Goedkoop en makkelijker dan je denkt: dit werkt beter tegen rugpijn dan pillen

© Thinkstock.

Een wekelijkse yogasessie helpt om rugpijn te verlichten. Dat heeft een recente grootschalige analyse van verschillende onderzoeken aan het licht gebracht. Yogaposes maken dat bewegen voor rugpijnpatiënten makkelijker en ze verzachten de klachten.

Yoga is twee keer zo efficiënt bij rugpijn dan andere, specifieke rugoefeningen. Daarnaast verbetert het ook de levenskwaliteit van patiënten. Ongeveer 80 tot 85 procent van de Belgen heeft ooit in zijn leven last van lage rugpijn. Meestal gaat het om klachten zonder duidelijke aanleiding zoals een val of een ontsteking. Bij drie op de vier patiënten verdwijnen de symptomen wel binnen een maand.

Maar de rest van de patiënten krijgt te maken met chronische rugpijn, dat is wanneer de problemen meer dan drie maanden aanhouden. Een probleem is dat krachtige pijnstillers vaak niet helpen bij rugpijn. De nieuwe studie heeft aangetoond dat het uitvoeren van yogaoefeningen onder begeleiding van een instructeur efficiënt lagere rugpijn kan beperken in zes tot twaalf maanden.

Onderzoekers aan de Universiteit van Maryland analyseerden 12 klinische experimenten bij 1.080 mensen. Alle deelnemers waren tussen 34 en 48 jaar en volgden een of twee keer per week een yogales van 45 tot 90 minuten. Hun gegevens werden vergeleken met die van pijnpatiënten die andere soorten van rugoefeningen uitvoerden of helemaal niet sportten. Binnen zes maanden merkten de yogaliefhebbers meer verbetering van hun aandoening op in vergelijking met de andere groepen.

Ook vonden ze dat hun levenskwaliteit met 26 procent was toegenomen. De onderzoekers ontdekten wel dat 5 procent van de mensen die aan yoga deden net meer last hadden van rugpijn. Maar dat is vergelijkbaar met de cijfers van patiënten die andere oefeningen uitvoerden.

Wil je weten welke yogaposes nu precies helpen bij lage rugpijn? De Vlaamse bewegingcoach Claudia Van Avermaet zet op haar blog de yogaposes voor rugpijn op een rijtje. Ze legt stap voor stap poses als de gebedsmudra uit, en toont hoe je kan rollen om de rugspieren te masseren. Hier kan je er alles over lezen. Waar wij vooral van verbaasd waren? De oefeningen die Claudia voorstelt zijn verrassend eenvoudig en je hoeft jezelf niet in onmogelijke bochten wringen om pijnloos door het leven te gaan.

https://www.instagram.com/p/BIxLywAhppK/

https://www.instagram.com/vanavermaetclaudia/

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/3052999/2017/01/12/Goedkoop-en-makkelijker-dan-je-denkt-dit-werkt-beter-tegen-rugpijn-dan-pillen.dhtml

Yoga is zeker en vast niet slecht voor je rug en lichaam. Alleen moet je voor jezelf weten tot hier en niet verder met bepaalde oefeningen. Je moet niet tot het uiterste gaan, of toch juist maar proberen om die ene oefening ook te doen. Als je het niet kan ga gewoon in rusthouding staan of liggen. Niemand zal daar iets van zeggen, en zelf luister je naar je lichaam. Maar nu zijn er heel wat die alles maar proberen mee te doen of toch tot het uiterste gaan en dat is fout. En je kan altijd hulpstukken gebruiken om je oefening goed uit te voeren.

Afbeeldingsresultaat voor yoga oefening voor rug

Afbeeldingsresultaat voor yoga oefening voor rug

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Advertisements