Hoe een gedicht schrijven al je zorgen kan verdrijven

  © Thinkstock.

Gedichtendag Moest het je ontgaan zijn, vandaag is het Gedichtendag. De laatste keer dat je jezelf aan een stukje poëzie waagde, is waarschijnlijk al even geleden. Hoewel de drempel om zelf de pen vast te nemen hoog is, zijn er toch heel wat redenen om het wel te doen. Je mentale en zelfs lichamelijke gezondheid zullen er wel bij varen.

Therapeuten sporen patiënten met een mentale stoornis aan om poëzie te lezen of schrijven om zo persoonlijke groei te stimuleren of een genezingsproces te versnellen. De Nederlandse dichter Ellen Deckwitz (33) zei aan het einde van vorig jaar dat poëzie haar, naast pillen, gered heeft van een depressie. In het Westen is het al lang traditie om onszelf via poëzie uit te drukken.

Waarom is het goed?
Er zijn verschillende redenen waarom schrijven zo’n goede uitlaatklep voor emoties kan zijn. Het gebruik van metaforen en beelden kan de auteur helpen een stem te geven aan emotionele ondertonen die anders moeilijk te verwoorden zijn. Het gebruik van ritme kan helpen om de tekst nonverbale kracht bij te zetten, op dezelfde als manier als muziek dat doet. Omdat poëzie zo abstract is, kan dit een middel zijn om makkelijker op pijnlijke ervaringen terug te blikken. Net zoals bij het schrijven van proza, kan poëzie helpen je gedachten in een ander kader te plaatsen. Schrijven kan de herinnering aan een traumatische gebeurtenis minder overweldigend maken, maar er net betekenis aan geven.

Wetenschappelijk bewijs
De afgelopen 25 jaar zijn er meer dan 200 studies verschenen over de mentale en de lichamelijke gezondheidsvoordelen van expressief schrijven. Het maakt deel uit van heel wat verschillende types psychotherapie en je kan het uitoefenen zonder de hulp van een therapeut. Er is wetenschappelijk bewijs dat een persoonlijke tekst schrijven heel wat positieve gevolgen kan hebben: een beter humeur, minder bezoekjes aan de dokter, een verhoogd aantal immuuncellen, meer enzymen in de lever en een betere reactie van antilichamen op aanvallen van buitenaf. Deze studies keken vooral naar het schrijven van proza, maar volgens Linda Wasmer Andrews, experte in mentale gezondheid voor Psychology Today, zijn deze resultaten ook van toepassing op poëzie.

© Thinkstock.
There has been a death in the family.
There has been a death in the family.
No eulogy, no coffin,
No funeral, no black.
And yet, there has been a death in the family.
No undertaker, no hearse,
No cemetery, no grave.
And yet, there has most assuredly been a
death in the family.
No belly, no fullness
No lifeline, no baby.
There has been a death in the family.
The Miscarriage – Linda Wasmer Andrews

Andrews schreef zelf in 1982 een gedicht over haar miskraam vroeg in de zwangerschap. Op menselijk en medisch vlak was die gebeurtenis niet zo bijzonder. Maar op emotioneel vlak betekende het voor haarzelf een enorme klap. “Door mijn gedicht kon ik het trauma beter verwerken. Mijn gedicht sprak ook lotgenoten aan, want het verscheen in magazines en op blogs. En toen ik het net had geschreven, durfde ik het eerst aan niemand laten zien, maar achteraf voelde ik me beter. Ik besefte het zelf niet, maar het schrijven van poëzie was een onbewuste vorm van zelftherapie in mijn rouwproces.”

Doctoraatstudente aan de universiteit van Toronto Lea Tufford schrijft dat poëzie kan helpen gevoelens samen te brengen en dat het een uitlaatklep kan zijn voor emoties die door elkaar versterkt worden. Zij organiseerde een studie naar poëzie als therapie om een ander probleem te verwerken: onvruchtbaarheid. Zo ontdekte de onderzoekerster dat emoties in een gedicht verwerken vrouwen helpt om beter vat op hun gevoelens te krijgen.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/article/detail/2599486/2017/01/26/Hoe-een-gedicht-schrijven-al-je-zorgen-kan-verdrijven.dhtml

Schrijven is een inspiratie die je op papier zet. Maar het kan even goed een therapie zijn om bepaalde dingen die je niet in woorden kan brengen dit op papier te zetten. Emoties gebeurtenissen het kan allemaal helpen om iets te verwerken. Men spreekt soms dat men het schrijven bij moet houden om het nadien te herlezen. Dit kan helpen maar het kan ook dat je terug in je verleden wordt geduwd en zo weer de nodige emoties of pijnen voelt. Wat je wel kan doen is het aan iemand geven en nadien vragen of je al de nodige inzichten hebt gekregen na je schrijven.
Schrijven kan persoonlijk zijn, kan om iets te delen met iemand. Maar wie schrijft er bewust nog iets op papier, en wie deelt er nog een brief met iemand?
Een gedicht zit zoveel in van de schrijver, maar anderen halen daar ook hun ding uit. Omdat een gedicht een stukje leven van alle dag is of een kern van levensfilosofie.
Ook aan de hand van het schrijven kan je veel uithalen van de persoon.

Ik en mijn vrouwen kregen ook altijd briefjes van onze jongste dochten. Alleen omdat ze het beter kon opschrijven te het zeggen. Bij het praten kwamen bij haar heel wat emoties los en bij het schrijven kon ze die voor haar zelf plaatsen. Na een tijd kwam ze er dan op terug en konden we praten met elkaar. Ik weet nog goed dat het altijd eindigde met Sorry.
We hebben ze nog altijd, en als je dan ziet waar ze nu in het leven staat zeg ik prachtig.

Wat ook soms goed kan zijn; na je schrijven je brief verbranden. Dit laat je aanvoelen dat je het los mag gaan laten. Dat schrijven moet je dan zien als verwerking.

Afbeeldingsresultaat voor brief schrijven

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Advertisements