Ontstress in minder dan 2 minuten

Toen we nog een peuter waren, zogen we aan onze duim als we stress hadden. Als volwassenen grijpen we al snel naar een of meerdere glazen wijn, lekkere junkfood of wat hersenloze televisie. Jammer genoeg zijn die keuzes niet zo heel gezond. Daarom zochten én vonden we voor jou vijf eenvoudige manieren om in minder dan twee minuten volledig te ontstressen.

Maak je handen warm
Een lekker warm bad kan je enorm ontspannen als je last hebt van stress. Jammer genoeg hebben daar niet altijd de tijd voor. Gelukkig blijkt uit onderzoek dat snel je handen even opwarmen ook werkt tegen stress. Je warme handen hebben namelijk een kalmerend effect op je zenuwstelsel.

Lach
Glimlachen kalmeert, en zelfs alleen al van de bewegingen met je mond zal je rustiger worden. Conclusie: fake it ‘til you make it!

Focus op je uitademing
Adem drie keer in en uit waarbij je uitademing twee keer zo lang duurt als je inademing. Door je uitademing langer te maken, vertraagt je hartslag.

Geef jezelf een knuffel
Bij stress verhoogt je bloeddruk, adrenaline en cortisolniveau. Door jezelf een stevige knuffel te geven, dalen ze opnieuw en word je vanzelf weer rustiger.

Ontspan je tong en kaken
Laat je tong gewoon slap in je mond hangen waarna je je mond lichtjes opent. Je kaken zullen vanzelf meebewegen. Hierdoor krijgen je hersenstam en limbisch systeem het signaal om de stresshormonen adrenaline en cortisol uit te schakelen.

BRON: http://happy-fall.goedgevoel.be/happy-fall/toen-we-nog-een-peuter-waren-zogen-we-aan-onze-duim

Nu een kind zuigt niet op zijn duim omdat het stress heeft, maar meestal omdat het rust wil vinden of omdat iets spannend is. Wij als volwassenen gaan al snel de verkeerde dingen doen als we willen ontstressen of de rust in ons zelf willen krijgen.
Die hier boven beschreven punten zijn er een van maar wat je ook nog kan doen is gewoon heel je lichaam even bewegen. Ik bedoel draai eens rondjes met je hoofd je polsen je armen je voeten je benen je buiken links en rechts doe dit met gesloten ogen en probeer even aan niets te denken. Wat ook goed is trek eens aan elke vinger van je handen en dat doen je met je vinger onderaan vast te nemen licht te drukken en dan naar de nagel te gaan. Dit herhaal je met iedere vinger. Ook even met enkele vingers onder je ogen drukken en dan even er boven. Maar allemaal met gesloten ogen.
Jezelf eens een lekkere uitgebreide knuffel geven, kan zo een deugt doen. En durf dit ook eens dat je helemaal naakt bent voor je gaat douche of een bad neemt. Je gaat merken dat heel wat spanningen van je af kunnen vallen. Jezelf heel zacht strelen je armen je lichaam je benen je voeten. Waar je ook maar aan kan. Ook dit zal je aanvoelen dat je lichaam gaat ontspannen. De ademhaling is een van de belangrijkste factoren in het ontstressen. Als we stress hebben gaan we snel adem halen maar ook verkeerd. Dus probeer je ademhaling te doen via je buik heel rustig en langzaam. Inademen via je neus, uitademen via je mond. 
Ook geuren kunnen helpen om je ontstressen net als muziek.

Afbeeldingsresultaat voor ontstressen

Afbeeldingsresultaat voor jezelf masseren

Afbeeldingsresultaat voor jezelf strelen

Afbeeldingsresultaat voor jezelf strelen

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Advertisements