Sophie ziet er gelukkig uit, maar ze verbergt een donker geheim. En dat heeft ze net gedeeld op Facebook

© Facebook.

Lachend en blij: zo kent iedereen haar. En dat is ook de indruk die je krijgt als je door haar foto’s gaat op haar sociale mediakanalen. Maar er is meer aan de hand met Sophie Eliza (20). Ze verbergt een donker geheim en dat deelde ze deze week met iedereen op Facebook. Een aangrijpend filmpje dat ze bij die bekentenis stak, werd al meer dan 2,6 miljoen keer bekeken in vier dagen.

© Facebook.

Sophie bekende daarin dat ze het borderliniesyndroom heeft, een persoonlijkheidsstoornis die gekenmerkt wordt door zware stemmingswisselingen en psychoses. Op de beelden is ze te zien op het einde van een aanval, terwijl ze snikkend in de zetel ligt. “Ik was al flink gekalmeerd op dat moment”, vertelt ze. “Ik had net een visioen gehad van met bloed bedekte mensen die het uitgilden. Geloof me, even daarvoor was het onnoemelijk veel erger.” (lees hieronder verder)

Ze postte ook een filmpje van iets later, terwijl ze ligt te slapen, nadat ze haar medicijnen tegen dergelijke aanvallen heeft genomen. “Dit is de realiteit van een psychische ziekte”, schreef ze. “Mentale aandoeningen zijn geen pretje: ze zijn gevaarlijk en griezelig. Ze leiden tot een staat van pure doodsangst. Op slechte dagen lig ik futloos in bed en hoor ik stemmen die er niet zijn. Soms zie en geloof ik ook dingen die geen voeling hebben met de realiteit. Ik herbeleef vaak de ergste dingen die in mijn leven al meemaakte.”

Geheim
Het geheim dat ze toch de moed niet verliest en zichzelf desondanks gelukkig noemt? “Alle geweldige mensen om me heen: mijn familie, vrienden, dokters en therapeuten”, vertelt ze. “En mijn liefje. Alex is geweldig. Als ik een aanval heb, blijft hij kalm en praat hij me erdoor door me in gedachten mee te nemen naar ons droomhuis. En als ik ’s nachts niet kan slapen, leest hij me voor. Maar vooral: hij behandelt me als een normaal mens.” (lees hieronder verder)

Met haar bekentenis hoopt ze het taboe rond mentale problemen te doorbreken. “Er bestaan veel misvattingen over en die maken dat mensen als ik zich… gek voelen”, zegt ze. “Dat zijn we niet. En we zijn ook niet alleen. Hopelijk kan ik hiermee mensen bewust maken van hun houding.”

Overweldigend
En ze heeft al flink wat mensen bereikt, want haar bericht werd al duizenden keren geliket en gedeeld. Meer dan 3.000 mensen reageerden en staken haar een hart onder de riem. “Ik had nooit gedacht dat het zó een effect zou hebben. Het is overweldigend, maar fantastisch. Het mooiste zijn de reacties van mensen die zeggen dat ik hen heb geïnspireerd en die nu zelf ook open zijn over hun psychische ziekte. Weet dat je niet alleen bent. Het is elke dag een strijd, maar we komen er wel. Een stapje per keer.”

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/3084393/2017/02/18/Sophie-ziet-er-gelukkig-uit-maar-ze-verbergt-een-donker-geheim-En-dat-heeft-ze-net-gedeeld-op-Facebook.dhtml

Je ziet het altijd niet en er is toch iets aanwezig waar de persoon moet mee leven en het met zichzelf delen. Hier gaat het dan om stemmingswisselingen die heel extreem kunnen uit de hoek komen. Het is dan ook soms heel zwaar om een dag door te komen. Medicatie nemen ze maar dit heeft ook zo zijn effecten. Ze hebben zo een behoefde voor gevoelens maar hebben gelijk ook een angst dat ze de persoon laten vallen. Dat maakt dat ze weinig zelfvertrouwen hebben en vaak reken op anderen. Maar dan krijgen ze weer te kampen met verlatingsangsten.

Afbeeldingsresultaat voor borderline syndroom

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

