Bjoke werd ontslagen omdat ze kanker had: “Ik viel uit de lucht”

© thinkstock.

Bjoke Carron (42) kreeg in 2012 te horen dat ze borstkanker had. Het was de start van een heel zware periode, waarin ze ook een dochter op de wereld zette. Maar zeventien maanden na de diagnose volgde een nieuwe klap. Ze werd door haar baas bedankt voor bewezen diensten wegens langdurige afwezigheid. “Ik viel uit de lucht.”

Landschapsarchitecte Bjoke Carron wou niets liever dan de draad weer oppikken na een lange strijd tegen kanker, maar plots zat ze zonder werk. De reden voor haar ontslag was lang onduidelijk, maar haar C4 liet niets aan de verbeelding over: “De goede werking en de continuïteit van de dienst werd in het gedrang gebracht door de langdurige afwezigheid”, gaf haar werkgever als reden. Discriminatie, zo oordeelt de Gentse arbeidsrechtbank nu.

“Ik heb nooit excuses gekregen, nooit een fatsoenlijk afscheid.”

Bjoke Carron

Schadevergoeding

Bjoke nam na haar ontslag contact op met het Kankermeldpunt, dat haar doorverwees naar Unia, het Interfederaal Gelijkekansencentrum. Het centrum nam de zaak van Bjoke heel serieus en samen trokken ze naar de arbeidsrechtbank. Op 25 oktober oordeelde die dat er een inbreuk was op de antidiscriminatiewet. Het bedrijf werd veroordeeld en moet Bjoke een schadevergoeding van ruim 22.500 euro betalen. Dat nieuws werd nu pas bekendgemaakt.

“Ik hoop dat door mijn verhaal andere mensen niet hetzelfde moeten meemaken.”

Bjoke Carron

Geen excuses

“Ik kan niet zeggen dat ik blij was door die beslissing” vertelt Bjoke aan De Morgen. “Het geld op mijn rekening is welkom, na alle behandelingen en meer dan een jaar niet gewerkt te hebben. Maar het verzacht niet alle leed.” Carron vindt het erg dat op geen enkele manier waardering voor haar en haar werk is uitgedrukt. “Ik heb nooit excuses gekregen, nooit een fatsoenlijk afscheid. Mijn collega’s mochten op een bepaald moment zelfs geen contact meer met me hebben.”

Discriminatie

“Iedereen weet dat je niet gediscrimineerd mag worden op basis van geslacht, ras of leeftijd”, zegt Unia-directeur Els Keytsman. “Maar wat mensen misschien niet weten, is dat je niet gediscrimineerd mag worden omwille van je gezondheidstoestand: je mag niet iemand ontslaan omdat hij of zij ziek is geweest.”

Keytsman noemt dit een “ongelooflijk en straf verhaal” omdat kanker iedereen kan overkomen. “Als je als klap op de vuurpijl niet alleen te horen krijgt dat je kanker krijgt en alle energie moet stoppen in genezen, maar ook nog eens van je werkgever te horen krijgt dat je niet meer welkom bent.”

Nieuwe job

“Het is niet de bedoeling om na te trappen op mijn werkgever. Voor mij is dat hoofdstuk afgesloten” besluit Bjoke op Radio 2. “Ik hoop dat door mijn verhaal andere mensen niet hetzelfde moeten meemaken”. Bjoke heeft intussen een nieuwe job, maar aan de toekomst durft ze nog niet te denken. “Want ja, er is nu eenmaal kans op herval.”

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3036458/2016/12/21/Bjoke-werd-ontslagen-omdat-ze-kanker-had-Ik-viel-uit-de-lucht.dhtml

Dit hoor je spijtig genoeg vaak. Dat iemand ontslagen wordt omwille van de ziekte. Omdat ze denken dat de persoon niets meer aan kan, of door langdurig afwezig te zijn zich niet meer kan inwerken. Waar het is menselijk begrip naartoe. Mensen die geconfronteerd worden met zo een ziekte hebben het al heel zwaar, en dan moeten ze nog eens een angst hebben om hun inkomen niet te verliezen. Zo komen sommigen dan ook soms in moeilijke situaties terecht.
Laat je steeds bijstaan en vraag hulp.

Afbeeldingsresultaat voor ontslag na kanker

http://www.werkennakanker.info/media-boek-werken-na-kanker.php

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

