Tips van de psychologe: zo vermijd je een burn-out

 

  © Shutterstock.

Hoe voorkom je dat je opgebrand raakt in je werk? Het even kalmer aan doen? Zo simpel is het niet. Het is juist belangrijk om bezig te blijven, maar dan wel met de dingen die je graag doet. Enkele tips van psychologe Erna Claes.

Psychologe Erna Claes vat burn-outpreventie samen in een aantal aandachtsvelden. Losse tips ziet zij steeds als onderdeel van een groter plaatje.

“Bekijk ten eerste goed hoe dingen op je bord terechtkomen,” zegt Erna. “Waar komt jouw werk vandaan, hoe overlaad je je? Je time-management meer op punt brengen is hierbij een praktische tip.” Leer je tijd dus efficiënt in te delen en prioriteiten van bijzaken te onderscheiden. Ook is het van belang dat je één ding tegelijk doet. Anders lever je half werk af en overbelast je jezelf.

Ten tweede is er het mentale gedeelte. “Hoe sta jij in het leven? Hoe kijk jij bijvoorbeeld naar verantwoordelijkheidsgevoel?” Leer nee zeggen. Niet elke taak is jouw verantwoordelijkheid. Neem ook niet voortdurend andermans problemen of taken over. En vermijd perfectionisme. Iedereen maakt fouten en daar leer je van. Laat ook het idee varen dat wat je zelf doet beter is, en durf delegeren.”

Ten derde is het belangrijk dat er een match is tussen je activiteiten en je innerlijk kompas. Je innerlijk kompas bestaat uit zaken als je kwaliteiten en talenten, je behoeften, je ambities en drijfveren en je energiegevers. Is die match er in een te kleine mate, dan kosten je activiteiten je teveel energie en kun je burn-out raken.” Vraag je dus af wat telt in je leven. Wat is er voor jou belangrijk? Heroriënteer jezelf als je merkt dat je afdwaalt. Bedenk ook dat het leven meer is dan werken alleen.

Tot slot is ook je lichaam een belangrijk aspect in burn-outpreventie. “Bevlogen mensen gaan vaak over hun grenzen. Hun werk geeft ze energie, maar vráágt ook energie. Het lichaam heeft tijd nodig om fysiek te herstellen.” Luister dus goed naar je lichaam. Hoofdpijn, gespannen schouders, vermoeidheid: het zijn geen willekeurige signalen. Ook is het een goed idee om genoeg te bewegen. Het is misschien het laatste waar je zin in hebt als je thuiskomt, maar het loont de moeite. Achteraf voel je je lichamelijk moe, maar is je hoofd leeg.

“Uiteindelijk zijn al deze tips maar hulpmiddeltjes,” besluit Erna. “De hoofdarbeid is niet beter plannen en nee leren zeggen, de hoofdarbeid is: leren wat je belangrijk vindt, en daar ja tegen zeggen. Je wil ja zeggen tegen de juiste dingen, in plaats van dat je prioriteiten in het gedrang komen.”

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/33722/Vacature/article/detail/2946327/2016/11/07/Tips-van-de-psychologe-zo-vermijd-je-een-burn-out.dhtml

Beetje bij beetje loopt de emmer over en is het te laat. Daar is de burn-out met alle ups en downs. Alles wordt teveel, zelfs het leven. Dat is juist het gevaarlijkste men gaat donkere gedachten krijgen. Toch zal je lichaam en geest het aangeven. Het is dan juist er aandacht aan te geven. Heel veel is er over geschreven en te lezen. Maar spijtig genoeg is het niet voor iedereen weg gelegd om uit een burn-out te blijven. En het vaakst zien we het bij mensen die maar blijven doorgaan, die denken niet gemist te kunnen worden en alle problemen op zich nemen.
Stress en het allemaal niet meer kunnen plaatsen brengt dat het emmertje overlopen gaat. Trek voor jezelf dan ook aan de alarmbel dat je lichaam en geest het aangeeft, durf hulp te zoeken. En roep het woord ook uit ik heb hulp nodig.
Het komt niet alleen bij volwassenen voor ook bij adolescentie.

Afbeeldingsresultaat voor burn-out

Afbeeldingsresultaat voor burn-out

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM