Sport én ontspanning in één? Welkom bij hangmatyoga

© NINA.

GETEST Staat “meer sporten” ook dit jaar weer op je lijstje met goede voornemens? Dat verdient respect, en daarom steekt de NINA-redactie jullie een (gezond) hart onder de riem. Elke zondag inspireren we jullie met fitte inspiratie uit de praktijk. Wij werken ons in het zweet bij de beste of origineelste sporten, hieronder lees je daarvan het resultaat. Deze week gingen we de lucht in met dank aan een lesje hangmatyoga.

Ik hou van sport. Van zweten, afzien en altijd net dat tikje verder willen gaan. In de wintermaanden hou ik echter ook van mijn luie zetel. Van Netflix, een zak pickles chips en een avondje ontspannen. Maar wat als je niet hoeft te kiezen? Ik zocht én vond de ideale combinatie tussen sport en ontspanning: hangmatyoga. Want om een uurtje in zo’n hangmat te gaan liggen, daarvoor wil ik mijn zetel nog wel uit.

Hangmatyoga, wat is dat?

Hangmatyoga, ook wel swing yoga of aerial yoga genoemd, kenmerkt zich door de combinatie van yoga en – drie keer raden – een hangmat. De hangmat, doorgaans gemaakt van een soort parachutestof, heeft verschillende hand- en voetsteuntjes en wordt gebruikt als hulpmiddel om nog dieper in de bepaalde poses te gaan. En dan moet het allerbeste nog komen: aan het einde van de les mag je er gewoon heerlijk in gaan liggen voor een paar minuutjes welverdiende rust.

Instant zzzzzen

© NINA.

Wie denkt dat hangmatyoga gewoon een meer ontspannen versie van yoga is, komt bedrogen uit. De hangmat mag je dan wel helpen om makkelijker en dieper in bepaalde poses weg te zinken, ook met zo’n stuk gekleurde stof rond je heupen is die neerwaarts kijkende hond even hard afzien als anders. Het blijft beweging, en lerares Valerie kijkt er dan ook nauwlettend op toe dat je de houdingen correct uitvoert en af en toe je grenzen durft verleggen. Dat laatste is niet uitzonderlijk, zodra blijkt dat we op het einde van de les een houding ondersteboven gaan uitvoeren. Ik probeer de plotse flashbacks van die desastreuze pogingen tot handenstand bij turnlessen te negeren, en klauter met een bang hartje de hangmat in. Met de hulp van Valerie hang ik echter in een mum van tijd ondersteboven. En zodra ik de eerste schrik te boven ben, werkt het nog rustgevend ook.

Ontspannend? Absoluut. Hard werken? Dat ook. Wanneer het eindelijk tijd is om een laatste keer in de hangmat te kruipen voor de Savasana (voor de yogaleken: de ‘doodhouding’, aka een volledig ontspannen pose waarmee de les wordt afgesloten), parelen er dan ook al heel wat zweetdruppeltjes (al dan niet van angst) op mijn voorhoofd, en voelen mijn benen even slap als de hangmat die onder me bengelt. Maar ik voel me ook voldaan, en heerlijk ontspannen. De grootste uitdaging van de les bestaat er dan ook misschien wel uit om niet weg te doezelen wanneer de hangmat lichtjes heen en weer wiegt en Valerie je komt toestoppen met een lekker warm dekentje. Als je daar niet zen van wordt, weet ik het ook niet meer.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/3065457/2017/01/29/Sport-en-ontspanning-in-een-Welkom-bij-hangmatyoga.dhtml

Hangmat Yoga is eigenlijk een hulpmiddel voor bepaalde oefeningen die men niet optimaal kan uitvoeren. Maar men is hier ook weer gaan experimenteren en dat maakt dat men er ergens de rust van kan vinden. Omdat het toch een stukje van de oefening minder belastend maakt. Ook kan het je een gevoel geven van zweven, als je een oefening doet. Wat ook een goed hulpmiddel is, is een grote handdoek natuurlijk hangt deze niet vast aan het plafond maar is wel goed om bepaalde been oefeningen beter uit te voeren. 

Afbeeldingsresultaat voor hangmatyoga

foto google

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

