Slechte slaper? Gwyneth Paltrow heeft (alweer) de oplossing

© thinkstock.

Wie vannacht meer lag te draaien en te keren dan uurtjes in dromenland doorbracht, spitst maar beter de oren. Zelfverklaard gezondheidsgoeroe Gwyneth Paltrow heeft alweer de oplossing voor ons: doe aan clean sleeping, en al uw slaapproblemen zijn binnenkort een nachtmerrie uit het verleden.

© photo news.

Dat schrijft de Hollywoodster toch in haar boek ‘Clean Beauty’. De beste manier om zo gezond mogelijk te leven is om zeven tot acht uur per nacht in dromenland door te brengen, stelt ze. Een fenomeen dat ze ‘clean sleeping’ noemt. “Slaap speelt een belangrijke rol in je hongergevoel en energieniveau. Ik ben er dan ook van overtuigd dat slaap je eerste prioriteit zou moeten zijn. Nog voor diëten of gezonde voeding,”” zo schrijft ze. “Door slecht te slapen, raken je metabolisme en hormonen van slag, waardoor je sneller aankomt, last krijgt van stemmingswisselingen, je geheugen en andere gezondheidsproblemen.”

Gewoon meer slapen, een koud kunstje dus. Al is dat is voor velen helaas nog steeds makkelijker gezegd dan gedaan. Paltrows tips? Vermijd alcohol en vettig eten vlak voor het slapengaan. Probeer drie keer per week een halfuurtje te stoppen en laat alles wat ook maar een beetje stress kan oproepen links liggen voor je onder de wol kruipt. Of draag verwarmde sokken en slaap op een kussensloop met koper erin verwerkt. Eerlijk waar.

Maar is het wel zo eenvoudig?

“Probeer vooral te ontspannen”

“Focussen op goed slapen zorgt er juist voor dat je slechter gaat slapen,” vindt Mark Joseph Buchfuhrer, medisch directeur van het Comprehensive Sleep Center in het Good Samaritan Hospital in Los Angeles. Hij vindt het dan ook beter om zo goed mogelijk te ontspannen voor je naar dromenland vertrekt. Lees een boek, dobber wat in bad en probeer je te focussen op positieve emoties: wees dankbaar voor goede nachtrust, in plaats van boos over een slechte nacht. En laat vooral je telefoon en andere elektronische apparaten buiten de slaapkamer.

Bovendien heeft hij ook zo zijn bedenkingen bij de hele ‘clean sleeping’ trend. “Het enige nieuwe aan dit fenomeen is de naam,” zegt hij stellig. “Dat goed slapen belangrijk is, proberen we al veel langer aan de man te brengen. Maar ach, als het helpt mag Paltrow het noemen wat ze wil.” En wat als het echt niet wil vlotten? “Sta gewoon op,” raadt Buchfuhrer aan. “De grootste fout die ik mensen zie maken, is urenlang wakkerliggen. Kan je de slaap maar niet vatten? Ga dan naar een andere kamer en doe iets saais, zoals het lezen van een vervelend boek,” zo luidt zijn advies. “Doe zo weinig mogelijk licht aan, en blijf ook van je telefoon of de televisie af. Wedden dat je snel in slaap valt?”

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/3066320/2017/01/28/Slechte-slaper-Gwyneth-Paltrow-heeft-alweer-de-oplossing.dhtml

Voor sommigen mensen zal het allemaal niet zo makkelijk zijn om een goede nachtrust te hebben iedere dag. De belangrijkste factor van een slechte nachtrust is stress.  Ben volledig eens met het laatste deel van deze tekst. Als je voelt in in slaap te komen blijf niet in bed liggen, maar stap er even uit en ga even iets doen. Al was het maar even in de living wandelen het kan helpen om nadien in slaap te vallen. En probeer op je ademhaling te letten. 

Afbeeldingsresultaat voor slapen

Afbeeldingsresultaat voor slapen

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Advertenties