3x snelle trucjes om rugpijn te verlichten

 

  © thinkstock.

Week van de rug De hele dag achter een computerscherm, uren in de wagen, boodschappen sleuren en vervolgens een avondje stappen: je rug krijgt heel wat te verduren. Tijdens ‘Week van de rug’ willen de Belgische chiropractors dan ook hun praktijk wagenwijd openzetten. Wij geven je dan ook graag iedere dag een tip om van die vervelende rugpijn af te komen.

Soms is het kwaad al geschied, en loop je de hele dag met een zeurende pijn in de onderrug rond. Niet langer: met deze tips kan je de pijn snel en makkelijk verlichten.

1. Ga wandelen

Door te gaan wandelen stimuleer je je gewrichten om te bewegen, kunnen de spieren samentrekken en weer ontspannen en zal je bloed beter door je lichaam stromen, wat een verzachtend effect heeft. Hoewel je eerste intuïtie je waarschijnlijk ingeeft om in de zetel te gaan liggen wanneer je rug weer opspeelt, trek je dus beter die wandelschoenen aan.

2. Zoek de pijnpunten

Rugpijn is meestal geen algemene pijn, maar situeert zich vaak op specifieke plekken. Je kan de pijn dan ook verminderen door naar deze punten op zoek te gaan en er druk op uit te oefenen. Dat doe je door bijvoorbeeld 20 tot 30 seconden op een tennisbal te liggen, en vervolgens te ontspannen. De punten zelf zijn niet moeilijk te vinden, aangezien die doorgaans erg veel pijn doen.

3. Ontspan je rug

Vaak krijgen we rugpijn omdat we lang in een verkrampte houding zitten en bepaalde spieren de hele tijd onder spanning staan. Daarom is het niet slecht om af en toe je rug helemaal te ontspannen. Deze oefening is daar ideaal voor: ga op je rug liggen terwijl je benen in een hoek van 90 graden op een stoel rusten. Laat je handen langs je liggen, met de palmen naar boven. Haal diep adem en ontspan je rug. Hou aan voor 5 tot 10 minuten.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/2932555/2016/10/20/3x-snelle-trucjes-om-rugpijn-te-verlichten.dhtml

Het trucje 2 kan je altijd gebruiken bij pijn. Nu zelf ben ik rug patiënt en mijn lichaam geeft het wel aan als ik even iets anders moet gaan doen of in een andere houding gaan zitten of staan. Ontspannen van je rug is belangrijk. Nu kan je dit heel moeilijk gaan doen op een werkvloer maar wat je wel kan is je voeten op schouderbrede zetten rustig naar voren buigen en je armen naast je lichaam laten hangen, dan kom je rustig terug recht en maak je zo groot mogelijk.
Wij mensen belasten onze rug heel hard en staan niet stil als men pijn voelt. De meeste gaan dan nog even door maar spijtig genoeg met alle gevolgen van dien.

Afbeeldingsresultaat voor rug ontspannen

Afbeeldingsresultaat voor rug ontspannen

Afbeeldingsresultaat voor rug ontspannen

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Advertenties