Meditatie voor kinderen: de rust hervonden

Meditatie voor kinderen: de rust hervondenMediteren tijdens de naschoolse opvang… In een school in Baltimore in de Verenigde Staten zijn ze ermee gestart. Ook in Europa is het fenomeen in opmars. Zo zijn er almaar meer individuele initiatieven die kinderen meditatieoefeningen aanbieden. Een zo’n initiatief is van meditatiemeester Laurent Dupeyrat in buurland Frankrijk.

Meditatie: voordelen voor klein en groot

Het vermindert stress, spanning, woede, vermoeidheid, chronische ziektes en hyperactiviteit, en het versterkt de aandacht, de concentratie, de empathie… Al jaren wijzen tal van wetenschappelijke studies op de heilzame invloed van meditatie voor lichaam en geest bij volwassenen. Maar hoe zit het met de jeugd? In de basisschool Coleman in Baltimore in de Verenigde Staten krijgen balorige en gestreste kinderen de kans om een kwartier  lang te mediteren en ademhalingsoefeningen te doen in plaats van gestraft te worden. Uit de eerste resultaten van het experiment blijkt dat de leerlingen er niet alleen in slagen in stilte te mediteren, maar dat ook hun gedrag geleidelijk aan verandert. Als ze bijvoorbeeld zin hebben om te roepen, ademen ze diep in en uit en komen ze tot rust. Tijdens de les zijn ze aandachtiger en een heel jaar lang wordt geen enkele leerling van school gestuurd.

Meditatie: hyperactieve kinderen kunnen zich beter concentreren

Laurent Dupeyrat is meditatiemeester en geeft al vijftien jaar meditatieles. Hij is allerminst verbaasd: “In de Verenigde Staten is moderne meditatie al dertig jaar erg populair. Onderzoek  naar de impact van meditatie op jonge schoolverlaters toont aan dat de  jongeren door de meditatiepraktijk de stap terug naar de school zetten en weer aansluiting vinden bij hun cultuur”.

Ook Laurent Dupeyrat zelf boekt goede resultaten. Al zeven jaar organiseert hij meditatiesessies voor kinderen van vijf tot vijftien jaar: “Elk kind kan vanaf zijn vijfde mediteren – vóór die leeftijd is het voor  kinderen moeilijk om zich concentreren – maar de opmerkelijkste effecten stellen we vast bij hyperactieve of gestreste kinderen. Soms zien we dat ze al na drie sessies minder onrustig worden. Met een beetje oefening slagen ze erin om met hun aandacht weer in het “hier en nu” te zijn en de stroom van gedachten en gevoelens die in hen opkomt te laten voorbijglijden”.

Toch zijn er altijd enkele bij wie het niet lukt: “Een kind dat hyperactief is, is bang van het niets, van de leegte. En mediteren is net een vorm van jezelf leegmaken. Er zijn dus kinderen die onmiddellijk reageren en zeggen dat het niets is voor hen”.

Meditatie: kinderen spelen het spel snel mee

Eén zaterdag in de maand ontvangt Laurent Dupeyrat kinderen die samen met hun ouders komen mediteren.

De workshop Découverte (‘op ontdekking’) duurt een uur. Er zijn ongeveer twintig deelnemers. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, is het niet moeilijk om kinderen aan het mediteren te krijgen: “Als we beginnen, wordt de sfeer op slag rustiger. Er is er altijd wel eentje die vindt dat het lang duurt en zich stierlijk verveelt, maar dat is eerder de uitzondering. Over het algemeen werken kinderen snel mee”. Laurent Dupeyrat is trouwens niet verrast: “De druk op de kinderen wordt almaar groter en groter, ze zijn meer gespannen, angstiger, enzovoort. Er wordt van alles van ze verwacht, waardoor ze heel weinig tijd voor zichzelf hebben. Alles eens kunnen stilzetten, doet dan deugd. Door te mediteren kunnen ze heel snel tot zichzelf komen. Al na een uur zijn de kinderen rustiger en serener. Ze zijn niet meer bezig met de les, de gsm wordt minder belangrijk, ze vergeten hun zorgen”.

Nog een ander voordeel: meditatie herprogrammeert de neuronencircuits. “Mediteren geeft een soort zuurstofshot. De kinderen zeggen dat ze zich goed voelen”, aldus nog Laurent Dupeyrat. Hij wijst er trouwens ook op dat meditatie in gezinsverband beoefend conflictsituaties tussen ouders en kinderen helpt oplossen.

Meditatieoefeningen om thuis te doen: elke dag tien minuten

Net als volwassenen kunnen ook kinderen thuis mediteren. In zijn boek ‘J’ai rendez-vous avec le vent, le soleil et la lune’ (Uitg. de La Martinière) stelt de leermeester een reeks eenvoudige en speelse meditatieoefeningen voor, elke dag gedurende maximaal tien minuten te doen. Tien minuten is volgens hem lang genoeg om tot zichzelf te komen: “Als je niet gewoon bent om je te concentreren, kun je beter vijf minuten aandachtig zijn dan twintig minuten in het rond te zitten te staren”.

BRON: http://www.e-gezondheid.be/meditatie-voor-kinderen-de-rust-hervonden/actueel/420

Dat kan zeker rust brengen bij het kind. Laat het op een eigen manier gaan zitten of liggen. Dwing het kind niet om in een bepaalde houding te gaan zitten of liggen. Nee laat het kind het zichzelf makkelijk maken. Zet rustige muziek op, als het kind dit wilt zo niet probeer dan om een rustige kamer uit te kiezen waar het kind weinig wordt afgeleid door geluiden. Of zelfs door wat er in de kamer staat. Spreek ook met het kind af als het wilt stoppen ook dit rustig aan mag geven. Het is altijd beter dat een kind voelt dat het aandacht krijgt op zo een moment dan dat het zich verveeld en er niets van voelt.
Nu zelf heb ik er leuke ervaring mee en zijn er weinig kinderen die geen rust vinden.
Ook als het kind in slaap valt laat het rusten. Ook in dit opzicht is het een vorm van mediteren en zal het kind de rust nodig hebben.
Voor ook op een kindvriendelijke manier wat hij/zij ervan vond.

Afbeeldingsresultaat voor kindermeditatie

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM