Welke slaaphouding is nu het best voor je lichaam?

 

De mensheid is onderverdeeld in drie types: rugslapers, zijslapers en buikslapers. Maar wat is nu eigenlijk het beste voor je lichaam? Zijn er bepaalde voor- en nadelen aan je slaaphouding? En zoja, wat zou je dan moeten veranderen?

De beste houding: op je rug

Goed voor: het voorkomt rug- en nekpijn, vermindert pijnlijke oprispingen, beperkt rimpels tot een minimum en het is het minst belastend voor je borsten

Slecht voor: snurkers

Door op je rug te liggen, worden je hoofd, nek en ruggengraat minder belast en kunnen ze makkelijker een neutrale houding aannemen. Je dwingt je lichaam niet in bepaalde bochten, wat dan weer goed is voor de maag. Doordat je hoofd iets hoger is, ligt je maag onder de slokdarm, waardoor zuur of voedsel niet terug naar boven kan komen. Daarnaast is het ook een ideaal anti-ageing middeltje aangezien je gezicht niets raakt. Extra pluspunt: ook het gewicht van je borsten wordt volledig ondersteund, waardoor ze minder snel zullen gaan hangen. Wie echter gemakkelijk snurkt, denkt – met het oog op de nachtrust van zijn of haar bedpartner – beter twee keer na voor hij op zijn rug gaat liggen: snurken komt namelijk het vaakst voor als je op je rug ligt.

Ook oké: de zijpositie

Goed voor: het voorkomt rug- en nekpijn, vermindert pijnlijke oprispingen, je snurkt minder en het is de comfortabelste positie voor zwangere vrouwen

Slecht voor: je huid en je borsten

Op je zij slapen is een prima gewoonte: het vermindert snurken en je ruggengraat blijft mooi lang en recht. Ook als je na het avondeten al eens last hebt van je maag, is het een goede positie om zure oprispingen te voorkomen. Wel is het minder goed voor je huid, doordat je op je zij slaapt, wordt je gezicht als het ware ‘geplet’. Ook kunnen je borsten sneller minder stevig worden, omdat ze tijdens je nachtrust naar één kant hangen, wat de ligamenten uitrekt. Ben je zwanger? Dan slaap je best op je linkerzij, dat is het beste voor de bloedtoevoer. Vul dan wel zeker de ruimte boven je schouder op met een dik kussen, zodat je hoofd en nek ondersteund zijn.

Minder goed: de foetushouding

Goed voor: minder snurken, slapen tijdens je zwangerschap

Slecht voor: nek- en rugklachten, je krijgt sneller rimpels, de stevigheid van je borsten neemt af

Deze vorm van op je zij slapen mocht dan wel een prima idee zijn in de baarmoeder, in een gewoon bed lig je beter anders. Door je knieën zo hoog op te trekken en je kin tegen je borst te houden, is de kans groot dat je ’s ochtends opstaat met een stijve nek of zere rug. Ook kan je in deze positie minder makkelijk ademhalen. Bovendien blijven de nadelen van het gewone zijslapen ook hier gelden: sneller hangende borsten en meer rimpels. Probeer om de volgende keer iets rechter te liggen, met je benen meer gestrekt. Ga ook voor een extra dik kussen om je hoofd en nek wat meer steun te geven.

De slechtste: op je buik

Goed voor: snelle snurkers

Slecht voor: rug- en nekklachten, je huid en je borsten

Door op je buik te slapen maak je het jezelf extra moeilijk om een neutrale houding aan te nemen, wat meer spanning zet op je gewrichten en spieren. En dat kan leiden tot pijn, slapende spieren en tintelingen. Als je overdag je nek 15 minuten naar één kant gedraaid houdt, dan krijg je ook stijve spieren, dus beeld je eens in hoeveel spanning het geeft als je dit de hele nacht volhoudt. Misschien dat je het de dag nadien niet onmiddellijk merkt, maar na verloop van tijd zal je het wel beginnen voelen. Wél is deze positie goed voor wie snel snurkt: het houdt je luchtwegen meer open, waardoor je makkelijker ademhaalt.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/2906211/2016/10/07/Welke-slaaphouding-is-nu-het-best-voor-je-lichaam.dhtml

We blijven nooit in een houding liggen. En soms weet jezelf niet in welke houding je slaapt. Nu er zijn bepaalde houdingen die beter zijn dan andere. Maar dan nog je zal nooit heel de nacht op je rug je linker of rechterzij liggen of in foetushouding. Toch is de laatste een gevoel van geborgenheid maar ook voor zwangere vrouwen de beste om in slaap te vallen. Ook zullen er mensen zijn die tijdens hun slaap iets tegen hun lichaam aandrukken het dekbed hoofdkussen of zelfs tussen hun benen steken. Hier spreekt men van buikhouding slecht. Het zal heel moeilijk zijn voor vrouwen met zware borsten maar ook deze zullen het moeilijk hebben om op hun zij te liggen. En goede houding is eigenlijk maar een ding als je goed uitgeslapen je bed kan verlaten. Het heeft ook allemaal te maken met je matras en hoofdkussen. Je mag nog zo een goede houding hebben als je matras invalt dan kan dat ook lichamelijke problemen geven.
Ook armen en benen kunnen gerecht in beweging zijn. En zelfs zo erg dat je slaappartner er wakker van wordt of zelfs een slag op het lichaam krijgt.

Afbeeldingsresultaat voor slaaphouding

Afbeeldingsresultaat voor slaaphouding

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Advertenties