Last van je hormonen? Dit kan je eraan doen!

© Thinkstock.

Hormonen, elke vrouw heeft er vroeg of laat last van. Gelukkig kan je er vaak zelfs iets aan doen! Acht veelvoorkomende vrouwenklachten en hoe je ze kan aanpakken.

1. Blaasontsteking
Een blaasontsteking is een infectie van de blaas en plasbuis door bacteriën. Een blaasontsteking kan leiden tot een nierbekkenontsteking; voorkomen of er snel bij zijn is dus de boodschap.

De symptomen:
• Aandrang hebben tot plassen terwijl je blaas niet vol is.
• Brandende pijn tijdens of meteen na het plassen.
• Pijn in de onderrug of -buik.
• Troebele urine die soms sterk ruikt.
• Soms komt er ook bloed in de urine voor.

Wat doet de arts?
• Onderzoekt de urine.
• Neemt een kweek om vast te stellen welke bacteriën de blaasontsteking veroorzaken.
• Schrijft antibiotica voor.
• Bij vaginale droogte worden zwak werkzame oestrogenen voorgeschreven. Hierdoor worden de slijmvliezen van de blaas en plasbuis steviger en minder gevoelig voor infecties.

Wat kan je zelf doen?
• Zorg voor een goede hygiëne.
• Drink voldoende: 30 milliliter per kilo lichaamsgewicht per dag.
• Vrij alleen als je voldoende opgewonden bent.
• Ga plassen na het vrijen.
• Zorg voor een optimale weerstand.
• Supplementen slikken is een optie, maar raadpleeg daarvoor altijd eerst je arts.

2. Menstruatiepijn
De ene vrouw heeft er nauwelijks of weinig last van, de andere voelt haar menstruatie al één of meerdere dagen van tevoren aankomen door pijn in de onderbuik. Vooral tienermeisjes hebben er last van, maar ook in de jaren voor de menopauze komt menstruatiepijn opvallend vaak voor.

De symptomen:
• Pijn in de buik.
• Uitstralende pijn naar de rug en naar de benen.
• Misselijkheid, overgeven en diarree.
• Een grieperig gevoel.

Wat doet de arts?
• Schrijft pijnstillers voor zoals paracetamol, ibuprofen en naproxen.
• Schrijft de pil voor, plaatst een spiraaltje of schrijft andere hormonale anticonceptie voor, zoals de pilpleister, de anticonceptiering, het anticonceptiestaafje of de prikpil.
• In het geval van een cyclus zonder eisprong zijn de bloedingen vaak heviger en pijnlijker; een behandeling met progesteron in de tweede helft van de cyclus is dan mogelijk een oplossing.

Wat kan je zelf doen?
• Zorg voor ontspanning en probeer je stress te verminderen.
• Vul een kruik met lauwwarm water en leg die op je buik of onderrug.
• Verminder de ontstekingsgevoeligheid in je lichaam door goede voeding te eten, met veel groenten en visvetzuren.
• Verminder oestrogeendominantie. Met oestrogeendominantie wordt bedoeld dat er relatief veel oestrogeen in het lichaam aanwezig is bij relatief weinig progesteron. Er kan zowel een tekort aan progesteron zijn als een overschot aan oestrogenen die effecten als pijnlijke borsten, premenstrueel syndroom, hormonale hoofdpijn en vetopslag op de billen, benen en in de borsten veroorzaken. Om de oestrogeen-dominantie te verminderen kan je elke dag extra veel groenten eten, stoppen met roken, minder alcohol drinken en stress reduceren.
• Masseer jezelf – of nog beter, laat je masseren – met etherische olie.
Zo zijn er verschillende oliën die de menstruatieklachten kunnen verlichten. Enkele voorbeelden zijn scharlei, kamille en lavendel. Zorg er wel voor dat je de etherische oliën altijd goed verdunt met plantaardige olie zoals jojoba- of amandelolie.
• Gebruik de kruiden vrouwenmantel, kamille, engelwortel en herderstasje.
• Slik supplementen zoals vitamine D, antioxidanten, visolie en magnesium. Een natuurlijke pijnstiller is moederkruid. Win voordat je supplementen begint te nemen wel advies in bij je arts.

3. Pijn bij het vrijen
Veel vrouwen ervaren weleens pijn bij het vrijen, maar weinigen durven erover te praten, laat staan de hulp van een arts in te roepen. Het is een taboe, want vrijen moet immers geweldig, bevredigend en extatisch zijn. Als dat niet zo is, zoeken veel vrouwen de oorzaak bij zichzelf. En omdat anderen er niet over spreken, denken veel vrouwen dat het probleem heel weinig voorkomt. Maar dat is niet het geval.

Belangrijk is om een onderscheid te maken tussen oppervlakkige en diepe pijn. Bij de oppervlakkige vorm gaat het om pijn die vooral aan de buitenkant en rondom de ingang van de vagina gevoeld wordt. Met de diepe vorm wordt die pijn bedoeld die het stoten van de penis veroorzaakt, diep in de buik.

De symptomen:
• Pijn bij aanraking van de schaamlippen of clitoris.
• Pijn bij het naar binnen gaan van de penis.
• Pijn tijdens het vrijen bij het stoten van de penis.
• Pijn na het vrijen.

Wat doet de arts?
• Voert een gynaecologisch onderzoek uit. Daarbij kijkt de arts vooral naar mogelijke afwijkingen aan de huid van de vulva en naar de slijmvliezen van de vagina. Hij bekijkt ook hoe je je bekkenbodem aanstuurt: hoe en welke spieren span je aan bij knijpen en persen?
• Onderzoekt voorzichtig, met een vinger, de spanning in de bekkenbodemspier. Als die spanning hoog is, zal je pijn ervaren en voelt het hard aan. Als de spanning normaal is, zal je geen pijn hebben en voelt het zacht aan.
• Onderzoekt in sommige gevallen je afscheiding.
• Maakt soms een echo om bijvoorbeeld endometriose (een ziekte waarbij baarmoederslijmvlies zich nestelt op andere plekken in het lichaam dan aan de binnenkant van de baarmoederholte) als een oorzaak voor diepe pijn bij het vrijen te kunnen uitsluiten.
• Bij een droge vagina door hormoongebrek na de menopauze schrijft de arts meestal een hormoon voor dat plaatselijk werkt in de vagina.
• Verwijst soms door naar een bekkenfysiotherapeut.
• Verwijst soms door naar een seksuoloog.

Wat kan je zelf doen?
• Vrij niet als het pijn doet. Door toch te vrijen bij pijn kunnen je bekkenbodemspieren na verloop van tijd onbewust ‘op slot’ gaan.
• Vrij op een moment waarop je ontspannen bent.
• Vrij niet zonder opgewonden te zijn, de vagina moet voldoende vochtig zijn.
• Bekijk met een spiegel hoe de huid van je schaamlippen, de huid tussen de ingang van je vagina en anus en rond je clitoris eruitzien. Zijn er rode plekjes zichtbaar? Witte plekjes? Kloofjes of andere afwijkingen? Ga dan naar de huisarts.
• Zorg voor een goede darmwerking. Als je darmen gespannen zijn, zoals bij het prikkelbaredarmsyndroom, kan vrijen ook diepe pijn veroorzaken.
• Bezoek een geregistreerd bekkenfysiotherapeut.
• Gebruik alleen glijmiddel om het seksuele plezier en de opwinding te verhogen en niet om het op te wekken.

4. Cellulite
Cellulite of sinaasappelhuid is een verkleving en zwelling van de onderhuidse bindweefselstructuur. Jammer genoeg lijkt het probleem niet meer te verdwijnen zodra het er is. Al jaren komt het ene na het andere wondermiddeltje op de markt dat in het beste geval de symptomen tijdelijk kan bestrijden. Een duurzame behandeling is moeilijker te vinden omdat er weinig bekend is over de oorzaken. Wat we wel weten is dat hormonen invloed hebben op cellulite. Zo komt cellulite vooral voor bij vrouwen of mannen met een zeer laag testosteronniveau. Ook de anticonceptiepil kan cellulite verergeren.

De symptomen:
• Hobbelige huid op de heupen, dijbenen en billen en soms op de onderbuik of bovenarmen.
• Zichtbare vetophopingen.
• De plekken waar cellulite zit voelen koud aan.

Wat doet de arts?
De meeste artsen beschouwen cellulite eerder als een cosmetisch probleem, waardoor er ook geen reguliere geneesmiddelen tegen cellulite bestaan.

Wat kan je zelf doen?
• Voorkom een hoog vetpercentage waarbij testosteron in het vetweefsel omgezet wordt in oestrogeen. Bij een hoger vetpercentage is de kans op het ontstaan van cellulite groter als je daar gevoelig voor bent. Gek genoeg lijkt afvallen soms juist de eenmaal gevormde cellulite te verergeren, maar dat is tijdelijk. De hormonale balans zal uiteindelijk weer gunstiger uitpakken, waardoor het celluliteproces afgeremd wordt of zelfs gekeerd.
• Probeer, net zoals bij acne en migraine, de blootstelling aan hormoonverstorende stoffen te verminderen.
• Doe aan krachttraining. Krachttraining kan het testosteronverhogen. Ook kan extra spiermassa de huid wat strakker trekken. Aanvullend aan cardiotraining doen is een aanrader voor een betere doorbloeding.
• Probeer stress te verlagen, want chronische stress kan het testosteron verlagen.
• Drink niet te veel zoethoutthee en stoffen die zoethoutextract bevatten zoals drop en hoestsiroop, omdat die het testosteron verlagen.
• Zorg voor een goede nachtrust. Bij voldoende en een goede slaap wordt het groeihormoon aangemaakt dat helpt bij de groei van cellen en weefsels.
• Eet voeding die rijk is aan polyfenolen zoals blauwe en rode vruchten, groene thee, pure chocolade, olijfolie en noten. Polyfenolen zijn namelijk stoffen in planten die als een antioxidant werken.

5. Urineverlies
Er bestaat een onderscheid tussen urineverlies door stressincontinentie of door aandrangsincontinentie. Bij de eerste soort is het verlies van urine bij drukverhoging in de buik, bijvoorbeeld bij niezen, hoesten, bukken, tillen, springen en rennen. Bij aandrangsincontinentie verlies je urine zodra er sprake is van aandrang om te plassen.

De symptomen:
• Urineverlies door drukverhoging of bij aandrang. Druppelsgewijs of bij ernstige incontinentie met scheutjes.
• Sommige vrouwen hebben last van verzakkingsklachten.
• Zwakke bekkenbodemspieren als oorzaak kunnen ook incontinentie voor windjes of ontlasting veroorzaken.

Wat doet de arts?
• Onderzoekt de werking van de bekkenbodem door een inwendig (vaginaal) onderzoek.
• Vraagt je een plasdagboek bij te houden: hoe vaak plas je in 24 uur en in welke hoeveelheden?
• Soms wordt een blaasdrukmeting gedaan.
• Soms wordt met een buisje in de blaas gekeken.
• Verwijst je door naar een bekkenfysiotherapeut voor gespecialiseerde oefentherapie.
• Bij verzakking kan een pessarium of ‘ring’ geplaatst worden.
• Een operatie is mogelijk bij stressincontinentie. Dat is een kleine ingreep waarbij een bandje onder de plasbuis geplaatst wordt via de vagina, zodat bij drukverhoging de plasbuis dichtgehouden wordt.
• Bij aandrangsincontinentie kunnen medicijnen voorschreven worden.

Wat kan je zelf doen?
• Neem de tijd om naar het toilet te gaan.
• Hou je urine niet te lang op.
• Zorg ervoor dat je een goede toilethouding hebt. Zorg dat je benen iets uit elkaar staan, laat je kleding helemaal zakken, zet je voeten plat op de grond en maak je rug een beetje hol.
• Kantel je bekken enkele keren naar voren en naar achteren na het plassen om de laatste druppels te kunnen uitplassen. Adem daarbij goed door. Als het plassen moeilijk op gang komt, kan je dat ook in het begin doen.
• Train je bekkenbodemspieren. Daarbij wordt zowel gestreefd naar een flexibele en krachtige als naar een ontspannen bekkenbodem.
• Zorg voor voldoende spierkracht in je lichaam. Spier- en krachttraining helpen je bekkenbodemspier sterk te houden.
• Je kan ook supplementen zoals zink, vitamine C en magnesium slikken, maar win daarvoor altijd eerst het advies van een arts in.

6. Migraine
Veel vrouwen hebben last van hormonale migraine. Die migraine ontstaat bij sterke hormoonwisselingen. Meestal gaat het om een sterke daling in het oestrogeen. In de maandelijkse cyclus gebeurt dat meestal in de dagen rond de eisprong (om en nabij dag veertien) en/of vlak voor de menstruatie. Als het oestrogeen daalt, daalt ook het gehalte van serotonine in het hoofd en dat verhoogt de kans op migraine. Het is natuurlijk de vraag waarom de ene vrouw er wel last van heeft en de andere niet. Een bekend fenomeen dat hiermee samenhangt, is het niet goed kunnen afbreken van oestrogenen of oestrogeendominantie. Bij een hoog oestrogeenniveau kunnen de dalingen in oestrogeen veel groter zijn vlak voor de menstruatie, en dat verhoogt de kans op hormonale migraine.

De symptomen:
• Het klachtenpatroon van migraine is zeer gevarieerd. Zes op de tien migrainepatiënten hebben verschijnselen in de uren of dagen voor de aanval: veranderingen in hun gemoedstoestand zoals hyperactiviteit of snel geïrriteerd zijn, concentratieproblemen, verminderde eetlust of juist veel trek. Soms merkt de patiënt dat zelf niet, maar worden de signalen herkend door hun omgeving.
• Letterlijk sterretjes, schitteringen of strepen zien.
• Tintelingen in één lichaamshelft tot soms zelfs verlammingsverschijnselen.
• Gevoelige zintuigen. Mensen met migraine ruiken beter, zien alles en horen geluiden die iemand anders niet opvallen.

Wat doet de arts?
• Stelt voor om het oestrogeenlevel aan te vullen in de menstruatieweek of in de stopweek van de pil.
• Adviseert geen stopweek te houden en de pil door te nemen.
• Beveelt aan om te switchen van de pil naar bijvoorbeeld het spiraaltje.
• Schrijft pijnstillers voor zoals paracetamol of ibuprofen.
• Schrijft soms een bètablokker voor. Die kunnen een gunstige invloed hebben op de bloedvaten en daarom kunnen ze in sommige gevallen voorgeschreven worden aan mensen met migraine.
• Schrijft geneesmiddelen voor om een migraineaanval te voorkomen of te stoppen.

Wat kan je zelf doen?
• Voorkom oestrogeendominantie door extra veel groenten te eten, te stoppen met roken, minder alcohol te drinken en stress te reduceren.
• Probeer te achterhalen of bepaalde voedingsmiddelen je migraine uitlokken. Voorbeelden van voedingsstoffen die migraine uitlokken zijn cafeïne, theïne, theobromine, nitriet, gekruide voeding met smaakversterkers, kaas, suikerrijke voeding en alcoholische dranken.
• Let op voor stress.
• Zorg voor een goede darmwerking. Een gezonde darm maakt voldoende serotonine aan.
• Zorg voor een zo stabiel mogelijk bloedsuikerniveau gedurende de dag. Vermijd suiker en eet koolhydraten.
• Drink voldoende: 30 milliliter per kilo lichaamsgewicht per dag.
• Om een migraineaanval te verminderen kan je tijdens de aanval warm water afwisselen met koud water in de douche.
• Vermijd, net zoals bij acne, blootstelling aan hormoonverstorende stoffen.
• Je kan ook bepaalde supplementen slikken, maar daarvoor kan je beter altijd eerst bij je huisarts langsgaan.

7. Acne
Acne is een huidaandoening die te herkennen is aan puistjes. Meestal is er sprake van een verhoogde talgproductie met mee-eters tot gevolg. Veel jonge mensen krijgen er in hun puberteit mee te maken, maar ook volwassen vrouwen kunnen er last van hebben.

De symptomen:
• Vette en onrustige huid die bobbelig kan aanvoelen.
• Gesloten mee-eters die ontstoken raken. Die zijn vooral zichtbaar in de nek en op het gezicht.

Wat doet de arts?
• Stelt de pil voor.
• Schrijft antibiotica voor in de vorm van een huidgel of -crème of in capsules om te slikken.
• Schrijft een vitamine A-crème voor.
• Adviseert Roaccutane. Dat is ook een vorm van vitamine A in capsules. Roaccutane is een paarden- middel met flinke bijwerkingen zoals depressie, een droge huid, leverproblemen en bloedarmoede. Vitamine A-achtige middelen mogen niet tijdens de zwangerschap gebruikt worden door de kans op aangeboren afwijkingen bij baby’s.

Wat kan je zelf doen?
• Zorg ervoor dat je bloedsuiker niet te ver oploopt.
• Zorg voor een goede darmwerking. Antibiotica worden vaak voorgeschreven bij acne, maar daardoor kan de darmflora aangetast worden. Als antibiotica noodzakelijk zijn, gebruik dan ook probiotica.
• Voorkom blootstelling aan hormoonverstorende stoffen en lichaamsvreemde hormonen die terug te vinden zijn in bepaalde voeding en cosmetica. Kies liever voor biologisch voedsel en natuurlijke cosmetica.
• Drink en eet liever geen zuivel. Zuivelproducten bevatten het hormoon insulineachtige groeifactor die het ontstaan van acne bevordert.
• Eet veel groenten zodat hormonen goed afgebroken worden. De stoffen die je lever gebruikt om hormonen en hormoonverstorende stoffen af te breken worden gemaakt uit chlorofyl. Dat is het bladgroen in groene planten.
• Drink voldoende water. Een goede manier om nare stofjes uit je lichaam te verwijderen is door je nieren te laten meehelpen met het filteren ervan. Je nieren hebben voldoende water nodig om dat klusje te klaren. Drink elke dag minstens 30 milliliter water per kilo die je weegt.
• Verlaag je stressniveau.
• Drink pepermunt- of zoethoutwortelthee. Die kruiden verlagen de hoeveelheid mannelijk hormoon.

8. Overgangsklachten
De laatste menstruatie heet de menopauze. Pas een jaar na die laatste menstruatie is bekend dat dat de menopauze was. De menopauze treedt gemiddeld op 51-jarige leeftijd in, en een start tussen de 45 en 56 jaar wordt als normaal beschouwd. De leeftijd is zeker niet te voorspellen, maar de overgangsleeftijd van oudere zussen of je moeder is een goede maatstaf. Ongeveer acht op de tien vrouwen hebben op een bepaald moment last van overgangsklachten. Twintig procent van hen heeft er zoveel last van dat hun leven erdoor ontwricht raakt. Ze kunnen niet goed meer functioneren, slapen niet goed meer en kunnen hun werk niet meer doen. Twintig procent heeft helemaal geen klachten. Gemiddeld hebben vrouwen vier jaar last van klachten.

De symptomen:
• Er is een onderscheid tussen typische en niet-typische klachten.
• Typische klachten zijn de klachten die een rechtstreeks gevolg zijn van de eierstokken die minder hormonen aanmaken.
• Verandering van de cyclus of overmatig bloedverlies bij de menstruatie.
• Opvliegers en (nachtelijk) transpireren.
• Droge slijmvliezen in de vagina, ogen en mond.
Niet-typische overgangsklachten zijn de klachten die door de overgang veroorzaakt of verergerd kunnen worden, maar die ook een andere oorzaak kunnen hebben, een andere ziekte bijvoorbeeld. Pas als alle andere oorzaken uitgesloten zijn, kan je stellen dat een niet-typische klacht te maken heeft met de overgang. Niet-typische overgangsklachten kunnen zijn: gewrichtsklachten, spierpijn, slapeloosheid, hartkloppingen, transpireren, depressie, minder zin in seks, stemmingswisselingen, migraine, gewichtstoename, haaruitval …

Wat doet de arts?
• De meeste artsen zijn van het standpunt dat overgangsklachten vanzelf overgaan en vinden geruststelling en uitleg voldoende.
• Schrijft medicatie voor om de bloeddruk te verlagen of antidepressiva. Soms
schrijft hij ook de anticonceptiepil voor, en dat vooral als de vrouw nog menstrueert. Na de menopauze wordt soms menopauzale hormoontherapie voorgeschreven.
• Sommige natuurartsen werken met bio-identieke hormonen.

Wat kan je zelf doen?
• Eet voeding die rijk is aan groenten, vis, noten, zaden, eieren en olijfolie.
• Zorg voor een stabiele bloedsuiker om stemmingswisselingen te voorkomen.
• Stop met roken.
• Beperk alcoholische dranken en koffie.
• Kom in beweging.
• Slaap voldoende.
• Hou een opvliegerdagboek bij om vast te stellen welke factoren bij jou de klachten verergeren.
• Je kan ook allerlei supplementen innemen, maar ga daarvoor altijd eerst bij je huisarts langs.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/213/Hormonen/article/detail/2968012/2016/11/08/Last-van-je-hormonen-Dit-kan-je-eraan-doen-.dhtml

Vrouwen hebben er op een moment meer last van dan mannen. Neem de overgang maar en bij de mannen noemen ze het dan de midlife crisis. Toch kan je in veel opzichten er zelf iets aan doen, als je er echt een probleem mee hebt. Het lichaam veranderd nu eenmaal met ouder te worden, maar ook ons innerlijke en dat wordt soms wel eens vergeten. Maar er leren mee omgaan, het aanvaarden kan al in je voordeel spelen. Dus weet wat je lichaam doet als je hormonen op hol gaan slagen.

Afbeeldingsresultaat voor midlife crisis

Afbeeldingsresultaat voor midlife crisis

Afbeeldingsresultaat voor last van hormonen

Afbeeldingsresultaat voor last van hormonen

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM