Slecht geslapen? Met deze gadgets slaap je vanavond wél als een roosje

  © thinkstock.

Je mag dan nog zo gemotiveerd zijn om het dit jaar wat gezonder aan te doen, als je ’s nachts ligt te woelen, is veel van die moeite voor niets. Wie niet genoeg uren in dromenland doorbrengt, heeft vaak niet alleen een rothumeur, maar ook een vertraagd metabolisme en minder energie. Gelukkig zijn er ook heel wat technologische snufjes op de markt die je ’s nachts een handje helpen om de slaap te vatten.

Normaliter zal je ons horen roepen dat je nachtrust en technologie niet samengaan. Integendeel. Het is immers al vaak genoeg bewezen dat blauw licht één van de grootste boosdoeners is als het aankomt op slapeloze nachten. Er komen echter meer en meer apps, apparaten en andere high tech hulpmiddelen op de markt die je ook zonder schaapjes tellen richting dromenland loodsen.Ieder jaar vindt er in Las Vegas een conventie plaats, waar de laatste nieuwe elektronische snufjes worden voorgesteld. Van cyberveiligheid tot slimme energie, de nieuwste games en voor het eerst ook … slaaptechnologie. “Slaapkwaliteit heeft nu eenmaal een ontzettend grote invloed op onze algemene gezondheid,” verduidelijkt Allison Fried, organisator van de befaamde Consumer Electronics Show. De technologie kon dan ook niet achterblijven. “Van slaaptrackers tot stille wekkers, slimme bedden en specifieke verlichting voor in de slaapkamer: de technologie kan ons wel degelijk helpen om sneller de slaap te vatten,” aldus Fried.

Heel wat activity trackers bieden ook een slaapfunctie waarbij je slaappatroon onder de loep genomen wordt, maar er zijn ook heel wat trackers in de maak die je omgeving bestuderen.

Je slaappatroon begrijpen

In tegenstelling tot voeding en sport (waar we precies weten wat we wanneer aten of deden), is slaap iets waar we zelf weinig van begrijpen. Precies daarom is technologie een handig hulpmiddel. “Met behulp van trackers en sensoren meet je niet alleen hoe vast je slaapt en hoe vaak je wakker wordt, maar kan je ook nagaan hoe het gesteld is met het licht, geluid en de temperatuur in je slaapkamer,” legt Mick Farrell uit, CEO van ResMed, een bedrijf dat producten ontwikkelt voor mensen met slaapproblemen. “Die informatie kan je vervolgens helpen om kleine aanpassingen te doen, die je slaappatroon drastisch zullen veranderen.”

Een daglicht lamp zorgt ervoor dat je op een natuurlijke manier gewekt wordt, maar er zijn ook apps die je geleidelijk aan wakker maken en helpen om de snoozeknop vaarwel te zeggen.

Minder bruusk ontwaken

Zachtjes ontwaken zit er niet in wanneer je stipt om half 7 uit je bed geknald wordt met een oorverdovend wekkergeluid. Niet meteen hoe je aan de dag wil beginnen, dus vindt je hand al snel de weg naar de snooze-knop. En dan is het hek helemaal van de dam. Door te gaan snoozen breng je namelijk de klok van je lichaam in de war, waardoor je de avond nadien minder vast slaapt en minder energie hebt. De oplossing? Kies voor een wekker die je geleidelijk aan en op een rustige manier wakker maakt.

Met een slimme wekker wordt je altijd op precies het goede moment wakker, of kies voor een goedkoper alternatief dat berekent wanneer je best onder de wol kruipt of je alarm zet.

Precies voldoende slapen

Maar niet alleen die wekker is de grote schuldige. Ook het moment waarop je wakker wordt, bepaalt of je vol energie aan de dag kan beginnen. Wie op het verkeerde moment ontwaakt, met name tijdens de diepe slaapfase of de droomfase, ook wel de REM-slaap genoemd, voelt zich suf, moe en gedesoriënteerd. Geen recept voor een geslaagde ochtend. Hoe kan je er wel voor zorgen dat je op het juiste moment wakker wordt? Simpel: slimme wekkers maken jou precies op het juiste moment wakker – zij kunnen namelijk exact berekenen wanneer je licht slaapt en best gewekt wordt. Maar er zijn ook apps waarbij je zelf moet aangeven wanneer je wil opstaan, en op basis daarvan enkele tijdstippen berekenen waarop je best onder de wol kruipt, zodat je precies op dat moment in een lichte slaapfase zit.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/3050080/2017/01/09/Slecht-geslapen-Met-deze-gadgets-slaap-je-vanavond-wel-als-een-roosje.dhtml

Er zijn altijd puntjes die goed kunnen helpen om een goede nachtrust te mogen hebben. Alleen is de eerste en het belangrijkste voor jezelf het ook even gaan bekijken. Het slaappatroon kan jezelf bekijken. Als je op een moment in de nacht wakker wordt, bekijk dan eens even voor wat je wakker wordt. Moet je naar het wc heb je dorst. Dan is het even te bekijken of je toch niet voor je slapen gaat nog teveel drinkt of dat je iets eet waar je mond droog van wordt. Kleuren spelen ook een rol in de kamer en hoe beter je ventileert hoe beter je zal slapen. En ’s morgens als je opstaat durf eens even naar buiten gaan. Adem diep in een uit en doe dan je ochtend ritueel.

Wat we ook niet mogen vergeten, niet iedere nacht is dezelfde.

Afbeeldingsresultaat voor slaapkamer ventileren

Afbeeldingsresultaat voor slaapkamer ventileren

Afbeeldingsresultaat voor opstaan

Afbeeldingsresultaat voor opstaan

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Advertisements