MET VOEDING HOOFDPIJN VERHELPEN

Met voeding hoofdpijn verhelpen

Maar liefst 65 procent van alle mensen heeft wel eens last van hoofdpijn. Dat is niet niks! Hoofdpijn kan heel vervelend zijn, zeker wanneer het je belemmert in je dagelijkse leven. Wat te doen tegen hoofdpijn? Voeding blijkt van grote invloed. Dokterdokter vertelt je er alles over.

Hoofdpijn en voeding

Er zijn veel verschillende soorten hoofdpijn, elk met een eigen oorzaak. Bij het ontstaan van hoofdpijn kan voeding een rol spelen. Hoofdpijn die wordt veroorzaakt door voeding wordt ook wel metabole hoofdpijn genoemd. Als je last hebt van metabole hoofdpijn, is er een onbalans in de stofwisseling of biochemie in je lichaam. Die onbalans kan je door goed te letten op je voeding weer in evenwicht brengen.

Hoofdpijn door voeding wordt meestal veroorzaakt door:

  1. Tekorten van bepaalde voedingsstoffen
  2. Voeding die de bloedsuikerspiegel veel laat schommelen
  3. Te weinig drinken
  4. Overgevoeligheid voor bepaald voedsel

Wat te doen tegen hoofdpijn?

Denk je dat jouw hoofdpijn wordt veroorzaakt door voeding? Dan wordt het hoog tijd om actie te ondernemen.

Wat kun je beter niet eten?

Dit verschilt natuurlijk per persoon. Het is maar net waar je gevoelig voor bent. De één krijgt hoofdpijn van veel suikers, omdat de bloedsuikerspiegel kan gaan schommelen. Een ander kan niet goed tegen de gluten in rijst of cafeïne in koffie en thee. Thee bevat weliswaar minder cafeïne (theïne) dan koffie, maar toch lokt het hoofdpijn uit bij sommige mensen. In het algemeen kunnen onderstaande voedingsmiddelen hoofdpijn uitlokken:

  • Producten gemaakt van witmeel, suiker, honing, maisstroop, gerstemout, glucosestroop en andere enkelvoudige suikers
  • Gebak, ijs, snoep en chocola
  • Bindmiddelen, zoals aardappelmeel of maïzena
  • Pizza, ravioli, witte macaroni en spaghetti
  • Witte rijst
  • Aardappelen
  • Frisdranken en limonades
  • Jam
  • Beschuit, creamcrackers en witte bolletjes
  • Vruchtensappen
  • Koffie en thee (zwarte thee bevat het meeste theïne, kruidenthee het minste)
  • Alcohol
  • Kleur-, geur- en smaakstoffen of andere additieven

Heb je vaak hoofdpijn en vermoed je dat het door je voedingspatroon komt? Schakel een zorgspecialist in, zoals een huisarts of diëtist en laat eventueel een bloedonderzoek uitvoeren.

Wat dan wel?

Er zijn dus veel dingen die je bij hoofdpijn beter niet kunt eten. Gelukkig kan voeding ook helpen om hoofdpijn te voorkomen of verhelpen. Wat kun je daarvoor het beste eten? Dat verschilt per type hoofdpijn:

Hoofdpijn door spanning

Vermoed je dat je hoofdpijn door spanning komt? Eet dan een handjevol amandelen. In amandelen zit magnesium, wat je spieren helpt ontspannen. Daarnaast bevatten amandelen het stofje tryptofaan, een essentieel aminozuur (eiwit) dat het menselijk lichaam niet zelf aan kan maken. Daarom is het belangrijk dit via voeding binnen te krijgen. Tryptofaan brengt je in een heerlijke feelgood-bui, al moet je er wel best veel van binnenkrijgen. Ook bananen en peulvruchten bevatten een beetje tryptofaan, en zitten bomvol magnesium en kalium.

Hoofdpijn door een te laag bloedsuikergehalte

Bij dit type hoofdpijn kunnen peulvruchten helpen. Je lichaam neemt de koolhydraten uit peulvruchten namelijk langzaam en geleidelijk op, waardoor je bloedsuikerspiegel minder schommelt. Ook bonen, linzen en havermoutpap geven je lichaam langdurig energie, wat helpt je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Vermijd liever de snelle suikers in bijvoorbeeld frisdrank, maar ook in witte rijst en pasta.

Hoofdpijn door een voorhoofdsholteontsteking

Bij hoofdpijn door een voorhoofdsholteontsteking kan heet gepeperd eten helpen. Pepers openen je luchtwegen en verlagen de druk in je voorholte.

Voor verschillende soorten hoofdpijn

De volgende tips kunnen bij verschillende soorten hoofdpijn helpen.

  • Laat verzadigde vetten achterwege (denk aan gefrituurde snacks en frikadellen). Verzadigd vet verhoogt namelijk het aantal bloedlipiden in je lichaam, wat hoofdpijn kan veroorzaken. Je eiwitten kun je daarom beter uit vetarme bronnen halen, zoals witte vis. Blijf wel onverzadigde vetten eten zodat je alle essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt.
  • Zorg dat je altijd genoeg drinkt. Sla en andere groenten en fruit kunnen ook helpen je vochtbalans op peil te houden.
  • Bak of kook aardappeltjes met de schil. Er zit veel kalium in aardappelschil, wat je hoofdpijn kan verlichten.
  • Zorg dat je wat gember binnenkrijgt. Niet alleen kan dit migraine helpen voorkomen, ook kan het de misselijkheid verhelpen die vaak met hoofdpijn gepaard gaat.

BRON: https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/eten-drinken/voeding-hoofdpijn-verhelpen/

Voeding kan zeker helpen bij hoofdpijn. Hoofdpijn kan komen door te weinig suiker of zout. Of dat de suikerspiegel te snel schommelt en dan spreek ik niet van suikerzieke maar kan ook voorkomen door een te zware inspanning. Soms lokken wij als men zelf hoofdpijn uit. Het is eigenlijk een teken van he wil je eens even naar je lichaam luisteren. Maar ook omgedraaid bestaat het. Dat bepaalde voedingsstoffen hoofdpijn kunnen geven. Ook hier geld het dan weer als men het weet of het komt voor hou er rekening mee.

Afbeeldingsresultaat voor hoofdpijn en voeding

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Advertenties

3 Comments:

  • Graag gedaan Franky.

    Aum Shanthi

  • Wat is clusterhoofdpijn (en wat kan je eraan doen)?

    In sommige gevallen weet je perfect waarom – dankjewel derde glas Merlot – je last hebt van hoofdpijn en wanneer – ongeveer dertig minuten nadat je een pijnstiller liet bruisen in een groot glas water – je ervan verlost raakt. Maar wat als je elke dag met bonkende hoofdpijn kampt? Dit is alles wat je moet weten over clusterhoofdpijn.

    Wat is clusterhoofdpijn?

    Clusterhoofdpijn is een intense, kloppende pijn die elke dag (of bijna elke dag) optreedt en weken tot maanden kan aanhouden. De hoofdpijn slaat een of meerdere keren per dag toe en houdt een kwartier tot drie uur aan. Clusterhoofdpijn komt ook vaak terug tijdens dezelfde periode van het jaar, zoals bijvoorbeeld tijdens de lente. ‘Dus een beetje zoals migraine?’, horen we je denken. Niet helemaal. Hoewel ze allebei ondraaglijk veel pijn kunnen veroorzaken, gaat clusterhoofdpijn zelden gepaard met misselijkheid of lichtgevoeligheid (twee klassieke symptomen van migraine). Clusterhoofdpijn doet zich daarentegen altijd aan een kant van het hoofd voor, vooral rond het gebied van de ogen en wordt vaak vergezeld van rode, waterige ogen of een verstopte neus. Bovendien voelen migrainepatiënten vaak een grote opluchting als ze kunnen gaan liggen, terwijl mensen met clusterhoofdpijn zich eerder erg rusteloos voelen zodra de pijn de kop opsteekt.

    Door wat wordt clusterhoofdpijn veroorzaakt?

    Hoewel artsen niet echt weten wat de oorzaak is, komt de aandoening vaker voor bij rokers en zware drinkers. Ook plotselinge temperatuurverhogingen of sporten bij warm lokken vaak meer aanvallen uit.

    Hoe kan je clusterhoofdpijn voorkomen?

    Eerst het slechte nieuws: geneesmiddelen zoals ibuprofen helpen niet bij clusterhoofdpijn omdat de pijn zo snel begint en eindigt waardoor het waarschijnlijk al te laat is vooraleer de medicatie werkt. Er bestaan wel andere geneesmiddelen die je op voorschrift kan verkrijgen, dus overleg de mogelijkheden met je arts. Preventief kan je ook enkele maatregelen nemen om aanvallen te voorkomen. Denk aan het beperken van je alcoholconsumptie, stoppen met roken, vermijden van lichaamsbeweging bij warm weer en het onderhouden van een regelmatig slaappatroon.

    BRON: https://www.goedgevoel.be/artikel/happy-healthy/wat-is-clusterhoofdpijn-en-wat-kan-je-eraan-doen

    Ze blijven gissen naar dit probleem. Ze zeggen alcohol, voeding, en noem maar op. Maar er zijn er bij die geen alcohol drinken, nog roken en naar hun voeding kijken en toch dit probleem hebben.

    Aum Shanthi


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Bewustzijnenzo

Druppeltje humor,scheutje spiritualiteit,stukje bewustzijn, allemaal in de blender en..taddaaa

Crohn & ik

mijn leven met de ziekte van Crohn

They Call Me Jelke

But do I call them back

GROW YOUR MIND NOW.

PLEUN VAN DEN AKKER

Het zwarte monster

Een gevecht tegen alles wat ik heb

Balans in sport en leven

Mental coaching & Life coaching by Wiena Robert

volwassen worden met adhd

schrijfsels hyperkinetisch en emotioneel tot menselijkheid gebracht

AquariusPolitiek

De nieuwe wereld

Tinkerbell's House of Magic

Spiritueel , reiki , orakel kaarten en edelstenen

Wu Cares!

nobody cares

Morgana Brighid

Waarzeggerij en Healing. Voor raad en daad.

Debbythechocoholic

FOOD⎢YOGA⎢ LIFE

YogaDagboek

Yoga • Voeding • Lifestyle

HARME BLOGT

marginale blogs van een 70 jarige

Phuro! Be inspired!

Van inspiratie tot transformatie

Dirk Pieters

schrijver, boeddhist, yogi / writer, buddhist, yogi

Healthy & Travel T(r)ips

Blog van een Gezondheids - & Reisfreak

WishMeAvril

Gezond en Gelukkig

struikuiltje

Persoonlijk blog

Beejoie

Bits & ends

LiefsCarolien.nl

Inner beauty, Food, Lifestyle and with a sparkle of personal

Dagboek van een leerkracht

Passie voor schrijven. Kleuterjuf. Positief denken

NARCISME : HOE GA JE ER MEE OM ?

Omgaan met een narcist(e) en zelfliefde ontwikkelen. 0032-49452-4817

Marianne's Life

ZOMAAR EEN BLOG MET VAN ALLES

Onderweg na kanker

over omgaan met kanker en hoe het in al die grote kleine dingen sporen vraagt

Personal Plus Training

Personal training op locatie

The Desires of Living

De verlangens in je leven

Zebrazonderstrepen

Mamablog Zebrazonderstrepen - Alles over mini's en voor mama's, want achter iedere mini staat een sterke mama

Femke's dagboek

Een kijk op dagelijkse beslommeringen

Sil at Sea

-IETS MET MAANLICHT & ZEEZICHT-

%d bloggers liken dit: