39 gezonde voornemens die niets met afvallen te maken hebben

© unsplash.

Heb jij al een lijstje met goede voornemens in je hoofd zitten? Laten we voor 2017 eens afspreken om “gewicht verliezen” daar niet in op te nemen, als dat niet om gezondheidsredenen nodig is. Focus volgend jaar eens op je gezondheid in plaats van op die cijfers op de weegschaal. Door één van deze 39 voornemens op je lijstje te schrijven, bijvoorbeeld.

1. Slaap meer

Probeer aan die 7 à 8 uur per nacht te raken. Arianna Huffington betoogde begin dit jaar nog dat we ons een weg naar succes kunnen slapen.

2. Eet minder suiker

Minder suiker, meer energie. Ken je deze symptomen al die wijzen op te veel suikerinname?

3. Beperk je zoutiname

Te veel zout beïnvloedt de bloeddruk en verhoogt de kans op hart- en vaatziekten, zo waarschuwde de Gezondheidsraad nog in zijn nieuwe richtlijnen.

4. Probeer meditatie

Meditatie en mindfulness zijn lang niet meer alleen weggelegd voor zweverige types. Het verbetert je mentale maar ook je fysieke welzijn.

5. Doe iets met je handen

Of het nu een breiwerk of een kastje in elkaar knutselen is: handwerk ontspant en zorgt ervoor dat stress vermindert.

6. Plan een reis

Onderzoek wijst uit dat een reis plannen alleen al voor een instant geluksgevoel zorgt. Inspiratie nodig? Dit zijn de places to be voor 2017.

7. Hou een dagboek bij

Of je er nu leuke teksten in schrijft of zomaar je frustraties af en toe neerpent: studies tonen aan dat een dagboek zuiverend kan werken voor je mentale gezondheid.

8. Ga vaker wandelen

Je hoeft geen topatleet te zijn om voordeel te ondervinden van fysieke activiteit. Trek die wandelschoenen aan!

Kick af van light frisdranken, die een vals gevoel van gezondheid geven © thinkstock.

9. Stop met klagen

Verstrikt raken in negatieve gedachtenpatronen kan je stressniveau de hoogte in jagen. Probeer negatieve gedachten eens om te vormen tot iets positiefs en experimenteer eens met “dagen zonder klagen“.

10. Stop met light frisdranken

Ze geven je een illusie van gezondheid, zo bleek nog uit deze feiten en fabels over frisdrank.

11. Geef complimenten

Een compliment geven kost niets, een het zorgt meteen voor een fijne sfeer en een beter sociaal contact. Zelf complimenten aanvaarden, dat doe je zo.

12. Wees dankbaar

Studies tonen aan dat dankbaarheid onze algemene gezondheid ten goede komt, fysiek en mentaal. Probeer elke dag even stil te staan bij waar je dankbaar voor was die dag.

13. Ga naar een therapeut

Een psycholoog of therapeut is heus niet alleen weggelegd voor mensen die met een depressie kampen. Het kan voor iedereen louterend werken om eens met een professional te praten over waar je van wakker ligt.

14. Doe vrijwilligerswerk

Je tijd en energie schenken aan een organisatie die hulp kan gebruiken om van de wereld een betere plek te maken, daar haal je zelf ook voordeel uit. Het geeft je een goed gevoel en ook je zelfbeeld krijgt een boost.

15. Drink meer water

Voor een goede vertering, een mooie huid en een betere mentale functie. Kost het je moeite? Deze tips helpen.

16. Kook vaker thuis

Weersta de verleiding om een snelle hap af te halen. Zelf vers koken is goedkoper én gezonder.

Lees minstens één keer per maand een boek © thinkstock.

17. Begin met krachttraining

Voeg eens wat spieroefeningen toe aan je sportroutine. Spieren opbouwen helpt om blessures te voorkomen en helpt ook bij de vetverbranding. Al stond dat niet op ons lijstje voor 2017, maar het is wel mooi meegenomen.

18. Praat met vreemden

Maak oogcontact en sla af en toe eens een praatje met iemand op de bus of tram. Onderzoek toont aan dat een glimlach naar een onbekende ervoor zorgt dat we ons sociaal meer verbonden voelen en een blij gevoel krijgen.

19. Zeg vaker “nee”

Een burnout ligt vandaag overal op de loer. Wapen jezelf door niet altijd “ja” te zeggen omdat je je verplicht voelt, zowel op professioneel als persoonlijk vlak. Voor jezelf zorgen is niet egoïstisch. Bewaak daarom je persoonlijke grenzen.

20. Schrijf briefjes

Laat nog eens een old fashioned briefje achter voor je huisgenoot of collega, in plaats van een boodschap te sms’en of mailen.

21. Plan een wandelende vergadering in

Probeer één keer per week een vergadering al wandelend te doen, in plaats van in een suf kantoortje. Niet alleen is de extra beweging mooi meegenomen, het scherpt ook je creativiteit aan.

22. Gebruik al je vakantiedagen op

Wie het geluk heeft om regelmatig vakantie te mogen nemen: zorg ervoor dat je de dagen ook allemaal opgebruikt. Een pauze nu en dan is ontzettend belangrijk voor je welzijn. Je hoeft geen citytrip of verre reis te maken, gewoon thuis blijven en niets doen kan ook deugd doen. Weinig vakantiedagen? Ga er creatief mee om zodat het er meer lijken te worden.

23. Bel je familie vaker

Ze vinden het altijd fijn om jou te horen, en eigenlijk is dat wederzijds. Onderzoek toont aan dat geliefde familieleden bellen je stressniveau kan doen dalen.

24. Koop minder spullen

Dure spullen maken niet gelukkig, als je dat voor de rest niet bent. Geef je geld liever wat vaker uit aan ervaringen dan aan spullen, wat je op termijn gelukkiger maakt.

Stop met snoozen, je wordt er enkel vermoeider door © thinkstock.

25. Probeer een groepssport

Ga eens volleyballen of volg een groepsles in de fitness. Sportmaatjes zorgen ervoor dat je het langer volhoudt, en het sociale aspect maakt het sporten ook meteen leuker.

26. Leer een taal

Begin eindelijk aan die taal die al lang op de bucket list staat. Het geeft je brein een boost, en komt ook van pas op vakanties.

27. Vergeef iemand

Het leven is te kort om veel vijanden te behouden.

28. Maak doktersafspraken

Wacht niet tot een tand uitvalt of een kwaaltje zo uit de hand loopt dat je op de spoed belandt. Regelmatige controles bij de tandarts, dokter en gynaecoloog zijn geen overbodige luxe.

29. Doneer aan een goed doel

Net zoals het positieve gevoel dat je kan overhouden aan vrijwilligerswerk, komt dit ook naar boven bij het schenken aan goede doelen. Dat hoeven geen enorme bedragen zijn, het gebaar alleen al telt.

30. Lees een boek per maand

Zet die televisie af en toe uit om je te verdiepen in een boek. Het excuus ‘geen tijd’ is meteen teniet gedaan. Het verrijkt je geestelijk en kan je een goed gevoel bezorgen.

31. Maak een lunchpakket

In plaats van elke dag broodjes af te halen. Je portemonnee en spijsverteringsstelsel zullen je danken.

Scrol minder op sociale media, je wordt er ongelukkig van. © thinkstock.

32. Smeer zonnecrème

We weten het wel, maar doen het te weinig: zonnecrème smeren is ontzettend belangrijk om huidkanker te voorkomen.

33. Matig met alcohol

Een glas wijn op zijn tijd smaakt altijd, maar voor je gezondheid kan het geen kwaad om af en toe te minderen. Doe bijvoorbeeld mee aan de maand zonder alcohol van de Stichting Tegen Kanker.

34. Stop met snoozen

Voor wie het nog niet wist: die paar minuten extra slaap maken je alleen maar vermoeider. Je gaat beter voor de korte pijn door meteen je bed uit te komen.

35. Stap uit je comfortzone

Doe eens iets helemaal anders dan je gewend bent. Er valt zoveel te ontdekken buiten je vertrouwde wereldje. Los daarvan geeft het je creativiteit en inspiratie ook een boost.

36. Mijd de smartphone voor het slapengaan

Voor een goede nachtrust hou je schermen van tablets en smartphones zo ver mogelijk uit de slaapkamer, bij voorkeur al een uurtje voor het slapengaan. Het blauwe licht van die schermen houdt de aanmaak van het hormoon tegen dat jou richting dromenland moet sturen.

37. Gooi spullen weg

Roep de hulp in van Marie Kondo of Francine Jay om rommel definitief weg te gooien. Een opgeruimd huis, zorgt voor een opgeruimde geest, wat je psychische welzijn ten goede komt.

38. Zit minder op sociale media

Onderzoek toont aan dat voortdurend scrollen in de schijnbaar perfecte leventjes van anderen ervoor zorgt dat we ons ermee gaan vergelijken. Dat kan ervoor zorgen dat je je slechter voelt over jezelf. Neem daarom regelmatig afstand van het piepen in andermans levens en focus op dat van jezelf.

39. Breng tijd door met mensen die anders denken

Empathie, het vermogen om jezelf in de schoenen van een ander te plaatsen, is de basis voor heel wat positieve dingen. Hoe meer je jezelf openstelt voor mensen die anders denken en voelen dan jij, hoe meer je zelf je geest verruimt. Waar je zelf dan weer de vruchten van plukt in je eigen leven.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/article/detail/3033523/2016/12/17/39-gezonde-voornemens-die-niets-met-afvallen-te-maken-hebben.dhtml

Sommigen doen hun voornemens voor ieder nieuw jaar maar houden ze het ook vol, of beginnen ze er wel aan. Dan nog niet zozeer op gezondheidsvlak maar gewoon voornemens in het algemeen. Puntje 37 gooi het niet weg misschien kan je iemand anders er nog een plezier mee doen, en zo open je weer een goed hart naar iemand anders. Puntje 6 een reis moet niet altijd veel kosten, er eens tussen uit zijn en leren budgetvriendelijk opzoek gaan. Ga je merken dat reisjes niet veel geld moeten kosten en ook de uitgave op je reis hoeft niet duur te zijn. Veel heb jezelf in de hand en dan kan je weer spreken over, je bent meester over je eigen leven maar laat de meester de leerling dan ook uit zijn gewoon doen eens komen. Durf eens iets helemaal anders te gaan doen dan dat je gewend bent. 
De mooiste voornemen zou zijn; wees een lief voor alles wat leeft en op je pad komt.

Afbeeldingsresultaat voor goedevoornemens

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Advertenties