Zo maak je een goede eerste indruk!

© Thinkstock.

Je krijgt maar één kans om een eerste indruk te maken. Hoe zorg je ervoor dat het een goede is? Wij gingen te rade bij onze uitstralingscoach.

Vijftien milliseconden, meer tijd krijg je niet om een eerste indruk te maken. ‘Dat klinkt erg oppervlakkig’, zegt uitstralings- en energiecoach Anneleen Claes. ‘We weten allemaal dat we anderen niet alleen op het uiterlijk mogen beoordelen, maar ons brein werkt helaas niet helemaal mee. We beoordelen anderen vanuit een soort van ‘oerbrein’. Voor onze voorouders was het van levensbelang om soortgenoten of dieren snel te kunnen inschatten. Waren zij de jager of de prooi? Vandaag doen dergelijke situaties zich niet vaak meer voor, maar ons brein functioneert nog altijd op die manier. Heel intuïtief bouwen we bij een eerste contact een verdedigingswalletje om ons heen en peilen we vanachter de kantelen of de ander te vertrouwen is. Willen of niet, we geven hem binnen de vijftien milliseconden een stempel. Tijdens de dertig seconden die daarop volgen gaan we in zijn gedrag, mimiek, houding en kleding op zoek naar bevestiging van die eerste indruk. Is die eerste inschatting ook correct? Niet altijd. Hoe beter we iemand leren kennen, hoe meer facetten we te zien krijgen en hoe minder stereotypering blijft doorwegen. Maar in veel gevallen krijg je maar één kans en is het een kwestie van erop of eronder.’

Steeds belangrijker
We zijn steeds actiever op sociale media, maar een échte indruk maken doe je nog steeds offline. De imagocoach: ‘Online presenteren we onszelf vooral visueel. Een volledige impressie van iemand krijg je pas wanneer je alle zintuigen inschakelt. Voorkomen, maar ook lichaamstaal, stemgebruik, geur … bepalen mee hoe iemand overkomt. Het totaalplaatje moet kloppen, en dat merk je niet op het internet. Je kan jezelf voorstellen met een dynamische tekst en een profielfoto die je mooiste glimlach toont, maar als dat beeld niet overeenstemt met hoe je in het échte leven overkomt, stelt het niets voor. Op de momenten dat je in real life in contact komt met anderen is het dus meer dan ooit belangrijk dat je weet hoe je jezelf goed neerzet. Want hoe anderen jou zien, daar heb jij écht een invloed op.’

Innerlijk wordt uiterlijk
Heb je het gevoel dat anderen niet zien hoe je écht bent? Word je vaak anders ingeschat dan je zou willen? ‘Dat hoor ik dikwijls’, zegt Anneleen Claes. ‘Sta eens stil bij hoe dat komt. Weinigen durven actief de vertaalslag van hun innerlijke ik naar hun uiterlijke ik te maken. Hoe je eruitziet, lijkt nog steeds iets arbitrairs. Velen trekken lukraak iets aan zonder zich af te vragen of die outfit ook past bij wie ze zijn. Zelfs zakenmensen hechten dikwijls meer belang aan een mooi visitekaartje, een deftig kantoor en een representatieve wagen dan aan hun uitstraling. Dat is jammer. Als uitstralingscoach help ik mijn klanten om hun innerlijk en uiterlijk op elkaar af te stemmen. Dat doen we aan de hand van de drie belangrijke pijlers: wie, waar en hoe. Wie ben je: wat zijn je kernkwaliteiten en hoe ga je die visueel vertalen? Wil je bijvoorbeeld autoriteit uitstralen, dan kan aangepaste kledij daarbij helpen. Kies voor gestructureerde schouders en ga voor een donkere blazer in plaats van een soepelvallende cardigan. Natuurlijk wil je er ook niet als een iron lady uitzien.

Ook in een werkcontext mag je persoonlijkheid uitstralen. Kies dan voor een accessoire dat helemaal van jou is. Het strikje van Elio Di Rupo is daar een mooi voorbeeld van: het geeft zijn formele look een vrolijke toets en vergroot zijn toegankelijkheid. Wil je hogerop raken? Kleed je dan voor de job die je nastreeft, niet voor de job die je hebt. Voor een open uitstraling zijn zachte, aaibare texturen en materialen dan weer een goed idee. Hoe je eruitziet, is een tweede belangrijke pijler. Wat zijn je uiterlijke troeven en waar ben je minder blij mee? Met de juiste snit en belijning kan je lichaamsvormen accentueren of corrigeren.

En tot slot: waar ben je? Hoe ziet je privé- én je professionele leven eruit, en wat heb je nodig om in beide contexten uit te stralen wat je écht wil? Voor een romantisch etentje wil je een andere uitstraling dan voor een belangrijke presentatie op het werk. Zorg ervoor dat je kleerkast gevuld is met de juiste hoeveelheid kleding per activiteit. Sta je bijvoorbeeld dagelijks voor de klas en spendeer je het weekend met je kroost op het voetbalveld, dan heeft het geen zin om je hele kast te vullen met hoge hakken en ultravrouwelijke jurkjes. Investeer dan liever in comfortabele kleding, maar zorg ervoor dat je ook dan je persoonlijkheid in de verf zet.’

Tip van de imagocoach: ‘Weet je niet welke kleding je flatteert? Hou dan een uitstralingsdagboek bij: noteer in je agenda welke outfit je aantrekt, hoe je je daarbij voelt – word je er vrolijk van, geeft het je extra kracht? – en welke reacties je van anderen krijgt. Na verloop van tijd zal je een patroon ontdekken. Zo’n dagboek is echt een handige tool. Ontdekkingen die we zelf doen, beschouwen we als waardevoller en integreren we makkelijker dan richtlijnen die anderen ons geven.’

Uit je comfortzone
Als je niet weet wat aan te trekken, is het verleidelijk om je maar weer in je vertrouwde jeans te hijsen en er een eenvoudig bloesje op te gooien. Maar een statement maken doe je niet. Anneleen Claes: ‘Met een veilige, kleurloze look of verhullende kleding zet je weinig persoonlijkheid neer. Diep vanbinnen wil niemand een grijze muis zijn, toch? Kom uit je comfortzone en probeer eens iets nieuws! Heel wat vrouwen durven amper kleur te dragen, terwijl kleur zo belangrijk is. Donkere tinten stralen discretie en gezag uit, maar geven weinig inkijk in jezelf. Lichte, zachte kleuren ogen zacht en betrouwbaar, zonder jezelf op de voorgrond te plaatsen. Helemaal anders dan een felle kleur waarmee je jezelf profileert. Maak gebruik van die kleureigenschappen. Een felrode jurk is perfect voor een belangrijke presentatie, maar op een verjaardagsfeest van een vriendin die zich niet opvallend kleedt, kan je beter iets anders aantrekken om haar de aandacht niet te ontnemen.’ Vergeet ook je make-up niet.

‘Met aangepaste make-up zet je niet alleen je troeven in de verf, het helpt je ook op weg naar de juiste uitstraling. Moet je veel praten en hoop je de aandacht van anderen te behouden? Leg dan met opvallende lipstick het accent op je lippen. Wil je verbinding maken met anderen en is oogcontact belangrijk, besteed dan extra aandacht aan je oogmake-up. Jezelf opmaken is geen kwantumfysica, iedereen kan het leren. Jezelf laten opmaken door een professional is leuk, maar je steekt er meer van op als je zelf met penselen, texturen en kleuren kan experimenteren. Zodra je de basistechniek onder de knie hebt en weet welke kleuren je mooi staan, ben je vertrokken.’

Oog voor lichaamstaal
Niet alleen hoe je eruitziet speelt mee in hoe anderen je zien. Ook hoe je beweegt legt heel wat bloot over jezelf. ‘Je lichaamshouding vertelt veel over je innerlijke staat’, weet Anneleen Claes. ‘Met gekruiste armen je gesprekspartner toespreken oogt afstandelijk. Een slappe handdruk geeft blijk van weinig zelfvertrouwen. Je lichaamstaal kan dus iets heel anders uitstralen dan wat je zelf wil. Wees je bewust van de impact van je houding, maar probeer een zekere naturel te behouden. Door krampachtig je lichaamshouding aan te passen aan die van je gesprekspartner, kom je weinig authentiek over.’ Ook oogcontact is belangrijk. ‘Oogcontact is essentieel om een vertrouwensband te creëren. Wie oogcontact mijdt, lijkt iets te verbergen. Maar constant in iemands ogen staren, doe je liever niet. Dat komt dominant over. Kijk liever in de vorm van een driehoek: van het ene oog naar de mond, het andere oog en de twee ogen samen.’ En uiteraard is wat je zegt en hoe je praat van belang. ‘Laat enthousias-me in je stem horen, dat werkt als een magneet. Je intonatie, ritme en volume, en je articulatie spelen ook mee. Ben je onzeker over hoe je praat, dan kan een stemcoach je daarbij helpen.’

Tip van de imagocoach: vind je het moeilijk om iemand in de ogen te kijken? Voor een intenser oogcontact kan het helpen om je te focussen op de oogkleur van de ander. Probeer die kleur niet alleen waar te nemen, maar ook te onthouden.’

Het zit vanbinnen
Echte schoonheid zit vanbinnen. Een waarheid als een koe, want zelfs in je mooiste jurk zal je niet stralen als het vanbinnen niet goed zit. ‘Ik merk dat vrouwen vaak de verbinding met zichzelf verliezen’, zegt de coach. ‘Heel wat klanten worstelen met zichzelf, werden geconfronteerd met een tegenslag die hen onzeker maakte, of zijn ontevreden met hoe ze eruitzien. Dat laat zich zien aan de buitenkant. We moeten af van dat negatieve stemmetje in ons hoofd dat ons doet twijfelen aan onszelf. Die stoorzender zorgt er bovendien voor dat we tijdens contact met anderen meer met onszelf bezig zijn dan met de ander. Zie ik er wel goed uit? Kom ik goed over? Als imagocoach help ik mensen om weer verbinding te vinden tussen hun spiegelbeeld en hun zelfbeeld. Een goede connectie met jezelf laat je toe betere contacten te leggen. Wees je ervan bewust dat iedereen met onzekerheden kampt, zelfs wie op het eerste gezicht blaakt van zelfvertrouwen. In plaats van krampachtig te proberen om bij iedereen in een goed blaadje te staan, focus je liever op de mensen met wie het wél klikt. Je kan geen allemansvriend zijn. De vraag is dus niet alleen ‘Do they like me?’, maar vooral ‘Do I like them?”

Hulp van anderen
Hoewel we ons allemaal weleens afvragen hoe anderen ons zien, durven we die vraag zelden echt te stellen. ‘Over je uitstraling praten ligt moeilijk’, zegt Anneleen Claes. ‘We zijn het niet gewoon om anderen te vragen hoe we overkomen. Wie het toch aandurft, krijgt een uiteenlopende mix van gekleurde antwoorden. De ene vriendin vindt je misschien erg dynamisch, terwijl je collega je als een gesloten iemand ervaart. Een imagocoach kijkt met een neutralere bril. Durf de hulp van een professional in te schakelen. Twijfels waar mensen soms jarenlang mee worstelen, kunnen vaak al in een halve dag aangepakt worden. Beschouw het als een geringe investering in jezelf waaruit je levenslang profijt haalt. Ik ga graag heel actiegericht te werk: ik ga samen met mijn klanten op zoek naar hun topkleuren en beste persoonlijke stijl, duik mee in hun kleerkast, leer hun hoe ze zich kunnen maquilleren, ga met hen shoppen … Op korte termijn bereiken we zo meestal al snel een grote doorbraak. Onzekerheden worden makkelijk aan interne factoren toegeschreven, maar vaak vind je net door uiterlijk weer in je kracht te komen ook je zelfvertrouwen terug

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/688/Uitstraling/article/detail/2968232/2016/11/08/Zo-maak-je-een-goede-eerste-indruk-.dhtml

Je eerste indruk begint eigenlijk dat iemand je helemaal ziet. Dan gaat deze je in snel tempo scannen. Dat begint bij je gezicht zo naar beneden. Dat is eigenlijk onbewust dat men dat doet. Ook naar ogen zal gekeken wordt. Dan komt pas de handdruk of de knuffel. Lichaamstaal kunnen we niet weg steken en dat is wat we ook laten zien. Als je moe bent of emotioneel zal het gezien worden, en zal de andere ook anders reageren dan dat je opgewekt en vrolijk bent. Je schouders laten hangen of een gevoel van angst overbrengen wordt opgevangen.
De uitstraling komt vanuit je binnenkant en dat mag men niet vergeten. Je kan nog zo goed opmaken en kleden bepaalde delen van het lichaam zal men heel snel opvangen om een indruk te krijgen. Mensen die het moeilijk hebben om uit hun comfortzone te komen, zullen dat ook laten merken en voelen. Het initiatief is er dan niet om eens iets anders te proberen. Er wordt altijd gezegd kleding maakt de man/vrouw. Klopt maar weet ook dat er mensen zijn die daar niet naar kijken maar wel naar de persoon in de verpakking. Ik zeg altijd een ui is mooi tot je hem begint te pellen en gaat verwerken. Als je bij de kern komt kan je gaan huilen. En dat is juist bij mensen ook het geval. Er spelen dan nog twee belangrijke factoren mee op een goede indruk achter te laten. Dat is een goed zelfbeeld en zelfvertrouwen hebben. Als je sterk in jezelf staat zal je dat ook laten aanvoelen, ongeacht je kleding. Dan mag je in wijze van nog naakt staat. En ja mensen als we naakt zijn dan pas zijn we kwetsbaar. Maar mensen met een sterk zelfvertrouwen zullen ook hier een goede indruk kunnen achterlaten.
Ga voor jezelf eens opzoek of jezelf denkt een goede indruk te hebben als je bij iemand moet komen.
En stel dan ook eens de vraag hoe ze je zien. Zowel bij vrienden dan bij onbekenden. Want de meeste hebben het moeilijk bij onbekenden.
PS vergeet ook niet dat niet iedereen oogcontact zoekt of graag heeft. Dit is bij een eerst indruk van belang om te weten en dat moet je even zoeken hoe je oogcontact kan leggen. Meestal ga je dan je richten naar de mond van de persoon.

Afbeeldingsresultaat voor eerste indruk

Afbeeldingsresultaat voor eerste indruk maken

google

Afbeeldingsresultaat voor eerste indruk maken

Afbeeldingsresultaat voor oogcontact

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM