Kon je vannacht niet doorslapen? Dit zijn 7 mogelijke oorzaken

© thinkstock.

Ben je vannacht een paar keer wakker geworden en kon je maar moeilijk terug in slaap vallen? Je bent zeker niet alleen. Uit het grote slaaponderzoek van Het Laatste Nieuws en hln.be bleek eerder al dat de Vlaming zichzelf maar 6,12 op 10 geeft qua slaapkwaliteit. Hoe het komt dat je moeilijk kunt doorslapen? Dit zijn 7 mogelijke oorzaken.

© thinkstock.

1. Te veel cafeïne
Je weet waarschijnlijk wel dat cafeïne inwerkt op je slaap. Maar je valt er niet alleen moeilijker door in slaap, het heeft ook invloed op de kwaliteit van je slaap. Cafeïne heeft namelijk een halfwaardetijd van drie tot vijf uur, wat betekent dat het je lichaam evenveel tijd kost om de helft van je cafeïne-inname af te breken. Kortom, het kan zijn dat je de effecten van cafeïne uren later nog steeds voelt. Probeer dus minstens 6 uur voor je gaat slapen geen cafeïnehoudende dranken meer te drinken.

2. Stress
Stress en een slaaptekort lijken hand in hand te gaan. Als je stress hebt, kan het moeilijk zijn om goed te slapen en het kan leiden tot slapeloosheid in het holst van de nacht. Als je niet genoeg slaapt, ben je alleen maar extra vatbaar voor stress, en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Hoewel het makkelijker gezegd is dan gedaan, is het toch belangrijk om te proberen ontstressen voor je in bed kruipt.

3. De omgeving
Waar je slaapt kan eveneens bijdragen aan een slechte nachtrust. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen, om de perfecte slaapomgeving te creëren. Eerst en vooral is het belangrijk om je slaapkamer koel te houden. Zorg er ook voor dat je gordijnen de kamer volledig verduisteren, en investeer daarnaast in een kwaliteitsvolle matras en aangenaam beddengoed. Gebruik tenslotte oordopjes zodat je in volledige stilte kunt slapen.

4. Rugpijn
Rugpijn kan ervoor zorgen dat je maar geen comfortabele slaappositie vindt en je kunt er ook plots door wakker worden. Als je chronische rugpijn hebt, is het belangrijke om de onderliggende oorzaak te behandelen. Maar ook je slaaphouding heeft invloed. De beste positie om rugklachten en nekpijn te verlichten is volgens de Mayo Clinic op je zij liggen, met je knieën lichtjes opgetrokken en een kussen tussen je knieën in.

© thinkstock.

5. Hormonen
Hormonen hebben een sterke invloed op je slaapritme en je slaappatroon. Je menstruale cyclus, zwangerschap en de menopauze veroorzaken vaak hormonale veranderingen bij vrouwen, die ervoor zorgen dat je niet goed kunt doorslapen. Een verminderde oestrogeenproductie kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je opvliegingen krijgt, die je wakker maken in het midden van de nacht. Je kunt je hormonen (helaas) niet altijd controleren, maar als je er té veel last van hebt, ga je best eens langs de dokter om raad te vragen.

6. Alcohol
Een glas wijn voor het slapengaan zal er misschien voor zorgen dat je sneller in slaap valt, maar het verslechtert de kwaliteit van je slaap ook aanzienlijk. Het zorgt ervoor dat je veel minder diep slaapt en bijgevolg ook sneller wakker wordt. Probeer dus een paar uur voor je gaat slapen geen alcohol meer te drinken.

7. Te laat eten
We schreven eerder al dat je helemaal niet dik wordt van te eten na 20u ’s avonds, alleen zal je hierdoor misschien wel onrustiger slapen als de maaltijd zwaar op je maag ligt. Wil je toch nog snacken voor je gaat slapen? Eet dan iets licht verteerbaar en vermijd pikante en vette voeding.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/2888292/2016/09/27/Kon-je-vannacht-niet-doorslapen-Dit-zijn-7-mogelijke-oorzaken.dhtml

Moeilijk in slaap vallen of geregeld wakker worden liggen aan bepaalde oorzaken. De grootste oorzaak is stress, of een ruzie die niet uitgepraat is. Ook kan het al eens zijn dat het bed aan een verkeerde kant staat of dat de kleur in de kamer het je moeilijk maakt om in slaap te vallen. Toch zijn aan alle punten zelf iets aan te doen. Zoek je rust op voor je gaat slapen, praat ruzie uit leg een half uur voor je gaat slapen je benen iets naar boven, eet geen zware voeding na 21u. En wie er echt last van heeft drink ’s avond geen cafeïne of alcohol. Nu het is ook persoon gebonden. Want je hebt er bij die er gewoon geen last van hebben. Het heeft allemaal te maken met jezelf goed kennen.
En kan je al eens niet in slaap komen blijf dan ook niet in bed liggen maar stap er even uit. Het kan goed zijn na 15min terug je bed in te gaan dat je slaapt als een roosje.

Afbeeldingsresultaat voor wakker liggen

Afbeeldingsresultaat voor wakker liggen

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM

Advertenties