GENETISCHE RISICOFACTOR MEEST VOORKOMENDE MIGRAINE ONTDEKT

Genetische risicofactor meest voorkomende migraine ontdekt

Genetische risicofactor meest voorkomende migraine ontdektHet risico op migraine blijkt in de genen terug te vinden te zijn. Al meerdere wetenschappelijke onderzoeken zijn gedaan naar de erfelijkheid van migraine. Hoewel verder onderzoek nodig is, blijkt dat je DNA voor een deel bepaalt of je nu wel of niet last krijgt van migraine.

Volgens het World Health Organisation (WHO) duikt migraine in de top twintig op als meest verstorende levensconditie. Migraine treft één op de acht mensen, de kwaal kost de economie massa’s geld. De intense hoofdpijn, die gepaard gaat met misselijkheid en visuele stoornissen, kan tot drie dagen duren.

De huidige middelen lijken niet doeltreffend of geschikt voor alle patiënten. Meer onderzoek naar de oorzaak van migraine kan dan ook tot een betere behandeling leiden. Hierdoor zal de aandoening voor miljoenen mensen draaglijker worden.

Epilepsie en schizofrenie

Meerdere onderzoekers deden onderzoek naar de oorzaken van migraine. Het LUMC vond daarbij bijvoorbeeld dat de prikkelbaarheid van de zenuwen en de conditie van de bloedvaten een belangrijke rol spelen bij het ontstaan van migraine. Ander onderzoek vond dat de hersenen daarnaast een grote rol spelen bij het al dan niet krijgen van migraine.

Zo blijkt er een DNA-variant te bestaan, die de boosdoener zou zijn bij migraine. Dat gen is betrokken bij het opruimen van de neurotransmitter glutamaat in de hersenen. Glutamaat overprikkelt de zenuwen, en kan daardoor leiden tot migraineaanvallen. Dit gen blijkt ook in verband te staan met andere neurologische ziekten, zoals epilepsie en schizofrenie. Als gevolg van een fout in het gen zou glutamaat zich kunnen opslaan tussen de hersencellen en zo de migraine uitlokken.

Gevoeligheid van het brein

Onderzoek naar zeldzame, extreme vormen van migraine vond al eerder dat het gen dat betrokken is bij glutamaat een rol speelt bij het krijgen van migraine. Glutamaat blijkt namelijk de gevoeligheid van het brein voor migraine-aanvallen te verhogen.

Meer onderzoek nodig

Hoewel verschillende onderzoeken zijn gedaan naar de oorzaken van migraine en de rol die je DNA daarin speelt, is meer onderzoek nodig om tot echte conclusies te komen. Je DNA blijkt zeker een rol te spelen bij het al dan niet krijgen van migraine-aanvallen, maar om die precieze oorzaken van migraine-aanvallen te achterhalen, is meer onderzoek nodig.

BRON: https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/psyche/genetische-risicofactor-migraine-ontdekt/

Het is nog niet echt bewezen dat het erfelijk is. Ik ken zelf enkele mensen waar het echt niet in het gezin nog in de familie voorgekomen is en dat toch een iemand het heeft. Maar goed de echte oorzaak van migraine zal men nog lang kunnen achter zoeken. Want er zijn spijtig genoeg mensen en dan voornamelijk vrouwen die het chronisch hebben.

Afbeeldingsresultaat voor migraine

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

2 Comments:

  • Wimmeke

    Als jonge vrouw van 18 had ik elk weekend migraine aanvallen,het begon de vrijdagavond tot de zondagmorgen. Verschrikkelijke hoofdpijn en overgeven,ik moest dan in een donkere kamer gaan liggen met een muts op mijn hoofd en slapen …ik had op dit moment mijn eerste vaste relatie….dat natuurlijk op de klippen is gelopen omdat mijn lief dacht dat ik op den duur komedie speelde om niet te hoeven op café mee te gaan.
    Toen ik mijn man leerde kennen had ik dit ook nog steeds en uiteindelijk heeft hij me naar de neuroloog gestuurd. Na een uitgebreid onderzoek vertelde hij dat ik als ik na een zwangerschap zou verlost zijn. Intussen kreeg ik voor 1 jaar een geneesmiddel voorgeschreven voor hart en bloedvaten ik denk dat het Seloken heette. Hij had gelijk, na de geboorte van mijn eerste kind heb ik nooit meer geen migraine gehad. Wel in lichte vorm dat was dan een voorteken dat ik ongesteld zou zijn.
    Niemand in mijn familie heeft ooit migraine gehad ,mijn kinderen tot nu toe hebben er ook geen, de meisjes hebben wel de traditionele hoofdpijn voordat ze ongesteld zullen zijn.
    Vriendelijke groet 🙂

  • Wimmeke bedankt voor je schrijven. En ja het is zo bij ongesteldheid zal het ervoor zich aandienen en nadien ook weer weg gaan. Men noemt het dan ook een vrouwenkwaal. Maar er zijn er die het dagelijks hebben of bijna dagelijks. Waar het ook niet in de familie voorkomt.
    Met je zwangerschap en geboorte zijn je hormonen anders geworden, en dat maakt dat je een van de gelukkigen bent en dat migraine nu nog maar voorkomt bij de menstruatie.

    Aum Shanthi


Geef een reactie

struikuiltje

Persoonlijk blog

Welkom bij De Kniezebietertjes

Zuinig, gezond en zelfvoorzienend leven, Familierecepten & Een kijkje in ons (niet alledaagse) leventje met een mannetje met Smith Magenis Syndroom

Beejoie

by Moi

She writes about it

'' Every seed must rise through dirt to enjoy the sunshine. '' - Matshona Dhliwayo

Notenerd

my Blog & Back up-brain

Spiritualiteit

Voor een Nieuwe Tijd

Domynikha Schrijft

Mijn verhalen, Gedichten en Hersenspinsels

Dagboek van een leerkracht

Passie voor schrijven. Kleuterjuf. Positief denken

VKoN

Volwassen Kind/Slachtoffer van een Narcist(e)

Marianne's Life

ZOMAAR EEN BLOG MET VAN ALLES

MaBeautility

Passie voor beauty, bloggen, lifestyle, dans en make-up

GEDICHTEN & HANWERKEN & RECEPTEN & VIDEO’S

Mooie onderwerpen : GEDICHTEN van VEERTJE op een plaatje & HANWERKEN & RECEPTEN de moeiten waard om uit te proberen

Onderweg na kanker

over omgaan met kanker en hoe het in al die grote kleine dingen sporen vraagt

B E Y O U L I E

Be true to who you are

Personal Plus Training

Personal training op locatie

Redheadrebel

Take the bull by the horns

The Desires of Living

De verlangens in je leven

Zebrazonderstrepen

Mamablog Zebrazonderstrepen - Alles over mini's en voor mama's, want achter iedere mini staat een sterke mama

Femke's dagboek

Een kijk op dagelijkse beslommeringen

Sil at Sea

-IETS MET MAANLICHT & ZEEZICHT-

Kanker en dan .....

Het leven is een achtbaan

MichielZiet.com

Dagelijkse dingen die soms meer bijzonder zijn dan je denkt

Elyzenn

tussen Focus en Flow

Aquarius

Een klasse WordPress.com site

Theo Herbots 🆕 #Foto🎇-Video🎦-Blog

YOU CAN TRANSLATE 🗣🇧🇪 THIS BLOG IN 110 LANGUAGES BELOW ⬇️👇 // MAAK KENNIS MET MIJN NIEUWE INTERNET-ZAAK DIE DRAAIT ROND GEZONDHEID EN SOCIAL-MEDIA, VERGEET OOK NIET MIJN HOMEPAGINA EN MIJN BLOG TE BEZOEKEN

Lief Huis

Over veilig thuis zijn

Mieke Van Looy's

One Shot of Wonderness a Day

Neverendingnotes

Niksjes, Nutjes, Notities & Nieuwsgierigheden

'T is Maan

haken, breien, tuinieren, hardlopen en meer!

VanGodenEnMensen

(Nieuws) Over religie en filosofie door Paul Delfgaauw

Bewegen en nog veel meer

Bewegen kan altijd en overal

