing.
  • Fake het indien nodig. Het is heel moeilijk om knorrig te blijven met een big smile op jouw gezicht.
  • Voel je vrij om deze stappen indien nodig om de zoveel uur te herhalen op het werk of thuis.

Na jouw ademsessie, scan je nog even jouw lichaam om die delen te identificeren die gespannen zijn (Gespannen kaken? Schouders? Nog iets anders dat niet ontspannen is?). Masseer die gespannen delen om totale ontspanning te krijgen. Dit kan helpen: stel je voor dat je op een plek bent die jou kalmeert, zoals een strand, een sauna of een wandelpad in de natuur.

3. Kauw langzaam

Zit je aan tafel en wil je geduldiger worden en gewicht verliezen? Doe het dan kalmer aan. Zo snel mogelijk jouw eten naar binnen schrokken is een gegarandeerde manier om meer te eten dan je nodig hebt (en om buikpijn te krijgen). Wees mindful bij het eten. Dat wil zeggen: geef aandacht aan de smaak, de textuur en het aroma van elke hap. Kauw langzaam terwijl je alle ingrediënten tracht te achterhalen die werden gebruikt om het gerecht te bereiden. Door langzaam te kauwen verminder je ook de goesting laat op de avond in zoete of zoute snacks.

4. Geniet van de reis

Je voortdurend op het eindresultaat richten kan vermoeiend worden. Streef je een uitdagend doel na dat heel wat tijd en geduld vergt? Splits het dan op in verschillende mini-doelen zodat je ook geregeld kan vieren waar je al staat. Want jezelf consistent positieve feedback geven helpt om geduld te ontwikkelen, de moed erin te houden en meer plezier te vinden in het proces van het bereiken van jouw doelen.

5. Stop met van jezelf perfectie te vragen

Je bent niet perfect. En dat is okee.

Perfectie vragen van jezelf (of iemand anders) geeft alleen maar stress. Omdat het niet mogelijk is.

Bonustip: Oefen elk dag geduld

En dan bedoel ik effectief oefenen. Geduld is als een spier. Die wordt sterker naarmate je ze oefent. Ook voor geduld kan je elke dag enkele eenvoudige oefeningen doen die jouw vermogen om kalm te blijven in de moeilijkste omstandigheden zullen ontwikkelen:

  • Neem de volgende keer in de supermarkt de langste wachtrij
  • Maak een lange wandeling door een park of langs een wandelpad
  • Kies een uur of een dag waarop je echt tijd maakt om te denken over alles wat je doet, om mindful te zijn en in het moment te leven.

coach wim personal life coach business coach

Als coach help ik jou om weer meester te worden over jouw leven. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient! Neem gerust eens contact op voor meer info over coaching.

BRON: https://wimannerel.wordpress.com/2017/02/25/kalm-blijven-stress-coach/comment-page-1/#comment-1666

Mensen kennen het gevoel niet meer van kalm te blijven. Soms moet je mensen maar eens in het oog houden hoe hun lichaamstaal spreekt. Ze zijn altijd bezig of met iets bezig. Rust vinden ze nauwelijks en kunnen dit ook niet aan hen zelf geven. Geduld is dan ook een van de moeilijkste factoren voor bepaalde mensen. Ze leven gejaagd en dat maakt dat ze ook snel hun geduld verliezen. Dat kan ontaarden tot ruzies. Om kalm te blijven kan men heel wat oefeningen doen zoals de ademhalingsoefening. Adem rustig en diep in en adem rustig uit maar probeer al je lucht uit je lichaam te laten gaan. Want ook mooi is om je iets gaan voor te stellen als je in een wachtende rij staat. Het voorstellen moet je dan zien als een fantasie of laat je gedachten eens de loop nemen. Kijk rond en kijk wat je aandacht trekt. Zo ga je merken dat je rustiger wordt en er nog kan van genieten als je in de wachtende rij staat. 
Ook met gelijk welk werk je moet doen blijf kalm, je gaat merken het werk kan makkelijker worden en je behaald ook zo je doelstellingen. Maar dan zonder je onder druk te zetten of te laten zetten.
En durf op tijd en stond tijd vrij te maken voor echt iets voor jezelf te doen of te gaan doen. Maar ook in alle rust en kalmte. Op dat moment is het durven alles uit te schakelen en je gevoel en gedachten alleen richten naar jezelf.
Durf in wijze van je comfort zone uit te komen en laat los wat je even niet nodig hebt of waar je het gevoel van krijgt stress aan te voelen.

Afbeeldingsresultaat voor kalmte

Afbeeldingsresultaat voor innerlijke rust symbool

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Advertisements