Je denkt teveel na? 7 simpele stappen om daarmee te stoppen

Je denkt teveel na? 7 simpele stappen om daarmee te stoppen‘Ik over-denk elk klein probleem tot het groter en vreselijker wordt dan het in feite is,’ laat Dorothy weten, ‘Ook over leuke dingen – zoals een feestje – denk ik zoveel na dat het helemaal niet meer leuk is. Vaak overanalyseer ik dingen zodat ik niet meer kan genieten van het moment.’

Te veel denken – zoals Dorothy doet – is een veel voorkomende en destructieve gewoonte.

Het houdt mensen tegen om het leven te leiden dat ze echt willen.

Uiteraard kan grondig nadenken iets heel goeds zijn. Maar te veel denken kan ertoe leiden dat je stil blijft staan in je leven. En dat je de goeie dingen in jouw leven saboteert.

Zelf kan ik ervan meespreken: vroeger dacht ik ook zoveel na dat het me vaak tegenhield om actie te ondernemen. Maar intussen heb ik nieuwe gewoontes geleerd die me enorm helpen om ‘slimmer’ te denken en met meer voldoening en minder angst te leven. Ik deel ze graag met jou.

1. Bekijk het grotere plaatje

Vaak denken we teveel over de kleine dingen in het leven. Vraag jezelf daarom af:

Zal dit nog belangrijk zijn over 5 jaar? Of zelfs over 5 weken?

Jouw perspectief vergroten met deze eenvoudige vraag helpt om snel uit het over-denken te geraken. En om jouw tijd en energie te focussen op dingen die echt belangrijk zijn voor jou.

2. Geef jezelf een kortere tijd om te beslissen

Stel jezelf een tijdslimiet om te beslissen en actie te ondernemen. Anders blijf je jouw gedachten ronddraaien en ze van alle kanten bekijken in jouw geest.

Leer beter beslissen door deadlines te stellen in jouw dagelijks leven. Om het even of het om een kleine of een grote beslissing gaat.

Waar ik vroeger minutenlang de menukaart bestudeerde op restaurant, verplicht ik mezelf nu om binnen de 30 seconden een keuze te maken. Voor grotere belissingen waar ik vroeger soms dagen of weken over deed, gebruik ik een deadline van 30 minuten of het eind van de dag.

3. Zet kleine stappen

Een gewoonte die ook heel goed werkt is kleine stappen vooruit zetten: focus je op één stap tegelijk. Je voelt je dan minder overweldigd én je neigt minder tot uitstellen. Ook al voel je nog wat angst, een klein stapje helpt om je niet te laten verlammen door die angst.

4. Besef: ik kan niet alles controleren

Vijftig keer alles overdenken doe je omdat je alles wil controleren. Om niet het risico op mislukking te lopen.

Maar fouten en mislukkingen leveren je net levenservaring op. Stop daarom met alles te proberen controleren. Je kan toch niet alle mogelijke scenario’s op voorhand zien.

5. Zeg stop tegen jouw gedachten

Je bént niet jouw gedachten. Je maakt ze wel. Je kan ze dus ook stoppen. En dan helpt het soms om gewoon ‘stop’ te zeggen tegen negatieve gedachten die opkomen op een moment waarop je dat niet wil.

6. Besteed meer tijd aan het huidige moment

Zorgen en stress krijg je door veel te denken aan het verleden of de toekomst. Door in het huidige moment te vertoeven vermijd je dat.

Hoe kan je meer in het ‘nu’ vertoeven? Vertraag wat je aan het doen bent, vertel jezelf ‘nu ben ik aan het… (fietsen, wandelen, afwassen)’, en neem heel aandachtig waar. Beleef het huidige moment met al je zintuigen: wat zie je, wat hoor je, wat voel je, wat ruik je, wat proef je?

7. Spendeer meer tijd met mensen die niét alles over-denken

Jouw sociale omgeving speelt natuurlijk ook een rol: niet alleen de mensen rondom jou, maar ook wat je leest, bekijkt en waar je naar luistert.

Vind dus manieren om meer tijd door te brengen met mensen en bronnen die een positief effect hebben op jouw denken.

coach wim personal life coach business coach

Als coach help ik jou om actie te ondernemen in je leven, met meer zelfvertrouwen het beste uit jezelf te halen, en je volledige potentieel te bereiken. Want het leven is te kort om niét te gaan voor het leven dat je wil en dat je verdient! Neem gerust eens contact op voor meer info over coaching.

BRON: https://wimannerel.wordpress.com/2016/09/30/denkt-teveel-na-nadenken/

Wij als mensen denken teveel na over dingen en laten op een moment mooie momenten links liggen spijtig genoeg. Denken geeft een vorm van angst, juist doordat gaan we kleine problemen groter maken. Je gaat altijd een vraag in vraagstelling zetten naar jezelf toe. En je komt er niet uit. Je gaat soms raad vragen aan anderen, niet slecht als ze vanuit zichzelf niet een antwoord geven maar een inzicht. Want met een inzicht kan je verder met een antwoord dan komt het van hen en niet van jezelf. Ons denken gaat niet alleen over negatieve dingen alhoewel dat het meeste voor zal komen, maar ook over positieve dingen. Moet ik naar dat feestje gaan want ze nodige me uit maar ik ken er eigenlijk niemand van. Dan is het aan jezelf om de keuze te maken en te durven zeggen nee ik kom niet. Ga je erop denken dan maak je het voor jezelf moeilijk. Door te denken ga je ook al snel bepaalde dingen in twijfel trekken en spijtig genoeg is denken en twijfelen gekoppeld aan elkaar. Door te gaan twijfelen kom je nergens en zal je merken dat je ook geen beslissing kan nemen zelf. Juist omdat je dan geen beslissing nemen kan ga je een vraag stellen aan iemand die voor jou de beslissing neemt. Niet echt goed. Nadenken over iets zijn gedachten en kan het zelfs zijn dat het verleden ook hier een rol in speelt. Dat laat dan ook weer zien dat je vanuit het verleden leeft en niet hier en nu. Durf te leven hier vandaag en niet gisteren of morgen. 

Afbeeldingsresultaat voor denkenGoogle

Afbeeldingsresultaat voor denken

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

 

AUM MANI PADME HUM

Advertenties