VERKLEIN JE KANS OP KANKER MET VOEDING

Verklein je kans op kanker met voeding

gezond etenNiet elke dag van het jaar valt in de borstkankermaand of Movember, dat maakt het nog niet onbelangrijk om er af en toe bij stil te staan hoe je kanker kunt voorkomen. Je kunt zelf namelijk heel veel doen om de kans op het ontwikkelen van kanker zo klein mogelijk te maken.

In Westerse landen wordt een groot deel, vermoedelijk dertig procent, van alle kankergevallen veroorzaakt door een ongezonde leefstijl. Onder een gezonde leefstijl vallen onder andere roken en onvoldoende bewegen, maar ook een verkeerde voeding speelt een grote rol. Borstkanker is de vorm van kanker die bij vrouwen het meest voorkomt. Mannen worden het vaakst getroffen door prostaatkanker.

Alcohol, groente en fruit

De rol van voeding bij kanker is een ingewikkelde. Voeding bevat zowel kankerverwekkende stoffen als stoffen die beschermen tegen kanker. Het kan dus nooit honderd procent bescherming bieden. Bij het ontwikkelen van kanker als gevolg van voeding spelen met name (te veel) alcohol en (te weinig) groente en fruit een belangrijke rol. Antioxidanten blijken ook van grote invloed te zijn.

Verkeerde voeding

Verkeerde voeding met te veel calorieën, vaak door slechte koolhydraten (producten met wit meel), te veel suiker en/of te veel vet, is een risicofactor voor het ontwikkelen van kanker. Deze voeding is ongezond maar leidt ook tot overgewicht. Overgewicht op zijn beurt kan het risico op baarmoederkanker, nierkanker, slokdarmkanker en dikke darmkanker vergroten. Voor vrouwen is er een verband met borstkanker gevonden als zij na de overgang overgewicht hebben of ontwikkelen. Een andere risicofactor voor het ontwikkelen van kanker is het eten van veel rood vlees (varken, geit, schaap en rund). Probeer het eten ervan te beperken tot maximaal driehonderd gram per week om het risico zo laag mogelijk te houden.

Alcohol

Alcoholgebruik is voor vrouwen een van de belangrijkste risicofactoren voor borstkanker. Vrouwen hebben door het drinken van twee of meer glazen alcohol per dag een duidelijk verhoogd risico op borstkanker. Vrouwen kunnen hun alcoholinname het best beperken door niet dagelijks te drinken en niet meer dan één glas per dag te nemen. Alcohol vergroot niet alleen de kans op het krijgen van borstkanker, maar verhoogt ook het risico op mond- en keelholtekanker, strottenhoofdkanker, slokdarmkanker, leverkanker en dikkedarmkanker. Gematigd gebruik van alcohol, met name rode wijn, heeft echter wel weer een klein beschermend effect tegen hart- en vaatziekten.

Groente en fruit

Het eten van voldoende groente en fruit kan beschermen tegen kanker. Vooral tegen vormen van kanker in de mond- en keelholte, slokdarm, maag en longen. De bestanddelen in groente en fruit die mogelijk verantwoordelijk zijn voor het beschermende effect zijn: vezels, foliumzuur, vitamine C, kalium, magnesium en een aantal natuurlijke stoffen uit planten zoals carotenoïden, glucosinolaten, flavonoïden, fytosterolen en isothiocyanaten.

Antioxidanten

Dagelijks staat je lichaam bloot aan allerlei schadelijke stoffen zoals vervuilde lucht, sigarettenrook en uv-straling. Deze stoffen en straling vormen vrije radicalen. Als vrije radicalen hun gang kunnen gaan in je lichaam kunnen ze schade aanbrengen aan de lichaamscellen. Antioxidanten zijn stoffen die vrije radicalen onschadelijk kunnen maken.

In je voeding komen heel veel antioxidanten voor. Onder andere vitamine A, C en E en de mineralen zink en selenium werken als antioxidant. Producten met heel veel antioxidanten zijn knoflook, broccoli, tomaten, avocado’s, noten, schaal- en schelpdieren, koffie, thee, pure chocolade, blauwe bessen, aardbeien, sinaasappel, frambozen en pruimen.

Hier vind je een uitgebreid overzicht van antioxidantrijke voeding.

Gezonde voeding

Om het risico op kanker zo klein mogelijk te houden is een algeheel gezond voedingspatroon het allerbelangrijkste. Een belangrijk onderdeel hiervan is het voorkomen of bestrijden van overgewicht. Let bij gezonde voeding dan vooral op onderstaande punten.

  • Voorkom overgewicht
  • Eet niet meer dan driehonderd gram rood vlees per week
  • Drink maximaal één glas alcohol per dag voor vrouwen (twee voor mannen). Het beste is natuurlijk om geen alcohol te drinken
  • Eet per dag minimaal 250 gram groente en twee porties fruit
  • Neem zo’n twee tot drie porties melk(producten) per dag
  • Eet gevarieerd
  • Eet regelmatig vette vis
  • Zorg voor voldoende vezels uit volkoren producten, groente en fruit
  • Eet geen zwarte randjes of korstjes, zoals aangebrand vlees
  • Zorg voor voldoende beweging

Besef je wel dat voeding zeker niet de enige factor is die kanker kan beïnvloeden. Je levensstijl, genetische aanleg en omgeving spelen vaak ook een rol.

BRON: https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/algemeen/verklein-je-kans-op-kanker-met-voeding/

Voeding en een gezonde levensstijl verkleind de kans op kanker maar neemt niet weg dat ook spijtig genoeg deze mensen de ziekte kunnen krijgen. Toch mogen we ook niet vergeten dat voeding een belangrijke rol speelt in ons leven en voor ons lichaam. Dan spreek ik nog niet over bio want hier heb ik het soms ook moeilijk mee als ik de naam lees of hoor. Maar de nodige groeten voldoende vis op het menu zetten en niet al te veel vlees. Ook als men het verdict krijgt kanker kan men op je voeding gaan letten. Het voorkomen van een kilootje meer te gaan wegen, of geen beweging meer te nemen is schadelijk. Leven met kanker het kan maar het is psychologisch heel moeilijk. Toch nooit toegeven en de dag nemen zoals hij komen mag. 

Afbeeldingsresultaat voor kanker en beweging

Afbeeldingsresultaat voor kanker en beweging

Afbeeldingsresultaat voor kanker en beweging

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Grensgevallen

Een grens is een wens

Balzarelli

Schrijft

Solivagante

Sightseeing while Soulsearching

Bubbliciously me

Living the life you love....

Vera schrijft puur

Inspirerende gedichten over eigen ervaringen en gevoelens

lifebyjoe

Hi! Gezellig dat je even een kijkje neemt op mijn pagina. Ik neem je graag mee in mijn liefde voor beauty, fashion, lifestyle en alles wat er verder bij komt kijken. Ook hou ik enorm van al het mooie wat het leven te bieden heeft. Veel liefs Joëlle ღ ( but feel free to call me Joeシ )

Mooi Leven, by Hans de Gans

Leef een mooi leven in een mooie wereld

Sjennetnie

Van alles en nog niks!

Gentry schrijft

Blogs over het onstuimige leven van een vrouw, moeder, student en verzorgster.

Mooi Leven (by Hans de Gans)

Leef een mooi leven in een mooie wereld

BasisBegrip Blog. "Terug naar de basis geeft begrip voor de toekomst".

Blog met coaching en advies over de aanpak van situaties m.b.t. communicatie, sociale vaardigheden, jeugd, zelfvertrouwen, effectiviteit en leefstijl.

ByBanana

Banana's Blog - vanwege een Bomvol, Benieuwd & Bezig Brein

Mijnschrijvingen's Blog

Hoe Klaartje het spirituele ervaart

Life coaching met Sanne

Vergroot de kwaliteit van je leven!

Mandy's ditjes en datjes

t leven is n feestje,maar wel zelf de slingers ophangen

Wees lief voor je lichaam zodat je geest zich erin thuis voelt

Chantal van Sundert

Waarzeggen door schilderen

B in her head

Mijn gedachtenstroom, reis mee in mijn hoofd

BasisBegrip

Terug naar de Basis geeft Begrip voor de toekomst

PijnLike

Minder pijn en meer plezier voor iedereen met chronische pijn

Life Coach | Loopbaancoach | Wim Annerel

Breng je leven naar het volgende level.

karinsblog

zijn wie je bent dat is pas geluk

Autsider

A very special Outsider

Yoga Salt & Pepper

Sanny van Helden

Expressieve Leeuwaap

Over mijn vreemde, lachwekkende & donkere hersenspinsels.

Alles begint met liefde

Laat je inspireren...♥

Coaching met Sanne

Meer rust in je hoofd & Meer plezier in je leven!

Background Educations

It's never too late to learn

Blogger uit Amsterdam-ZuidOost

schrijft met plezier

Margo Hermans

Blog what you live; don't live to blog.

Tineke van t Veer │ artist

schrijven - tekenen - fotografie

martha in wonderland

Een blog over mij, mijn adhd en het volwassen worden

Elizenn

Neem 't leven met een korreltje Zenn

%d bloggers op de volgende wijze: